Recensie Boek

‘Kicksology’ legt de opkomst van de hippe hardloopschoen uit

Eliud Kipchoge bij zijn aankondiging van een nieuwe poging de twee-uurgrens te doorbreken. Beeld Reuters

‘Kicksology’ is een geslaagde poging om de opkomst van de steeds duurdere en steeds snellere sportschoen uit te leggen.

De schoenen waarmee Eliud Kipchoge deze maand in Wenen gaat rennen, lijken op die van de hardlopers in het park, maar dat is een misverstand. De beste marathonloper aller tijden begint in Oostenrijk ­ergens tussen 13 en 20 oktober op zijn speciaal door zijn Amerikaanse sponsors geprepareerde sportschoenen aan de queeste om als eerste mens een marathon te lopen onder de twee uur. Zijn schoenen gaan het verschil maken. Kipchoge – wereldrecordhouder met 2.01,39 – verspilt per pas 4 procent minder energie door hightechschuim en een plaat van carbonvezel in de zool. Minder verspilling is een snellere tijd.

De schoen van olympisch kam­pioen Kipchoge is visueel zo’n beetje gelijk aan de schoen waarmee zijn voorgangers tot halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw liepen, maar vanbinnen is er van alles anders. Het is deze evolutie die centraal staat in ‘Kicksology, the science, the hype, the culture and the cool of running shoes’.

Veranderende levensstijl van de westerse mens

Brian Metzler doet een geslaagde en lezenswaardige poging om de opkomst van de sportschoen in Amerika uit te leggen. Van begin jaren zeventig in Amerika jaarlijks anderhalf miljoen verkochte paren naar 48 miljoen paar in 2018. Metzler duidt de commercialisering van de sportmarkt – tegenwoordig goed voor een omzet van ruim 3 miljard dollar in Amerika – en maakt tegelijk inzichtelijk hoe de veranderende levensstijl van de westerse mens van invloed is op de hardloopschoen.

De auteur, die naar eigen zeggen meer dan 1200 loopschoenen testte als redacteur van verschillende hardloopbladen, stelt in zijn boek een paar vragen centraal. Waarom zijn er steeds meer blessures? Kun je door schoenen sneller rennen en waarom zijn ze steeds duurder geworden? Antwoord 1: hardlopen werd van een sport steeds meer een bezigheid en daardoor rennen meer mensen, die per saldo minder trainen door gebrek aan tijd. Antwoord 2: ja, je gaat sneller door andere schoenen. Antwoord 3: sportschoenen werden onderdeel van onze lifestyle en dus werd de hipfactor groter, net als de variatie en zo werd alles duurder.

Een record is goed voor wereld­wijde kassawinst

Kicksology vertelt over marktwerking, over schuimlagen, de ­opkomst van de Nike Air, de transformatie van hobbyjoggers naar steeds meer goededoelenrenners. Van de steeds meer dempende schoen naar de snelle opkomst en ondergang van het minimalistische rennen, vooral ingegeven door een stijging van het aantal blessures – 50 tot 60 procent van de trimmers om u heen zou kampen met lichamelijk hardloopongemak.

Zijn schoenen de hoofdoorzaak van al die blessures, omdat fabrikanten vooral gericht zijn op klanten die schoenen willen die er goed uitzien, lekker zitten en een verhaal hebben? Of komen blessures vaker voor doordat hardlopers te veel, te snel en te vroeg van alles willen als ze gaan rennen? Dat laatste lijkt het meest aannemelijke.

Ondertussen bereidt Kipchoge zich minutieus voor op zijn sub-twee-uurrace en hoopt de fabrikant op die doorbraak, die een wereld­wijde kassawinst zal opleveren. ­Stilistische hardloopschoenen met een eigen verhaal blijken onweerstaanbaar voor de hobbyjoggers.

Kicksology, the science, the hype, the culture and the cool of running shoes. Brian Metzler, Velo Press, € 15,99.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden