Tlatolophus galorum

In Mexico is een nieuwe dinosaurus ontdekt

De staart van de dinosaurus die in juli 2013 werd gevonden in de Mexicaanse deelstaat Coahuila. Beeld EPA
De staart van de dinosaurus die in juli 2013 werd gevonden in de Mexicaanse deelstaat Coahuila.Beeld EPA

Paleontologen hebben een nieuwe dinosaurussoort ontdekt na de vondst van een 73 miljoen jaar oud fossiel in Noord-Mexico. Dat heeft het Mexicaanse Nationaal Instituut voor Antropologie en Geschiedenis (INAH) donderdag bekendgemaakt. Het gaat om een grote herbivoor die door middel van geluid kon communiceren.

De Tlatolophus galorum, zoals de dinosauriërsoort is genoemd, werd in 2013 gevonden in de noordelijke deelstaat Coahuila. De resten zijn goed bewaard gebleven omdat de dinosauriër waarschijnlijk kort na zijn dood in het water bedekt werd met sediment, aldus het INAH.

Wetenschappers vonden aanvankelijk de staart van de prehistorische gigant. Naarmate de opgravingen vorderden werden ook 80 procent van de schedel, de kam, het dijbeen en de schouder blootgelegd. Die vondsten stelden de wetenschappers in staat om dit jaar te concluderen dat het om een niet eerder geïdentificeerde soort gaat.

De staart van de Tlatolophus. Beeld AP
De staart van de Tlatolophus.Beeld AP

“We weten dat ze oren hadden waarmee ze geluiden met een lage frequentie konden opvangen”, stelt het INAH in een verklaring. “Dus ze moeten vreedzaam maar ook spraakzaam zijn geweest.” Volgens de paleontologen konden de dinosauriërs ‘geluiden uitstoten om vijanden weg te jagen of voor voortplantingsdoeleinden’.

De naam Tlatolophus is afgeleid van het woord tlahtolli, wat ‘woord’ of ‘verklaring’ betekent in de inheemse Nahuatl-taal. Lophus betekent kam in het Grieks, een verwijzing naar de 1,32 meter lange kam van het ontdekte exemplaar. Volgens het INAH lijkt de kam van de dinosauriër sterk op het symbool dat door Centraal-Amerikaanse volkeren werd gebruikt in manuscripten om communicatie en kennis uit te beelden.