The Ocean Race

Welk bedrijf kan nu vijftien miljoen missen voor een zeilrace?

Bouwe Bekking (links) en Simeon Tienpont. Beeld AFP

Hoe krijg je als zeiler momenteel genoeg geld bij elkaar voor deelname aan The Ocean Race, ’s werelds langste en duurste zeilwedstrijd?

Simeon Tienpont (38) was in gesprek met drie grote bedrijven, maar sinds de uitbraak van het coronavirus kent hij zijn plaats. De telefoon blijf stil, de inbox leeg. Tienpont beseft dat het moeilijk wordt om volgend jaar in Alicante aan de start te staan van The Ocean Race. “Welk bedrijf kan nu minstens vijftien miljoen missen? En hoe verkoopt een bedrijf zo’n bedrag aan de maatschappij? Het wordt een lastig verhaal. Het zou wellicht beter zijn om de race een jaar uit te stellen. De economie krijgt een klap. Het moment maakt de inzameling van sponsorgeld lastig.”

Zeilers die mee willen doen aan The Ocean Race moeten al heel vroeg in gesprek gaan met potentiële sponsoren. Zonder geld immers geen boot. En dan wilde de zeiler uit Goeree-Overflakkee nog wel gaan uitkomen in de nieuwe IMOCA-klasse. De wedstrijdorganisatie heeft deze klasse, naast de bestaande Volvo Ocean 65-klasse, geïntroduceerd voor boten met een open ontwerp die de laatste technologie herbergen.

Tienkamp, die twee keer de America’s Cup won, en die in 2018 Team AkzoNobel als schipper naar een vierde plaats leidde, wil zijn boot mede zelf gaan bouwen. Hij heeft een achtergrond als scheepsbouwkundige. Maar goedkoop is duurkoop. Een slecht gebouwde boot is levensgevaarlijk op de oceaan. “De input die je kan geven bepaalt alles. Dat is voor mij de uitdaging om weer mee te doen. Maar of dat gaat gebeuren? Ik weet het echt niet.”

De route voor de langste zeilwedstrijd ter wereld werd, samen met het voorlopige deelnemersveld, is vorige maand bekendgemaakt. De route beslaat het klassieke rondje, met opnieuw de beruchte oversteek over de Zuidelijke Oceaan. In de vorige editie van The Ocean Race viel de Amerikaan John Fisher tijdens die oversteek overboord. Hij werd nooit meer teruggevonden.

Het imago van de sport

Bouwe Bekking (56) heeft zijn zinnen op de overwinning gezet. Hij is redelijk optimistisch over de sponsoring en is naar eigen zeggen nog volop in gesprek met geïnteresseerde partijen. “Het valt mij mee, ondanks wat er nu speelt. Maar ik vraag geen miljoenen. Zo heb ik het de vorige keer gedaan met meerdere kleinere sponsoren. Dat is nu denk ik ook de juiste tactiek.” De routinier uit Overijssel denkt tien miljoen nodig te hebben.

Bekkings voordeel is dat hij in de zeilwereld een grote naam heeft. Zijn netwerk is groot. De boot waarmee hij zijn laatste race voer, heeft hij in eigen beheer. Dat scheelt meer dan een miljoen op het budget. 

Bekking werkt daarnaast samen met de World Childhood Foundation, opgericht door de Zweedse koningin Silvia. Een investeringsfonds dat actief is in het vastgoed, financiert Bekkings campagne. Geïnteresseerden kunnen een tocht boeken. “Vroeger waren dat altijd multinationals. Investeringsfondsen zijn minder bekend, maar wel kapitaalkrachtig.”

Bekking wordt ook wel ‘Mister Ocean Race’ genoemd. Met een recordaantal van acht deelnames, eindigde hij in de vorige editie met Team Brunel op de derde plaats. Destijds kreeg hij pas drie maanden voor de start het benodigde geld bij elkaar. “Hopelijk nu een stuk eerder.”

De zeezeilers moeten opboksen tegen het imago van de sport en van deze race: met peperdure boten gesponsord de wereld over varen. Simeon Tienpont: “Die kapitalistische sticker was net los aan het raken. De race is spectaculair, mythisch bijna. Negen maanden op zee met elf zeilers, zonder dat je naar de kleedkamer kunt.”

Lees ook:

De finish van de Volvo Ocean Race zet Den Haag op de kaart

Juni 2018: de grootste zielrace ter wereld finishte voor het strand van Scheveningen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden