Schleitheimia schutzi

'Nieuwe' dinosaurus ontdekt na opgravingen van halve eeuw oud

Reconstructie van de Schleitheimia schutzi (met een Plateosaurus op de achtergrond).Beeld Universiteit Utrecht / Beat Scheffold © Naturforschende Gesellschaft Schaffhausen

Nader onderzoek van fossielen die al in 1954 werden opgegraven in Zwitserland heeft geleid tot de identificatie van een 'nieuwe' dinosaurussoort.

Paleontologen van de Universiteit Utrecht deden hun ontdekking samen met collega's uit München en Zürich. De onvolledige resten komen uit de collectie van de Universiteit van Zürich.

Eerst dachten de kenners ten onrechte dat resten van een plateosaurus waren. Bij nadere analyse bleken ze van een andere dino te zijn. Het gaat om een tot nog toe onbeschreven voorouder van de sauropoden, plantenetende 'langnekdino's'. Het dier, die van de Zwitsers de naam ‘Schleitheimia schutzi’ heeft meegekregen, moet zo'n 225 miljoen jaar geleden hebben geleefd, aldus de onderzoekers. De naam is een samentrekking van Schleitheim, het plaatsje waar de resten werden gevonden, en de naam van de vinder, Emil Schutz.

Langnekdino's werden wereldberoemd door de Jurassic Park-films uit de jaren 90. De voorouder die nu een wetenschappelijke beschrijving heeft gekregen, was een stuk kleiner dan de enorme sauropoden die later over de aarde zouden stampen: de paleontologen schatten op basis van de onvolledige resten die ze hebben aangetroffen dat hij 9 tot 10 meter lang was.

Evolutionair stond de Schleitheimia al heel dicht bij de sauropoden. Het dier was "zeer robuust gebouwd" en bewoog waarschijnlijk op vier poten. "Zo zie je maar weer, je hoeft niet altijd naar exotische landen te reizen om nieuwe dinosaurussen te ontdekken en nieuwe inzichten te krijgen in hun evolutie - soms is een bezoek aan het lokale museum of een opgraving voor de deur voldoende," zegt paleontoloog Oliver Rauhut, van de Ludwig Maximilians-Universiteit in München.