Wetenschap

Groot en bloeddorstig, maar de Tyrannosaurus Rex bewoog zich voort in wandeltempo

In de filmklassieker Jurassic Park rent hij bijna net zo snel als een auto; maar dat blijkt in werkelijkheid tegen te vallen.  Beeld TRbeeld
In de filmklassieker Jurassic Park rent hij bijna net zo snel als een auto; maar dat blijkt in werkelijkheid tegen te vallen.Beeld TRbeeld

Hoe angstaanjagend de Tyrannosaurus Rex er ook uitzag, erg snel was hij niet, aldus onderzoekers van Naturalis, de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Universiteit Utrecht.

De dinosauriër wandelde over de aardbol in een tempo van zo’n 4,6 kilometer per uur: ongeveer even snel als de mens en volgens de onderzoekers langzamer dan tot dusver werd aangenomen.

De onderzoekers bepaalden wat het meest comfortabele looptempo voor de T. Rex moet zijn geweest. Die zogenaamde ‘voorkeurssnelheid’ is het tempo waarop een dier met zo min mogelijk energieverbruik loopt. De T. Rex liep op twee poten en had een enorme staart. In eerder onderzoek naar het looptempo van het uitgestorven dier werd volgens VU-student Pasha van Bijlert vaak enkel naar de poten gekeken, terwijl de staart het lopen van de dino’s juist uniek maakt.

Van Bijlert bouwde met zijn begeleiders een driedimensionaal model van het T. Rex-vrouwtje dat in Naturalis staat: Trix. Ze voegden digitale spieren toe: voor de staart bijna een ton aan gewicht. Uit de analyse kwam de loopsnelheid van 4,6 kilometer per uur. Het meenemen van de staart in het model maakt volgens Van Bijlert dat de wandelsnelheid in zijn onderzoek lager uitkomt dan in eerdere onderzoeken.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Royal Society Open Science.