Wielrennen

Team DSM heeft een eigen straat voor jonge wielrenners: ‘We zien ze steeds beter worden’

Een overbuurvrouw is vol bewondering over haar jonge talentvolle buren, die op de achtergrond aan een gezamenlijke rit door het Heuvelland beginnen. Aan het nieuw ontworpen Meister Zef Ehlenhof in de Sittardse volksbuurt Sanderbout is het Team DSM gevestigd.  Beeld Roger Dohmen
Een overbuurvrouw is vol bewondering over haar jonge talentvolle buren, die op de achtergrond aan een gezamenlijke rit door het Heuvelland beginnen. Aan het nieuw ontworpen Meister Zef Ehlenhof in de Sittardse volksbuurt Sanderbout is het Team DSM gevestigd.Beeld Roger Dohmen

De Amstel Gold Race trekt zondag door het Limburgse land. Het is zo’n ideale fietslocatie dat Team DSM er in de buurt een eigen straat heeft, voor renners uit de opleidingsploeg en het vrouwenteam.

Kick Hommes

Vlak voor hij vertrekt, zet Casper van Uden zijn pak halfvolle melk en zijn limonadefles nog even netjes naast elkaar op het aanrecht. Daarna stapt hij naar buiten, doet de deur op slot en wacht hij op zijn teamgenoten, die uit vele huizen in het hofje op de Anemoonstraat in Sittard tevoorschijn komen. Op de planning staat een uurtje fietsen. Richting Valkenburg en terug. Niet te hard, niet te ver.

Van Uden (20) is een van de renners van de Team DSM-opleidingsploeg die wonen op de ‘teamstraat’ van de ploeg. Aan de Anemoonstraat staan namelijk 28 appartementen voor de jonge renners van Team DSM en een groot deel van de vrouwenploeg. Er wonen Nederlanders, maar ook Denen, Italianen en een Australiër, en bijna elke dag is er iemand bij voor begeleiding.

Team DSM koos in 2019 bewust voor deze in de wielersport unieke manier van opleiden, vertelt Roy Curvers, de oud-coureur die de eerste twee jaar de ‘topsportcampus’ leidde. Door de renners op één plek bijeen te zetten, is betere begeleiding mogelijk, is de gedachte. Ze trainen samen, doen als groep krachttraining en af en toe koken ze met zijn allen. “Wij vinden dat wij op deze manier dat proces het best kunnen sturen. Zeker nu de beginjaren voor jonge renners als een snelkookpan zijn: in plaats van tien jaar heb je nu vier jaar om echt goed te worden.”

Heuvels en vlakke wegen

De locatie, zo vlak bij het Amstel Gold Race-parcours, is voor de opleidingsploeg ideaal. Limburg heeft heuvels in het zuiden en vlakke wegen in het noorden. De Anemoonstraat zelf is een compleet gerenoveerde woonwijk in Sittard. Oorspronkelijk stonden er huizen van voormalige mijnwerkers. In de kerk vlak erachter wordt inmiddels gebiljart.

Buurvrouw Thea komt met een tas vol afval langs gelopen. Ze heeft thuis een loper liggen voor het geval een van de renners de huissleutel is vergeten. “Dat gebeurt iedere week wel één keer”, lacht ze. “Gisteren nog, bij Casper.”

In de kamer van Van Uden is het volgens hemzelf ‘geëxplodeerd’. Dat komt voornamelijk vanwege het wasrek midden in de keuken, waar de tenues van zijn laatste koersdagen nog aan hangen. De troep valt mee. Dat is niet vreemd. Voor Van Uden is de overstap naar de DSM-straat relatief eenvoudig geweest, zegt hij. Hij woont er meerdere maanden per jaar. Thuis in Rotterdam was hij al gewend zelfstandig te zijn.

Van Uden is blij met de manier waarop hij aan topsport kan doen. “Wij doen veel met elkaar. Laatst gingen we voor het eerst weer barbecueën. Zo’n teamgevoel maakt het ook makkelijker elkaar de waarheid te zeggen, als dat nodig is.”

De kamer van Casper van Uden. Beeld Roger Dohmen
De kamer van Casper van Uden.Beeld Roger Dohmen

De hele dag playstationen

Curvers ziet het opleidingsproject van Team DSM als een ‘tussenstap’ op de weg naar zelfstandigheid. Voor velen staat school het eerste jaar ook centraal, nog voor het fietsen. “Ik vergelijk het weleens met studenten. Die gaan uit huis en komen in een situatie waarin ze écht zelf alles moeten oplossen. Bij ons is er bijna elke dag iemand bij hen.”

Natuurlijk stoten de jongens in de eerste weken hun hoofd figuurlijk tegen de muur, zegt Curvers. “Het komt voor dat jongens wakker worden, eerst gaan playstationen en uiteindelijk zo lang treuzelen dat ze niet meer trainen die dag. Of dat ze vergeten dat ze naar de supermarkt moeten om ontbijt te halen. Dat kan een keer gebeuren, maar dan gaan we wel in gesprek. Hé kerel, hoe verbeteren we jouw planning?”

Uiteindelijk is het doel om de jonge renners prof te laten worden in een omgeving waar teamgevoel wordt gekweekt, en samenwerking met trainers en voedingsdeskundigen wordt gezocht. Het is de filosofie waar de ploeg in gelooft, wat tot resultaat leidde, maar wat ook op sommige renners benauwend werkte. Tom Dumoulin ging weg, Michael Matthews ook, en afgelopen jaar nog Tiesj Benoot.

Toch houdt Team DSM vast aan de werkwijze. Met richtlijnen en structuur toewerken naar een profbestaan. “Eigenwijze renners hebben het hier moeilijk”, zegt Curvers wel. “Je moet bereid zijn te luisteren naar de experts. Wij hebben hier jongens uit Italië of België gehad, waar fietsen religie is. Die zitten vast in een oud wielernetwerk, met trainers en fietsplannen. Dat is soms moeilijk daarvan loskomen. Maar ze zijn hier wel, en we zien ze beter worden.”

Geen robots

Curvers: “Wat ook heel belangrijk is, is dat we ze geen robots willen maken. Wel coachen we op gedrag en verantwoordelijkheid. In het eerste jaar nemen we prestaties bijna niet mee. Wij weten dat jongens uit Australië zich moeten aanpassen. Maar als je niet wilt leren, dan telt dat wel mee in de beoordeling.”

Voor Van Uden loont de werkwijze. Twee weken geleden won hij nog twee etappes in de Tour de Normandië, een koers op het tweede niveau. Hij hoopt als sprinter door te groeien naar de top. En mogelijk is hij degene die voldoet aan het streven dat de ploeg heeft: in 2025 moet een renner die de lessen leerde in Limburg competitief zijn in de Tour de France.

Een overbuurvrouw maakt een praatje met wielertalent Charlotte Kool.  Beeld Roger Dohmen
Een overbuurvrouw maakt een praatje met wielertalent Charlotte Kool.Beeld Roger Dohmen

Lees ook:

Geen sprint uit het boekje, maar uit de computer voor Team DSM en Cees Bol

Team DSM gebruikt data om de ideale sprinttrein te creëren. Dat gaat goed, maar dan moet de sprinter uiteindelijk wel de benen hebben om een versnelling te plaatsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden