Wielrennen en corona

Wielrenners letten tot in het extreme op hygiëne, maar zijn wel degelijk vatbaar voor het coronavirus

Het peloton op Franse wegen. Ondanks vrees voor het coronavirus wordt toch gestart.Beeld AFP

Wielrenners letten tot in het extreme op hygiëne, maar de sport is vatbaar voor een virus. In Parijs-Nice worden maatregelen genomen.

De koers gaat door, ondanks het coronavirus, maar wel achter ‘gesloten deuren’. Zo is de situatie dezer dagen in Parijs-Nice, de Franse rittenkoers naar de zon. Het is niet in de geest van de sport, zegt de organisatie, maar het is noodzakelijk.

Zondag bepaalde het Franse ministerie van gezondheid dat er geen evenementen meer mogen plaatsvinden waar meer dan duizend mensen op afkomen. Voor Parijs-Nice betekent die beslissing dat er bij start- en finishzones tijdelijke buffergebieden zijn waar geen publiek mag komen. Bij de start blijft het publiek op honderd meter, bij de finish op driehonderd. Het zijn maatregelen om renners en publiek te beschermen, geeft de organisatie aan. Maar is de sport kwetsbaar? 

De wielersport is juist erg op hygiëne gericht

Op het eerste gezicht lijkt het wielrennen zeer vatbaar voor een virus als Covid-19. Renners verblijven elke avond in een ander hotel, bijna tweehonderd mensen rijden dagelijks op een kluitje en er is veel publiek langs de kant van de weg. De Tour de France trekt in drie weken tussen de tien en twaalf miljoen fans. Bij Parijs-Nice is dat een stuk minder, maar toch staan er dagelijks duizenden mensen langs de route.

Tegelijkertijd is de wielersport juist erg op hygiëne gericht, zegt Robbart van Linschoten, voormalig sportarts van Feyenoord die van 2016 tot 2018 werkte bij het Australische team Mitchelton-Scott. “Je moet je afvragen of al die zaken wezenlijke risico’s zijn. In het wielrennen is het juist de cultuur dat een kleine verkoudheid al desastreus is voor de prestatie. Elke avond staan bij het eten de handgels op tafel, airco staat in hotelkamers altijd uit. Er was in mijn tijd voor elke renner een hygiënesetje met onder meer een mondkapje. Dat heb ik in twintig jaar in de voetbalwereld nooit meegemaakt.”

Bij Parijs-Nice zijn voor de renners de maatregelen aangescherpt om besmetting te voorkomen. Aan de start vinden geen interviews meer plaats, renners hoeven niet zelf het startformulier te tekenen en de huldigingen zijn ‘sober’, aldus Trek-ploegleider Steven de Jongh. De organisatie laat niet meer dan twee ploegen tegelijk in hetzelfde hotel slapen, om contact met andere teams zoveel mogelijk te vermijden. Renners mogen tijdens de race geen bidon meer weggooien. 

Alleen thuis trainen in plaats van op trainingskamp

Deze maatregelen gingen sommige ploegen niet ver genoeg. Jumbo-Visma trok zich vooraf terug, net als onder meer Mitchelton-Scott en Astana. “Risico loop je als je met elkaar in contact komt”, zegt persman Sven Jonker van Astana. “Daarom laten wij onze renners nu ook zoveel mogelijk alleen thuis trainen in plaats van dat we met zijn allen op trainingskamp gaan.”

Wielerploegen zijn niet alleen bezorgd om besmetting, maar willen het virus ook niet doorgeven. In die zin is de sport wel dubbel, aldus arts Van Linschoten: “Het zijn misschien wel heel gezonde sporters, maar ze gaan wel de wereld over. Je lichaam is in symbiose met je omgeving. Waar je vaak bent word je beschermd tegen bacteriën. Maar kom je in een andere streek, dan ben je vatbaarder. Helemaal als je vliegt, wat in zichzelf al gezondheidsrisico’s meedraagt.”

Bovendien is er in het peloton vrees voor een ‘Ramon Sinkeldam-scenario’. De renner van Groupama FDJ zat ruim een week uit voorzorg vast in Abu Dhabi, omdat in de UAE-Tour stafleden besmet waren. Uiteindelijk bleek Sinkeldam niet getroffen, maar zat hij tot zaterdag toch tien dagen in een hotelkamer.

Niki Terpstra, deze week tijdens Parijs-Nice goed voorbereid op een eventuele quarantaine in een Ibis-hotel langs een Franse snelweg, had al wel een ludiek noodplan voor zo’n extreme situatie, verklapte hij op Instagram: een aansteker bij het brandalarm houden en in de chaos die dan ontstaat ontsnappen.

Gesleutel aan de wielerplanning levert flinke puzzel op

Wat zijn de praktische gevolgen voor een ploeg als een groot deel van het wielerseizoen in een klap wegvalt? Marloes Poelman van Team Sunweb geeft uitleg.

De rennersbus van Team Sunweb was vorige week vanuit Deventer al op weg naar Italië voor de Strade Bianche, toen de chauffeur een belletje kreeg: keer maar om, de koers is afgelast.

Het bleek nog een van de eenvoudigste telefoontjes van de afgelopen week. De drie medewerkers van de operations-afdeling van Team Sunweb moesten dit weekend een ‘flinke puzzel’ oplossen, zegt manager operations Marloes Poelman. De hele planning ging overhoop toen behalve de Strade Bianche ook Tirreno-Adriatico en Milaan-Sanremo werden afgelast uit angst voor het coronavirus. “Het was echt niet zo simpel als ‘Pietje eruit, Jantje erin’.”

Vier renners moesten worden overgebracht van de Tirreno-Adriatico naar Parijs-Nice, de Franse koers die deze week wel doorgaat. “Dat betekende al acht andere vliegbewegingen. Vier keer de heen- en vier keer de terugvlucht. We zitten voor het hele team al rond de twintig vluchtwijzigingen.”

Trainingsplannen voor thuisblijvers

Ondertussen was er ook overleg met drie andere planners binnen het team die zich buigen over tactiek, voeding en training. Aangezien elke renner een persoonlijk eetplan heeft, moesten andere voedselpakketten naar Frankrijk worden gestuurd. Trainingsplannen voor thuisblijvers werden herschreven. Omdat het om gezondheid gaat, zijn teamartsen dezer dagen direct betrokken bij dat overleg.

Stafleden van Sunweb die in de UAE-Tour in de Verenigde Arabische Emiraten waren en daar vorige week tijdelijk uit voorzorg in quarantaine zaten, worden nu ook voor de zekerheid thuis gehouden. En dat heeft weer gevolgen voor de voertuigen die deze week in Frankrijk rijden. De buschauffeur was namelijk een van hen.

Omdat een chauffeur zo veel mogelijk met zijn eigen bus rijdt, is een andere bus naar Parijs-Nice gereden. Oorspronkelijk moest de eerst ingeplande bus doorrijden naar Spanje voor de Ronde van Catalonië, maar dat gaat nu ook niet door. “Dat betekent voor onze chauffeur over een week weer twee extra dagen werk als hij vanuit Nederland dat hele stuk moet rijden.”

Extra kosten

De verschuivingen leiden tot extra kosten voor de ploeg. “Wij proberen vluchten zo efficiënt mogelijk te plannen, waardoor we niet altijd kunnen annuleren. Dit zijn extra kosten voor ons, ook al omdat vluchten die vlak voor vertrek worden geboekt gewoon duurder zijn.”

De grootste vrees van Poelman is dat iemand van de ploeg wordt vergeten en bijvoorbeeld zonder ticket op een vliegveld staat. “Maar tot op heden heb ik nog geen telefoontje gehad. Dus volgens mij lukt het best goed.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden