De testHonda

De hybride auto: het nieuwe normaal in autoland

Wat: Honda Jazz e:HEV
Aandrijving: hybride
Hoeveel: vanaf 24.400 euro
Bijzonder: airbag tussen bestuurder en voorpassagier

Honda waagt een nieuwe poging om de harten van de Nederlanders te veroveren. Het Japanse merk voor auto’s, motorrijwielen, scheepsmotoren en gazonmaaiers koos juist Amsterdam uit voor de Europese onthulling van de hybride Jazz e:HEV. Tien jaar geleden boekte Honda al succes in Nederland met hybrides zonder stekker, ook de Jazz. Anders dan rivaal Toyota schrapte Honda de hybrides weer. Nu lanceert Honda een nieuwe elektrische strategie.

De Jazz e:HEV volgt snel op de hybride CR-V-stadsjeep. De aandrijving is voornamelijk elektrisch. De stroom wordt zowel door de benzinemotor opgewekt, die meestentijds als een generator draait, als door het opvangen van remenergie. Dus stoot de auto wel CO2 en fijnstof uit. Maar in stadsverkeer rijdt deze Honda steeds achter elkaar een paar kilometer emissievrij. Een doorsnee benzineverbruik van 1 liter op 22 kilometer is volgens de fabrikant haalbaar.

Magic Seats

Honda verandert de strategie voor autoverkoop in Europa met de Jazz e:HEV als symbool. Het merk is hier kleiner dan elders in de wereld. De Europese Hondafabriek, in Groot-Brittannië, sluit in 2021. Nederland heeft nu echter weer een eigen importeur. Honda versnelt zijn elektrificatiedoelen: niet langer in 2025, maar in 2022 zijn alle modellen geëlektrificeerd. De benzinemodellen – geen diesels bij Honda – krijgen elektrohulp. Op termijn groeit Honda naar honderd procent elektrisch.

De Jazz e:HEV is, net als concurrent Toyota Yaris Hybrid, dus niet speciaal bedoeld voor een publiek dat duurzaam wil rijden. Dit soort hybride auto’s – altijd met automatische versnellingsbak – is het nieuwe normaal in autoland. Eenmaal gewend aan de hybride techniek, verwacht Honda dat onze geesten rijp zijn voor de stap naar honderd procent elektrisch.

Voorlopig niet met de waterstof-elektrische Honda Clarity, lijkt het. Eerst moeten we aan de stekker-Honda. Honda werkt voor stekkermodellen (denk aan de aaibare elektrische Honda E) met Vattenfall samen om klanten te ontzorgen met laadpalen. De kopers van de Jazz e:HEV zal dit worst wezen: zij hoeven niet te stekkeren. Deze Jazz maakt happy met andere zaken. Voorbeelden? De ruige Crosstar-versie. Soepel werkende aanraakschermen. Een airbag tussen bestuurder en voorpassagier in. En ten slotte Honda’s geliefde Magic Seats, het handig achterbank-opbergsysteem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden