Wielrennen

Tien motoren, twee helikopters en twee vliegtuigen: zo wordt de Giro in beeld gebracht

Televisiebeelden van de Giro worden ook vanuit helikopters en vliegtuigen gemaakt. Beeld AP
Televisiebeelden van de Giro worden ook vanuit helikopters en vliegtuigen gemaakt.Beeld AP

Niet langer de Italiaanse Rai, maar productiemaatschappij EMG mag de Ronde van Italië uitzenden. Daardoor brengt één bedrijf nu 80 procent van de profkoersen in beeld. Dat zou moeten bijdragen aan de veiligheid.

Kick Hommes

Altijd beeld, ook op ruim 2000 meter hoogte en zeker in de mist. Minstens 120 mensen werken deze Giro dag in, dag uit om de beelden de huiskamers in te brengen. Bruno Coudyzer, commercieel projectmanager in de Giro, is zeker tien minuten bezig om alle bij de opnames betrokken onderdelen op te noemen.

De uitvoering en ondersteuning van de televisiebeelden is sinds dit jaar niet meer in handen van de Italiaanse Rai (waarvan de verbinding nog weleens wegviel), maar van EMG, een van de grootste bedrijven op het gebied van wieleruitzendingen. Met de Giro en de Italiaanse koersen erbij brengen zij nu 80 procent van de koersdagen op het hoogste niveau in beeld, tot wel 240 dagen per jaar. Daaronder de Amstel Gold Race, de Vlaamse klassiekers en de Tour de France.

In Italië zwerven dan ook dezelfde motorrijders rond het peloton als in de Tour de France. Coudyzer vertelt met wat voor team EMG tijdens de wedstrijd de wielrenners volgt. Tien motoren rijden mee voor de uitzendingen, nog los van de motoren die voor fotografen zijn geregeld. Vijf motoren voor de tv-beelden, vier voor verslaggevers van de Italiaanse Rai en eentje voor een journalist van Eurosport.

Een van de eerste etappes van de Giro 2022. De caravaan is dan nog in Hongarije, waar de Ronde van Italië van start is gegaan. Beeld AFP
Een van de eerste etappes van de Giro 2022. De caravaan is dan nog in Hongarije, waar de Ronde van Italië van start is gegaan.Beeld AFP

Juist het feit dat deze motorrijders, technici en helikopterpiloten voor bijna alle wedstrijden in actie komen, is volgens Coudyzer een pluspunt. “Je bent gekend, door renners, door organisaties. Wij zijn de meest ervaren operationele ploeg die er is.” Dat gegeven zou ook de veiligheid van de wedstrijd ten goede komen.

Het opvallendst zijn behalve de motoren ook de twee televisiehelikopters (en een derde in reserve). Om de televisiebeelden te garanderen, zelfs op de besneeuwde toppen boven de 2000 meter, vliegt ook een verbindingsvliegtuig hoog boven het peloton. Ook daarvoor staat reservetoestel klaar, dat in lange etappes en de koninginnenrit sowieso als tweede vliegtuig wordt ingezet.

Verder zijn achter de schermen nog regiewagens ingericht, en aan de finish staan de vaste camera’s voor een volledig beeld. De etappes worden dit jaar allemaal van begin tot eind uitgezonden. “De kijkomgeving verandert razendsnel. Daar spelen wij op in voor de toekomst.”

Bauke Mollema ergert zich als vanouds aan de motards

Bauke Mollema stak zondag in de Ronde van Italië bewust zijn hand op om de auto van de koerscommissaris bij zich te roepen. Of de motor met cameraman die voor het peloton reed niet wat verder voor de groep kon rijden. Men kon vooraan in de slipstream, terwijl achterin renners daar juist hinder van ondervonden. “Ik was er weer boos om. Het is echt verschrikkelijk.”

Een nieuw jaar in de Giro met een nieuwe producent van de tv-beelden, dezelfde Mollema. In 2019 maakte de ervaren Nederlander zich al boos over de manier waarop in Italië de motoren door de wedstrijd reden. Renners kunnen mee in de slipstream, en tijdens afdalingen kunnen zij die voorop rijden zich richten op de remlichten van de motoren. Dat leidt tot een oneerlijk koersverloop, zegt hij. En dit jaar is dat volgens hem niet anders. “In de Tour de France is het wel iets beter. Maar in de Giro trekt die motard vlak voor het peloton zich niets aan van iemand.”

Mollema: “Als je rondvraagt, dan weet ik zeker dat er meer renners zijn die dit vinden. Maar misschien worden zij er ook een beetje moedeloos van. Er is voor mij niets veranderd.”

Lees ook:

Koen Bouwman wint met hulp van meesterknecht Dumoulin memorabele rit in Ronde van Italië

Koen Bouwman heeft de zevende etappe in de Giro gewonnen. Met hulp van teamgenoot Tom Dumoulin, die zijn vertrouwen hervond en de laatste kilometers meesterknecht speelde voor zijn vriend en ploeggenoot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden