De testFord

Maatje XL met een stekker

Beeld Ford

Wat: Wat: Ford Explorer PHEV ST-Line
Aandrijving: benzine- en elektromotor (hybride)
Prijs: vanaf € 80.040

De autowereld is behoorlijk veranderd sinds de allereerste Tijd verscheen in 2012. De stekkerauto is in ons land doorgebroken. Wie had dat toen gedacht? De diesel is op z’n retour. De auto en digitale communicatietechnieken zijn aan het versmelten. Ten slotte wil de consument graag steeds grotere en hogere auto’s rijden, Sport’s Utility Vehicles (SUV). Het Internationaal Energie Agentschap berekende dat de populariteit van de SUV’s wereldwijd voor meer uitlaat-uitstoot zorgt.

De nieuwe 506 centimeter lange Ford Explorer PHEV belichaamt al deze ontwikkelingen ineen. Deze 100% Amerikaanse SUV heeft een stekker, plek voor zeven personen (plus cola’s), parkeert zichzelf in en heeft een elektrisch rijbereik tot 40 kilometer. Na 25 jaar absentie keert de stoere Explorer terug in Nederland. Fabrikanten hebben de mond vol van hun elektro-auto’s; ze verkopen ons intussen wat we echt willen: een SUV. Wilt u die small, medium, large of extra large?

Niet alleen Ford ziet weer een markt voor grote SUV’s, ook Toyota. De fullsize Highlander komt ook naar Europa. De zevenzitter is nu hybride (zonder stekker). Zowel de Toyota als de Ford hebben ook een grote benzinemotor. Dankzij elektrohulp komt het benzineverbruik toch op het zuinige dieselniveau. Diesels worden immers door de overheden als milieuzondaren uit de markt geprijsd. Ford en Toyota ruiken kansen met hun alternatieven voor XL-diesels.

Geen diesel-straftaks

Wie zit er in ons landje met mini-parkeervakken te wachten op SUV-hybrides maatje XL van minstens 80 mille? Kapitaalkrachtige kinderrijke ondernemersgezinnen met kar of kraam lijken het meest voor de hand liggende publiek. Deze SUV-hybrides zijn ontwikkeld als werkpaarden voor de hardwerkende Amerikaan. Het zijn geen premiumauto’s om te imponeren. In Amerika kost een Explorer met stekker omgerekend ‘maar’ 42.000 euro. Het voordeel in Nederland: geen diesel-straftaks.

Nieuw sinds 2012 is trouwens ook de minder onrealistische EU-meetmethode voor uitlaatemissies. De Explorer zou gemiddeld slechts 71 gr/km CO2 uitstoten. Op papier. Een auto ‘maatje XL’ met de emissie van ’n maat S. Maar met plug-in-auto’s kun je, als je maar wilt, zuiniger rijden. De Explorer rijdt stadsritten doorgaans elektrisch, dus emissievrij. Fijn met al die nieuwe zero-emissie-milieuzones in de binnensteden. Zeker als je er dagelijks met je kraam moet zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden