Prehistorie

De Neanderthaler wist wel een visje te vangen

Een Neanderthaler uit kouder oorden.Beeld ANP

Een compleet menu met zeevruchten aan de Portugese kust werpt nieuw licht op de Neanderthaler.

Vis, mosselen en een zeehond af en toe. Dat stond op het menu van Neanderthalers aan de Zuid-Europese kusten 100.000 jaar geleden. Dat sterkt het vermoeden dat de Neanderthaler in kennis en ontwikkeling niet onderdeed voor Homo sapiens, de moderne mens, die in die tijd nog zat te vissen in Afrika.

Een Europese ploeg onderzoekers onder leiding van paleoantropoloog João Zilhão, verbonden aan de universiteit van Barcelona, concludeert dat uit de fossiele resten die ze vonden in de grotten van Figueira Brava, aan de Portugese kust, dertig kilometer ten zuiden van Lissabon.

Op deze plek werden eerder al resten van schelpdieren gevonden, waarvan werd vermoed dat ze door Neanderthalers waren verorberd. Ook op andere plekken langs de Iberische kust zijn dergelijk vondsten gedaan. Maar Zilhão en zijn collega's vonden een compleet menu aan zeevruchten, met niet alleen mosselen, maar ook vis, krab, schildpad en zeehond, rapporteren ze vandaag in vakblad Science

Rijke vondst

Voor de vleesliefhebbers waren er rendier en paardenvlees, maar juist de rijke vondst aan zeevruchten maakt dit onderzoek opmerkelijk, schrijft de commentator van Science. Dat de mens zich vroeg heeft aangepast aan het leven aan de kust en dat hij wist hoe hij zijn eten uit zee moest halen, was al bekend. Maar voorbeelden daarvan zijn vooral te vinden in Afrika, waar 100.000 jaar geleden Homo sapiens leefde, de voorloper van de moderne mens.

Homo sapiens zou pas veel later naar Europa komen. En uit de periode voor zijn komst waren tot nu toe maar weinig vondsten bekend van visserij, afgezien van een verdwaalde mossel. Geen vergelijk met de rijke vondsten aan de kusten van Afrika, met niet alleen etensresten maar bijvoorbeeld sieraden gemaakt van schelpen.

Eén opmerkelijke vondst in een Portugese grot verandert niet meteen het hele beeld, schrijft de commentator van Science, maar het brengt Homo sapiens en de Neanderthaler wel dichter bij elkaar. In het verleden is er veelal van uitgegaan dat de Neanderthaler de primitieve was die door de Homo sapiens snel naar uitsterven werd gedrukt. Dat beeld is steeds meer genuanceerd, onder andere door de vondst van grottekeningen van Neanderthalers. Als nu blijkt dat zij ook vaardige vissers waren, sterkt dat de overtuiging dat Neanderthaler zo primitief niet was en nog lang naast Homo sapiens heeft kunnen leven alvorens te verdwijnen.