Nieuws Capsule

Geen hyperlooprecord voor Delftse studenten door pech met noodrem

De Delftse hyperloop Beeld Maarten Hartman. foto@maartenhartman.nl.

Het snelheidsrecord voor een hyperloop gaat niet naar Nederland. Een groep studenten uit Delft wilde het wereldrecord breken door hun capsule, een soort vacuümtrein, harder te laten rijden dan 467 kilometer per uur. 

In tests leek hun capsule Atlas 02 boven de 600 kilometer per uur te kunnen komen, maar de recordpoging mislukte. De noodremmen sloegen meteen na het vertrek al aan en daardoor bleef het vaartuig steken bij 'slechts' 188 kilometer per uur.  ,,We hebben helaas niet kunnen laten zien waarop we hadden gehoopt, maar we zijn trots op alles wat we dit jaar hebben bereikt’’, zo twitterde het team na afloop.

De studenten deden mee aan een speciale wedstrijd die was georganiseerd door SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van zakenman Elon Musk. Hij is ervan overtuigd dat mensen over enkele tientallen jaren rondreizen in hyperloops. Ze schieten als buizenpost door het land en zouden bijvoorbeeld in een half uur van Amsterdam naar Parijs kunnen reizen.

Topsnelheid 463 km/uur

Ongeveer twintig studententeams hadden zich aangemeld voor de Hyperloop Pod Competition. Delft en drie andere teams kwamen door de 122 veiligheidskeuringen en mochten daadwerkelijk meedoen. Ze moesten hun capsule door een vacuümbuis van ruim 1 kilometer laten schieten. De overwinning ging naar het team van de Technische Universiteit München. Hun capsule bereikte een topsnelheid van 463 kilometer per uur, net geen nieuw record.

Vorig jaar deed het Delftse team ook mee aan de Hyperloop Pod Competition. Ook toen greep het team door technische problemen naast de overwinning en naast een record. Hun vaartuig kwam niet verder dan 142 kilometer per uur, desondanks goed voor zilver. Delft had wel de eerste editie van de wedstrijd gewonnen.

Lees ook:

De eerste hyperloop van Europa staat in Delft

Met zo’n duizend kilometer per uur in een buis door Europa suizen: volgens de ontwikkelaars van de hyperloop in Delft moet dat over tien jaar kunnen, voor een lagere prijs dan de trein.   

De Delftse hyperloop Beeld Maarten Hartman. foto@maartenhartman.nl.
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden