De Podcast Geen commentaar

Op afstand smullen van een crisis

President-commissaris Jeroen van der Veer van ING geeft in een gesprek met de vaste commissie voor financiën een toelichting op de verhoging van het salaris van topman Ralph Hamers. Beeld ANP

Zo vreselijk als een crisis is voor de direct betrokkenen, zo fascinerend én leerzaam kan een crisis zijn voor degenen die toekijken vanaf een afstand. Precies daarom is de podcast Geen Commentaar, die gaat over crisiscommunicatie, een schot in de roos. Wie wil er nu niet horen hoe Ahold erin slaagde om iedereen het boekhoudschandaal te laten vergeten? Of hoe advocaat Geert-Jan Knoops terugkijkt op de publieke val van oud-minister Camiel Eurlings?

De podcast is gemaakt door journalist en radiomaker Frank Kromer in opdracht van Adformatie, vakblad voor communicatie. Toch is het ook voor iedereen buiten de wereld van woordvoering en reputatiemanagement interessante kost, want het biedt handvatten om verschillende crises goed door te komen.

Een voorbeeld uit het boekje is het verhaal over de manier waarop McDonald’s handelde na het overlijden van een klant. De 17-jarige jongen stierf doordat hij per ongeluk een snack met pinda’s had gegeten, terwijl hij daar allergisch voor was. Hoewel McDonald’s geen verwijten kon worden gemaakt, besloot het bedrijf toch om de betreffende snack direct volledig in de ban te doen. Ook slaagde McDonald’s erin om op een respectvolle manier contact te leggen met de familie. Het incident haalde de krant, maar McDonald’s kwam er zonder imagoschade vanaf.

Natuurlijk komen ook de mislukkingen voorbij. Zoals het besluit van de raad van commissarissen (rvc) van ING om het salaris van topman Ralph Hamers te verhogen met 50 procent naar meer dan 3 miljoen euro. Via de podcast komt de luisteraar erachter dat Jeroen van der Veer, de voorzitter van de rvc, wel degelijk gewaarschuwd was voor de negatieve reactie van de Nederlandse samenleving. Toch besloot Van der Veer door te zetten, met als gevolg weer een forse deuk in het imago van de bank. Een kwestie van falend leiderschap. Daar is bij een crisis vaker sprake van.

Een andere les uit de podcast: een bedrijf waar iets grondig mis is gegaan en waar de media massaal op zijn gesprongen, moet stoppen zich te verdedigen. Aanvallen is veel beter, bijvoorbeeld door een persbericht de wereld in te sturen om een publicatie in de krant voor te zijn. 

Een crisis loopt pas echt uit de hand als het bedrijf berichten naar buiten brengt, die achteraf gezien niet volledig blijken te zijn of niet helemaal kloppen. Dan wordt de ellende alleen maar groter. 

Hoewel podcastmaker Kromer de geïnterviewde veel aan het woord laat, houdt hij de regie. Zo laat hij Geert-Jan Knoops niet wegkomen met de bewering dat de media schuldig zijn aan de val van Eurlings. De afleveringen, gemiddeld zo’n 25 minuten, zijn met behulp van dramatische klanken van strijkinstrumenten aan elkaar gemonteerd en dat werkt. 

Mocht Kromer nog doorgaan met zijn podcast, die zeven delen telt, dan kan het interessant zijn om een crisis uit het verleden met meerdere bronnen tot op het bot te analyseren om de podcast meer diepgang te geven. Een mooi onderwerp? De dividendbelasting, die na een forse crisis toch niet werd afgeschaft.

Klik hier voor de podcast.

Lees ook: 

Blij dat er geen beeld bij zit

‘The story of The Clash’ is een documentaire om te verslinden. Het is podcast op zijn best, je bent blij dat er geen beeld is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden