Formule 1

Verstappen wint GP Frankrijk en neemt afstand in WK-stand

Max Verstappen viert zijn overwinning.  Beeld AP
Max Verstappen viert zijn overwinning.Beeld AP

Met nog een race voor het zomerreces te gaan, heeft Max Verstappen zijn voorsprong in de strijd om de wereldtitel weer comfortabel gemaakt. De Nederlander won, terwijl concurrent Charles Leclerc al vroeg uitviel.

Thomas Sijtsma

Achttien ronden, langer was de spanningsboog tijdens de Grote Prijs van Frankrijk niet. Het begon veelbelovend, het eindigde monotoon en langdradig met de auto van Verstappen onbedreigd aan de leiding. En dat terwijl de race alles in zich had om uit te monden in een heerlijk racegevecht, met dat vooruitzicht knalde Charles Leclerc met de neus van zijn Ferrari de bandenstapel in. Hij begeleidde het ongeluk met een oerkreet op de boordradio, afkomstig uit het diepst van zijn longen: ‘Nooo!’

Waar in eerste instantie de oorzaak van de crash werd gelegd bij een weigerend gaspedaal, stak de Monegask later de hand in eigen boezem. Het had niet mogen gebeuren, het was zijn eigen fout geweest. Hij faalde. “Als ik zo blijf rijden, verdien ik het niet om te winnen.”

Comfortabel

Met die woorden doelde Leclerc op het winnen van de wereldtitel. Zijn ploegbaas Mattia Binotto zei achteraf dat zijn rijder geen enkele fout meer mag maken in het resterend deel van het seizoen.

Max Verstappen breidde door zijn zege de voorsprong uit van 38 punten tot een comfortabel aantal van 63 punten. Met alleen nog de Grote Prijs van Hongarije kan de Nederlandse coureur, die zijn 130ste race voor Red Bull reed, ontspannen het zomerreces van de Formule 1 tegemoet zien.

Het leek eerder in de middag, in de brandende zon boven het circuit Paul Ricard, een andere kant op te gaan. Leclerc, de snelste in de kwalificatie, profiteerde met een goede start optimaal van zijn poleposition. Verstappen volgde en jaagde, loerend op de ruimte in een bocht na het rechte stuk. De druk werd opgevoerd bij de Monegask. De ingezette inhaalmanoeuvres mislukten, maar het wedstrijdverloop beloofde een zinderend slot tussen de twee bepalende coureurs van het wereldkampioenschap.

Opwinding

De klap van Leclerc maakte aan alle opwinding een einde. Verstappen, die net daarvoor een pitstop maakte, had daarna van niemand nog iets te duchten en kon eenvoudig richting het einde van de race rijden. Lewis Hamilton reed achter hem naar een tweede plaats, zijn beste prestatie van 2022, de Mercedes van de zevenvoudig wereldkampioen kan het hele seizoen in geen enkel opzicht concurreren met de Red Bull.

De crash tekent de verhouding tussen Leclerc en Verstappen. Het is namelijk al de derde keer in twaalf wedstrijden van het lopende seizoen dat Leclerc in leidende positie uitvalt. Al dan niet door eigen toedoen.

Twee weken geleden in Oostenrijk klaagde Leclerc in de slotrondes ook al over problemen met zijn gaspedaal. Toen bracht hij de Ferrari veilig over de eindstreep, terwijl de wagen van zijn teamgenoot Carlos Sainz in de fik vloog. Over het algemeen genomen is de Ferrari van Leclerc sneller, de Red Bull van Verstappen betrouwbaarder. Net als dat de wereldkampioen van 2021 veel minder fouten maakt.

Aan die dubbele betrouwbaarheid heeft Verstappen zijn leidende positie in de strijd om de wereldtitel te danken. Hij bereikt vaker dan Leclerc de finish. In Spanje en Azerbeidzjan wist hij met overwinningen optimaal te profiteren van het uitvallen van Leclerc. Net als nu in Frankrijk, waardoor de voorsprong langzaam maar zeker onoverbrugbaar wordt.

Lees ook

Formule 1 is thuis op de bank een stuk aangenamer dan live in de hete Spaanse zon

Manlief en ik naar het circuit van Barcelona afgelopen weekend, omdat we toch al in de buurt zaten en het met de bus maar een uurtje rijden was om het spektakel van de Formule 1 eens live mee te maken. Aldus de routeplanner.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden