Sport en corona

Sport en het coronavirus: ‘Hier is niet tegen te verzekeren’

Jill Roord aan de bal in de vrouwenvoetbalinterland Frankrijk-Nederland (3-3), die dinsdag zonder publiek werd gespeeld.Beeld BSR Agency

De vele afgelastingen en de wedstrijden in lege stadions bezorgen de sportwereld inkomstenderving, en onzekerheid over sponsoring in de toekomst. 

Ook de topsport dreigt grote financiële schade op te lopen door alle maatregelen die worden genomen om het nieuwe coronavirus te stoppen. Het gaat nu wereldwijd al om vele miljoenen euro’s, maar dit kan snel tot honderden miljoenen euro’s oplopen. Ook zullen sponsors hun contracten gaan heroverwegen.

Dat zegt Bob van Oosterhout, directeur van het grootste sportmarketingbureau van Nederland, Triple Double. “Je praat in dit stadium nog over miljoenen euro’s schade, maar de stap naar tientallen of honderden miljoenen is snel gezet. Als dit nog even aanhoudt, kan dat uit de hand lopen. Sponsors die nu nog begrip tonen, worden zelf ook keihard geraakt door de economische gevolgen van de coronacrisis. Dan kunnen ze ook sneller tot een nieuwe afweging komen over hun sponsorcontracten.”

Seizoenkaarthouders zullen mogelijk compensatie willen

Veel grote voetbalwedstrijden in Europa worden nu in lege stadions gespeeld. Dat betekent voor veel clubs al gemis aan inkomsten uit ticketverkoop en horeca. In Engeland heeft de organisatie van clubs de zorgen over de financiële effecten al overgebracht aan de overheid. “Inkomsten uit een wedstrijd met een vol stadion kunnen al oplopen tot een half miljoen euro. Als meer wedstrijden zonder publiek worden gespeeld, zullen seizoenkaarthouders mogelijk ook compensatie willen, omdat ze niet hebben gekregen wat is afgesproken”, zegt Van Oosterhout. “Het schrappen van één wedstrijd zullen sponsoren van PSV wel begrijpen. Maar als het langer aanhoudt, gaan bedrijven zich afvragen: wat betekent dit voor mijn merk?”

In competities waar nog niet extreem veel geld voor de televisierechten wordt betaald, zoals Nederland, is dit probleem groter, zegt sporteconoom Thomas Peeters, onderzoeker aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. “In de Italiaanse Serie A worden bijvoorbeeld weinig inkomsten uit  de stadions gehaald, maar veel uit de tv-rechten. Voor veel Nederlandse clubs is een vol stadion financieel wel belangrijk.”

De financiële effecten van de huidige coronacrisis zijn vermoedelijk ingrijpender voor afgelaste evenementen die hooguit één keer per jaar op de agenda staan. Die lopen grotere gevaren, denkt Van Oosterhout. Zijn bedrijf is onder meer betrokken bij de begeleiding van bedrijven rond de Vuelta in Nederland deze zomer, het EK voetbal, de Tour de France en de Spelen. 

‘Afgelasting van de Formule 1-race zou een miljoenenstrop zijn’

Van Oosterhout: “Afgelasting van de Formule 1-race op Zandvoort zou een miljoenenstrop zijn. En paardrijden zonder publiek is voor Indoor Brabant funest. Er zijn daar veel sponsorpakketten met hospitality verkocht. Die bedrijven kunnen tegen een organisatie zeggen: als jullie niet leveren, hoeven wij niets te betalen.” Peeters: “Het voetbal bleek bij de vorige financiële crisis vanaf 2008 redelijk immuun, en kon zelfs blijven groeien. Ik kan me nu voorstellen dat deze situatie met al die afgelastingen tot terughoudendheid gaat leiden in de sportsponsoring.”

Grote organisaties als IOC en Uefa hebben voor de Spelen en EK wel annuleringsverzekeringen afgesloten. Die polis heeft voor de totale olympiade in Tokio volgens schattingen een waarde van 2 miljard euro, met nog eens 600 miljoen euro voor het dekken door de verzekering van de kosten voor hospitality en hotels. Overigens: de Spelen in Tokio kosten in totaal zo’n 25 miljard euro. Peeters: “Maar heel veel kleinere sportorganisaties zijn helemaal niet verzekerd, hier is niet tegen te verzekeren.”

Lees ook: Voetballen zonder publiek om corona: ‘Een leeg stadion is dodelijk’

 Sportfilosoof Ivo van Hilvoorde vindt dat voetbalwedstrijden zonder publiek ‘een sinister karakter’ hebben. ‘Alsof het veel minder belangrijk is. Afgelasten zou misschien beter zijn, maar dat kan niet zomaar. Daarin spelen de commerciële belangen, met tv-rechten, een belangrijke rol.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden