Ronde van Italië

Van der Poel, Dumoulin en Girmay: zij gaan de Ronde van Italië kleur geven

Tom Dumoulin  toont de trofee van de winnaar van de Giro d'Italia 2017 tijdens een huldiging in Maastricht. Beeld EPA
Tom Dumoulin toont de trofee van de winnaar van de Giro d'Italia 2017 tijdens een huldiging in Maastricht.Beeld EPA

De Ronde van Italië, die vrijdag van start gaat in Boedapest, is de eerste drieweekse test van het jaar. Mathieu van der Poel doet er ervaring op, Biniam Girmay hoopt de lijn van het Vlaamse voorjaar door te zetten en Tom Dumoulin wil kijken of hij nog mee kan doen voor het klassement. Drie portretten.

Kick Hommes

Biniam Girmay (22)

Het was écht tijd om naar huis te gaan. En ja, hoewel Biniam Girmay net Gent-Wevelgem had gewonnen, verkoos hij in maart zijn familie in Eritrea boven de Ronde van Vlaanderen. Pas afgelopen week keerde hij terug in Europa. Op tijd voor de Ronde van Italië, waar de jonge revelatie uit Eritrea ritzeges wil behalen.

Biniam Girmay komt als winnaar over de streep bij gent-Wevelgem dit jaar. Beeld AP
Biniam Girmay komt als winnaar over de streep bij gent-Wevelgem dit jaar.Beeld AP

Een echte liefhebber, omschrijft zijn ploegleider Aike Visbeek Girmay, die na zijn zege in Gent-Wevelgem in een open auto werd rondgereden door de Eritrese hoofdstad Asmara. “Hij is iemand die na de koers niet met een grote helm, maar met een ‘klakske’ loopt, zo’n klein petje. Oog voor traditie, liefde voor fietsen.”

De Nederlandse sportdirecteur van Intermarché Wanty-Gobert had Girmay hoog op zijn Excel-lijstje van talenten. Als we deze jongen laten lopen, weet ik niet of we ooit nog zo’n kans krijgen, had hij gezegd toen de mogelijkheid er was om Girmay naar België te halen.

Girmay kwam. En brak dit voorjaar definitief door. Met hem is afgesproken om aan de ene kant grote en belangrijke wedstrijden te rijden, maar aan de andere kant ook te koersen op een iets lager niveau. Een heel bewuste keuze. Visbeek: “Juist in die kleinere wedstrijden kan je rijden om te winnen. Dat is toch wat hij wil, en wij ook. Je moet hem de kans geven daartoe.”

Hoewel Girmay helemaal is aangepast aan de Europese manier van leven voor de sport, is het voor zijn thuissituatie soms nog moeilijk. Zelfs de op het oog basismaatregelen zijn simpel. Zo kleven er allerlei problemen aan het reizen. Men komt niet zo makkelijk Eritrea in of uit. Er is een visumplicht en vooral de gezinsleden reizen niet snel internationaal. Op Biniam na heeft de rest van zijn gezin geen paspoort.

Visbeek zegt dat men zich binnen de ploeg aan de gemaakte afspraken houdt. Daarom ook dat hij terug ging naar Eritrea, in plaats van dat de ploeg hem dwong om in Vlaanderen te rijden. Onlangs verlengde hij zijn contract. “Vertrouwen is een groot goed waar hij vandaan komt. Dat is heel belangrijk voor hem en dat heeft hij nu bij deze ploeg. We bespreken elke stap met hem, en houden ons aan de planning. Al wil dat niet zeggen dat we een gezelligheidsvereniging zijn. Maar Biniam heeft zelf de inspraak in wat hij wel en niet kan rijden.”

Tom Dumoulin (31)

Voor iemand die de Giro het hoofddoel van het jaar heeft gemaakt, is Tom Dumoulin maar weinig bezig geweest met het bestuderen van het parcours van de Ronde van Italië. Hoeft ook niet, vindt hij. Het allerbelangrijkste weet hij al: er zitten twee tijdritten in.

Tom Dumoulin in actie tijdens de Volta Limburg Classic begin april. Beeld ANP
Tom Dumoulin in actie tijdens de Volta Limburg Classic begin april.Beeld ANP

De winnaar van 2017 weet dat het die twee dagen zijn die hem naar een goede klassering kunnen loodsen. Daar is hij van alle klassementsrenners het beste in. En de rest? Dat ziet hij dag per dag. “Zo heb ik het altijd gedaan.”

Na afloop van de Amstel Gold Race zondag zat hij binnen 24 uur in het vliegtuig dat hem naar Tenerife bracht. Daar, op hoogte in Hotel Parador, niet ver van de krater van de Teide-vulkaan, trainde hij een kleine drie weken op hoogte. Op zoek naar dat laatste beetje dat hem in de buurt moet brengen van renners als Richard Carapaz, Simon Yates en Vincenzo Nibali.

Voor een deel is er een nieuwe generatie aan rondespecialisten. Een duel met Chris Froome of Geraint Thomas is niet meer. “Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn om het tegen nieuwe namen op te nemen. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Maar eigenlijk maakt het mij niet uit. Ik kan maar één ding doen: mijzelf in de beste vorm krijgen.”

Op Tenerife zocht hij de afgelopen weken ook zijn teamgenoten op. Sam Oomen, en Tobias Foss, die samen met Dumoulin als kopman wordt gezien, iets wat Dumoulin fijn vindt. Dan hoeft niet altijd het hele team voor hem te werken, iets waar hij soms de kriebels van kreeg. Bovendien, zo zegt hij, is Foss een jongen met wie hij het goed kan vinden. “Ik weet zeker dat het een goede combinatie wordt.”

Wat zijn zijn kansen? Het is nooit zo onduidelijk geweest. Het laatste wapenfeit in een grote ronde was de zevende plek in de door corona verlate Tour van 2020, anderhalf jaar geleden. Dichtbij genoeg in de geschiedenis om hoop uit te putten. Net als de zilveren olympische medaille op de tijdrit in Tokio. “En ik heb ook hele goede Giro’s gereden toen de voorbereiding nergens op sloeg.”

Dumoulin ging weer fietsen omdat hij de sport mooi vond. Op pad zijn in de natuur, het avontuur zoeken. Maar een deel van het plezier hing ook af van prestaties. Iets wat hij in de Giro moet laten zien. “Ik ga niet vijf jaar lang in de marge rondrijden.”

Mathieu van der Poel (27)

Nadat Mathieu van der Poel half april op het grasveld midden op de wielerbaan van Roubaix minutenlang was bijgekomen, vertelde hij dat zijn voorjaar eigenlijk best goed was geweest. Derde in Milaan-Sanremo, winnaar van de Ronde van Vlaanderen, vierde in de Amstel Gold Race en negende in Parijs-Roubaix.

Mathieu van der Poel schreeuwt het uit als hij de Ronde van Vlaanderen 2022 wint. Beeld AFP
Mathieu van der Poel schreeuwt het uit als hij de Ronde van Vlaanderen 2022 wint.Beeld AFP

Tegelijkertijd keek hij al uit naar het verdere verloop van het jaar. De Giro, voor het eerst een grote ronde die hij wil uitrijden. Iets waar hij naar uitkijkt, want ‘je hoort altijd dat een grote ronde je beter maakt’. Op zijn 27ste heeft Van der Poel dat nog nooit gedaan. Het is, zeker in een niet-olympisch jaar, daarom een logische stap dat hij dat nu wel probeert

Een grote ronde, en dan vooral de drie weken volmaken, is onbekend terrein voor Van der Poel, die juist zijn specialiteit heeft gemaakt van de eendagskoersen.

Buiten kijf staat dat hij in etappes een rol kan spelen. Vorig jaar droeg hij zes dagen de gele leiderstrui in de Tour de France, mede door een aanvallende manier van rijden. Hij bleef zelfs eerste na een tijdrit, iets waar hij helemaal geen specialist in is.

Van der Poel verloor de leiderstrui op de eerste dag dat het parcours echt omhoog liep. Ook dit jaar zijn de bergen waarschijnlijk vooral ondingen, waar hij helaas overheen moet. Wel zijn er kansen voor de Maglia Rosa, de roze leiderstrui. De eerste etappe eindigt met een korte, maar steile aankomst heuvelop. Niet voor niets deed hij in zijn laatste training nog tien intervals van 55 seconden. Precies even lang als de laatste meters vrijdag.

Lees ook:

Biniam Girmay bewijst dat ook Afrikaanse wielrenners de top kunnen bereiken

Biniam Girmay won zondag als eerste zwarte Afrikaanse wielrenner een klassieker. Is dit de doorbraak voor het Afrikaanse wielrennen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden