Wielrennen Tour de France

Tom Dumoulin weet wat hij moet winnen: een Tour met heel veel bergen

Dylan Teuns van Bahrein-Merida zegeviert tijdens de zesde etappe van de afgelopen Tour de France op de Planche de Belles Filles in de Vogezen. Komend jaar zal de schans in de Vogezen mogelijk een beslissende rol krijgen als scherprechter tijdens de enige tijdrit van de ronde. Beeld BELGA

De Tour de France van 2020 is voor één type renner geschikt: een klimmer. Iets voor Tom Dumoulin?

‘Dit is de Tour de France die Tom ­Dumoulin moet winnen.’ Zo begon een artikel in Trouw vorig jaar op de dag van de presentatie van het Tour-parkoers. Dit jaar kan die tekst zo ongeveer worden gekopieerd. Het parkoers lijkt veel op dat van dit jaar, al zal Dumoulin nog meer moeten trainen op het rijden bergop.

Het leek dinsdag in Parijs, waar de Tour zoals altijd groots werd ­aangekondigd, alsof de editie van 2019 de organisatie van extra energie had voorzien. De Tour was geweest ‘zoals in de grootste jaren’, klonk het op de persconferentie. “Emotie in meervoud”, zei Tourbaas Christian Prudhomme, met een ­winnaar (Egan Bernal) uit een land (Colombia) dat de Ronde van Frankrijk nog nooit had gewonnen. Met de bravoure van Julian Alaphilippe en de aanvalsdrift van Thibaut Pinot was er bovendien voor de Fransen genoeg reden enigszins chauvinistisch te zijn.

De Tour was zo intrigerend vanwege ritten die verrasten, in zowel het hoog- als het middengebergte. Volgend jaar is die kans er weer: met zes aankomsten bergop en veel hoogtemeters is de Tour van 2020 er specifiek een voor klimmers.

Zes aankomsten bergop

Sprinters en tijdrijders zetten waarschijnlijk een dikke streep door de Tour. Op het eerste gezicht zijn slechts vier ritten daadwerkelijk geschikt voor een massasprint. De enige tijdrit is op de voorlaatste dag, met finish toch weer bergop, op

La Planche des Belles Filles in de ­Vogezen. Viervoudig winnaar Chris Froome, die in Parijs met zijn rechterbeen nog wat trekkend over het podium liep na zijn zware val dit voorjaar, plaatste op sociale media een filmpje van iemand die met een verrekijker ‘zocht naar tijdritkilometers’.

Wat is er dan wel? Bergen! Van het strand van Nice, waar op 27 juni de Tour start, gaat de route van de 107de Tour de France in etappe twee al het berglandschap in. Het is een fysieke uitdaging voor de klassementsrenners, die zich vaak een week rustig houden voordat ze in de laatste dagen op hun best willen zijn.

Het parcours van de Tour de France. Vooral veel klimmen. Beeld EPA

Nederlandse wielerfans halen donderdag 2 juli waarschijnlijk Tim Krabbé’s ‘De Renner’ weer eens uit de boekenkast, want de route van etappe zes loopt door de Cevennen en de finish is op de Mont Aigoual, de hoogste berg in de regio waar Krabbé het in zijn wielermeesterwerk over heeft. “Vanaf terrasjes kijken toeristen en inwoners toe”, is de eerste zin. “Niet-wielrenners. De leegte van die levens schokt me.”

Ook daarna lopen veel wegen in de Tour omhoog, al worden de Mont Ventoux en de Alpe d’Huez gemeden. Noord-Frankrijk komt sowieso niet aan bod. Bovendien zijn de etappes niet ellenlang, met 218 kilometer als langste uitschieter. De vrouweneditie, La Course, wordt op één dag verreden op de Champs-Élysées in Parijs.

‘Een ‘klim van de 21e eeuw’

Nieuw dit jaar is de aankomst op de Col de la Loze, vlakbij skidorp Méribel. Een ‘klim van de 21ste eeuw’, aldus Prudhomme. In ieder geval een klim die pas dit jaar is geasfalteerd. Na 21 kilometer, op ruim 2300 meter hoogte, stopt de weg.

Wat zegt dit allemaal over de kansen voor bijvoorbeeld Dumoulin, die in 2020 voor Jumbo-Visma rijdt? Als hij al gaat, lijkt het logisch dat hij samen met een klimteam afreist naar de Côte d’Azur. Voor sprinter Dylan Groenewegen en zijn sprinttrein lijkt deze Tour gezien de weinige echte sprintritten veel minder geschikt.

Jumbo-Visma heeft succes gehad met het opstellen van een ploeg vol klimmers. Primoz Roglic won in augustus nog de Ronde van Spanje, die net als de Tour volgend jaar vooral draaide om beklimmingen. Ook Roglic is kanshebber, net als Steven Kruijswijk, die in Parijs aangaf dat de Tour hem goed moet liggen. Nu het parkoers van de eerste grote ronde van 2020 bekend is, kan bij de ploeg het puzzelen beginnen.

Over anderhalve week maakt de Giro-organisatie het parkoers voor volgend jaar bekend. Dit jaar toonde Dumoulin zich gevoelig voor het charmeoffensief uit Italië, waar meer tijdritkilometers in het parkoers waren opgenomen dan in de Tour. Volgens hem en de ploeg had hij in Italië meer kans. En Roglic won in Spanje dankzij zijn tijdrit. Een zege voor de beste ploeg van dit jaar is volgend jaar dan ook helemaal niet zeker.

Lees ook: 

Dumoulin verlaat Team Sunweb voor Jumbo-Visma

Tom Dumoulin, de beste Nederlandse klassementsrenner, rijdt vanaf 2020 in het beste Nederlandse team van dit moment. Hij heeft wel concurrentie, maar hij wil de Tour winnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden