Motorcross

‘Zonder motorgeluid is de cross niet leuk. Als het allemaal elektrisch wordt, haak ik af’

De Grand Prix in ValkenswaardBeeld BELGA

Crossbanen hebben het moeilijk. Door allerlei milieu-eisen en protesten van omwonenden. Is dit de laatste Grote Prijs in het Brabantse Valkenswaard?

Soepel stuurt de Italiaan Manuel Iacop zich naar de geijkte plek waar zijn motorbanden precies in horen te passen. De motorcrosser werd door de jury van de Grand Prix op het Eurocircuit in Valkenswaard aangewezen voor de geluidstest. Zijn met modder besmeurde outfit heette een uurtje eerder nog koningsblauw van kleur. Op de achtergrond tuffen trosjes motorrijders na hun serie de neutrale zone in. 

Net onder de decibelnorm

Jan Klein Brinke van de technische dienst van de motorbond strijkt zijn witgrijze snor glad. Hij staat bij een eenvoudige constructie met een statief als geluidsmeter. De ipad leest 114.5 decibels, wanneer Iacop achteloos de gashendel opendraait. Er volgt een blik van verstandhouding. Hij mag door. De geproduceerde decibels zitten onder vastgestelde norm van 115.

Klein Brinke grijnst. “Een half jaar geleden had niemand gedacht dat we hier zouden staan, en nu rijden we hier”.

Door vergunningsperikelen verliep de aanloop van de GP, dit jaar gewonnen door Jeffrey Herlings, hobbelig. Het evenement is onderwerp in een juridische strijd tussen omwonenden en de gemeente Valkenswaard. Lange tijd bleef onduidelijk of er wel een evenementenvergunning zou worden afgegeven. Geluidsnormen bleven het grootste obstakel. Pas in laatste instantie kwam een oplossing uit de bus. Er zijn echter meerdere redenen waarom de motorsport steeds meer in de verdrukking raakt. Duurzaamheid komt steeds hoger op de politieke agenda en door de recente stikstofuitspraak was bovendien een natuurvergunning nodig.

De sport onderging een gedaanteverwisseling sinds de tijd dat Klein Brinke eind jaren zestig zelf motorsport beoefende. “Vroeger werd in iedere hoek van dit land gecrosst”, zegt hij. “Als je een stukje weiland had, zette je een paaltje in de grond en je kon al rijden. Dat is nu anders. Veiligheids- en milieunormen zijn strenger geworden. Geluidsnormen? Die waren er niet.” Er wordt tegenwoordig makkelijker de weg naar de rechtbank gevonden om zaken aan te spannen , zegt Klein Brinke. “Een circuit dat dertig jaar bestaat en dan plots weg zou moeten? Dat gaat nergens over. Heel Brabant weet dat hier het Eurocircuit ligt. Waarom moeten we nu weggaan?”

Festivalsfeer

In de fanzone van het Eurocircuit hangt een festivalsfeertje. De geur van benzine mengt zich met sigarettenrook en bezoekers pronkrijden met motoren van allerlei soorten. Op het circuit zelf heersen snelheid, rondspetterende modder en het zeurende geluid van ronkende motoren. Mystieke muziek en het gezwollen enthousiasme van de speaker verzorgen bij de start de spanningsopbouw.

Jan Boer, perschef en liefhebber stelt zijn gehoorapparaat bij terwijl hij de aantrekkingskracht van de motoren te beschrijft. “De motoren moeten goed op temperatuur zijn, natuurlijk. Als jij gaat hardlopen, doe je ook een warming up. Zo maak je je spieren elastisch. Dat is met de motorsport ook. Vol gas!”

Boer ziet het motorgeluid als ‘wezenlijk onderdeel van de motorsport’. Elektrische crossmotoren vindt hij minder aantrekkelijk.

“Uitsluitend een ketting over een tandwiel en verder niets? Nee, zonder geluid is er niets aan. Het hoeft geen klereherrie te zijn, maar zonder geluid is het gewoon niet leuk. Het hoort erbij. Het is ook zo geweest en ik vermoed dat iedereen die hier rondloopt daar hetzelfde over denkt. Ik hoor van heel veel mensen. Als het allemaal elektrisch wordt, haak ik af”.

Lees ook:

De wereld van het motorcrossen aan de voeten van Jeffrey Herlings

Stijlvol vliegt Jeffrey Herlings in Assen de finish over. Hij is zojuist wereldkampioen geworden op het tot motorcrosscircuit omgebouwde TT-circuit en dat wil hij weten ook.

Hoe kan Jeffrey Herlings wereldkampioen in de MXGP worden?

Na een overduidelijke overwinning voor Jeffrey Herlings in de MXGP in Assen afgelopen weekend rest nog één vraag: hoe wordt hij volgend jaar beter dan de wereldkampioen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden