Kenneth Branagh. Beeld Rob Youngson / Focus Features
Kenneth Branagh.Beeld Rob Youngson / Focus Features

ProfielKenneth Branagh

Kenneth Branagh, de Ierse wonderboy die keurig Engels leerde spreken

Belinda van de Graaf

Kenneth Branagh is de wonderboy van de Shakespearefilm. Een interview met de maker van Belfast.

De lockdown noopte tot introspectie, vertelde Kenneth Branagh (61) de afgelopen tijd in interviews. Opgesloten in huis zag de regisseur zichzelf weer als 9-jarig jongetje in het Belfast van 1969. Er gingen toen voor het eerst stenen door de ramen van katholieke buren. Branagh besloot over die verhitte zomer in Noord-Ierland een autobiografisch geïnspireerde film te maken. Met Belfast, genomineerd voor zeven Oscars, heeft de regisseur in de herfst van zijn carrière zijn grootste filmhit te pakken.

Niet dat Sir Kenneth Branagh geen eerdere triomfen vierde, integendeel. Als rossige jongeman meldde hij zich in 1978 bij de prestigieuze Royal Academy of Dramatic Art in Londen. Al snel werd hij naar voren geschoven om met een passage uit Hamlet op te treden voor koningin Elizabeth II. Wellicht dat toen de Shakespeare-liefde ontbrandde. Branagh was 23 jaar toen hij lid werd van de Royal Shakespeare Company. Vier jaar later richtte hij zijn eigen gezelschap op, The Renaissance Theatre Company, waar hij actrice Emma Thompson ontmoette.

Heerlijke verbond

De twee trouwden en maakten in 1989 hun eerste Shakespearefilm Henry V die meteen twee Oscarnominaties kreeg. Branagh en Thompson groeiden uit tot een Brits sterrenkoppel. Hun tweede, erg geestige Shakespearefilm Much Ado About Nothing werd geselecteerd voor de competitie van Cannes. Tussendoor won Thompson met James Ivory’s Howards End de Oscar voor beste actrice. Maar aan het heerlijke verbond kwam een eind. Branagh had tijdens de opnamen van Frankenstein een affaire met tegenspeelster Helena Bonham Carter. Thompson vroeg in 1995 de scheiding aan.

Eind jaren zestig was Branagh met zijn ouders uit het onrustige Noord-Ierland vertrokken. Om op een nieuwe school in het Engelse Reading niet gepest te worden met zijn Ierse accent leerde hij ‘British English’ spreken. Wie weet hielp dat om uit te groeien tot de wonderboy van de Shakespearefilm. In de jaren na zijn huwelijk met Thompson maakte hij nog Hamlet en de komedies Love’s Labour’s Lost en As You Like It, maar even vlammend als voorheen waren die Shakespeare-verfilmingen niet.

Branagh raakte verstrikt in een reeks grote maar ongeïnspireerde Amerikaanse studiofilms. Ook deed hij een poging de Hercule Poirot-film weer tot leven te wekken. Zakelijk leverde hem dat wel wat op, maar artistiek nauwelijks. Tot hij eind vorig jaar opeens met het persoonlijke Belfast op de proppen kwam, een zelfportret als crowdpleaser, gemaakt in lockdown.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden