Voetbalstadions

Zoeken naar Wally in een stadion gevuld met supporters van hard kunststof

Geen supporters vanwege de aangescherpte corona-maatregelen, maar 15.000 knuffelberen op de tribunes eind oktober in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen, om geld op te halen voor stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Opbrengst: ruim drie ton.  Beeld ANP
Geen supporters vanwege de aangescherpte corona-maatregelen, maar 15.000 knuffelberen op de tribunes eind oktober in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen, om geld op te halen voor stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Opbrengst: ruim drie ton.Beeld ANP

Wat te doen met al die lege stoeltjes in de stadions? Clubs en fans worden steeds creatiever. Het goede doel profiteert ervan.

Toeschouwers van vlees en bloed zijn nog altijd niet welkom bij het betaalde voetbal. Dat wil niet zeggen dat de tv-kijker nog veel lege stoeltjes ziet. Ze worden overdekt door doeken, om sponsors te plezieren, door spandoeken van fans, door kreten die de regionale band met de fans laten zien of ze worden bezet door ‘supporters’ van katoen, pluche, papier of kunststof.

Zo kon de NAC-supporter die zich maandagavond als tv-kijker misschien verveelde tijdens NAC-Almere City de blik ook richten op de tribunes van het Rat Verlegh stadion. Daar zaten 1200 NAC-supporters van hard kunststof hun ploeg aan te moedigen. Tussen deze borden zaten twee Wally’s, van de zoekplaat ‘Waar is Wally’?, verstopt. De alerte kijker die ze vond, maakt kans op een kartonnen versie van zijn of haar favoriete NAC-speler.

16.500 euro voor KWF Kankerbestrijding

De twee Wally’s zijn afkomstig van Alex Knook, persvoorlichter van NAC. Hij draagt hiermee een steentje bij aan de actie ‘Smoel op de Stoel’ die de Bredase club heeft opgezet. Supporters konden een bord kopen met een foto naar keuze. Deze kunststof-supporters namen tijdens de wedstrijd tegen Almere plaats in het stadion. De opbrengst: 16.500 euro voor KWF Kankerbestrijding. Dat bedrag wordt nog aangevuld door een veiling van speciaal bedrukte spelersshirts na de wedstrijd.

NAC is niet de enige club die op deze wijze kleur probeert te geven aan een anders zo kale stadion. SC Heerenveen zette eind oktober min of meer de trend. Het Abe Lenstra stadion zat vol met 15.000 knuffelberen om geld op te halen voor stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Opbrengst: ruim drie ton.

Hartenkreten van Feyenoord-supporters

Ondertussen zijn driekwart van de stoelen in de Kuip bedekt met spandoeken vol hartenkreten van supporters van Feyenoord. Voor elke bedekt stoeltje betalen de fans vijf euro. Daarvan gaat een euro naar de club, een euro naar FSV de Feijenoorder en drie euro naar de productiekosten van de doeken. In totaal is er nu 184.340 euro opgehaald. Maar dat geld is bijzaak, vertelt Lennard Montizaan van FSV de Feijenoorder. “We doen het natuurlijk om de club te steunen. We kunnen er helaas fysiek niet bijzijn, maar op deze manier kunnen we ons team toch nog op een bepaalde manier aanmoedigen. Zeg nou zelf: het ziet er best indrukwekkend uit.” De Kuip is zo een kleurrijk schilderij geworden. Doeken met clubiconen, aanmoedigingen, spelers, of spandoeken van dierbaren die ontvallen zijn.

Reclame en juichkreten

Ook in andere stadions laten supporters hun steun aan de club blijken. Zoals in Enschede. Toen FC Twente begin januari aantrad tegen koploper Ajax was op de tribune waar normaal de supporters van Vak-P zitten, is nu welgeteld één supporter afgebeeld met een sjaal. Maar wel zo groot dat het de hele tribune bedekte. You’ll Never Walk Alone’, stond op die sjaal te lezen.

Voor de live-uitgezonden bekerwedstrijd tegen PSV had FC Volendam een extra laag led-reclameborden bovenop de normale borden laten plaatsen, om de sponsors uit het eigen dorp en regio voor het voetlicht te brengen. Andere clubs hebben grote doeken laten maken met namen van sponsors erop. Daar staan er ook vaak kreten gericht aan de supporters bij. Vaak in de streektaal: van het #noaveure bij Fortuna Sittard tot het #wiedötoeswatj bij FC Emmen.

Lees ook:

Voetballen zonder publiek om corona: ‘Een leeg stadion is dodelijk’

Het regent afgelastingen, wedstrijden worden zonder publiek gespeeld. Het coronavirus raakt de sport steeds meer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden