'Going to the match'

Invloedrijk voetbalschilderij blijft toch zichtbaar voor het publiek

'Going to the match' blijft zichtbaar voor het grote publiek. Beeld ANP / EPA
'Going to the match' blijft zichtbaar voor het grote publiek.Beeld ANP / EPA

Voetbal is een kunst, maar kunst over voetbal is er amper. Het Engelse ‘Going to the match’ van L.S. Lowry, een van de invloedrijkste voetbalschilderijen ooit, dreigde op een veiling uit het publiek domein te verdwijnen, maar dat bleef de voetbalkunstliefhebber bespaard.

Kick Hommes

Een van de weinige schilderijen over een voetbalwedstrijd blijft zichtbaar voor iedereen. Even was de vrees dat het iconische ‘Going to the match’ van L.S. Lowry op een veiling zou worden aangekocht door een private kunstkenner, maar het schilderij bleef ‘gewoon’ in het Lowry-museum in Manchester. Al kostte dat wel bijna negen miljoen euro.

Laurence Stephen Lowry, kortweg L.S. Lowry, schilderde het tafereel in 1953. Het schilderij laat een doodgewone wedstrijddag zien, met fans die naar Burnden Park lopen – tot 1997 het stadion van voetbalclub Bolton Wanderers. Uiteindelijk zou dit werk dat jaar uit 1700 inzendingen de eerste prijs winnen bij een voor de negentigste verjaardag van de Engelse voetbalbond FA uitgeschreven kunstverkiezing.

Het was een van de vele werken van Lowry over het dagelijks leven in het noorden van Engeland. Het ging de schilder waarschijnlijk meer om het schouwspel dan om Bolton Wanderers: Lowry was een groot Manchester City-fan. In het schilderij staat de wedstrijd zelf niet centraal. Het gaat meer om de sfeer die rond de wedstrijd hangt en de wandeling van de hardwerkende Engelsman door de industriegebieden richting het stadion. Lowry zelf beschreef het volgens zijn biografie als volgt: ‘Ik hou vol dat als je het publiek ziet terugkomen van een voetbalwedstrijd, het precies dezelfde aanblik heeft als vijftig jaar geleden.’

Een van de meest invloedrijke voetbalschilderijen ooit

‘Going to the match’ wordt zeker in Engeland gezien als een van de invloedrijkste voetbalschilderijen ooit. Maar dat komt ook omdat het een van de weinige schilderijen is waar voetbal überhaupt wordt verbeeld. In de beschrijving van veilinghuis Christie’s werd Lowry namelijk geprezen als een van de twee schilders uit de twintigste eeuw die met enige regelmaat voetbalwedstrijden als onderwerp voor hun werk namen. Naast Lowry was dat de in Rusland geboren Nicolas de Staël, die de voetballers semi-abstract portretteerde tijdens wedstrijden.

Het schilderij werd geveild door de Players Foundation (PF), de vakbond voor voetballers, dat vanwege financiële problemen het schilderij moest verkopen. In 1999 had de PF ‘Going to the match’ nog voor bijna twee miljoen pond aangekocht. Sinds de eeuwwisseling hing het schilderij in het Lowry-museum in Manchester.

Dat gegeven wankelde toen duidelijk werd dat het schilderij werd verkocht. De vrees bij Engelse voetbalkunstliefhebbers was dat het schilderij in een privécollectie zou belanden, terwijl een doek dat zo perfect de Engelse voetbalcultuur representeerde volgens kunstkenners juist voor iedereen zichtbaar moest blijven. Maar Christie’s, op zoek naar bieders van over de hele wereld, had het werk voor de daadwerkelijke veiling geëxposeerd in Dubai.

Recordbedrag

Op de veiling afgelopen vrijdag werd de prijs tot in de miljoenen ponden opgedreven. Uiteindelijk won het Lowry-museum de bieding voor zeven miljoen pond, omgerekend negen miljoen euro. Het was voor een schilderij van Lowry een recordbedrag en alleen mogelijk door een gulle gift van een private liefdadigheidsinstelling.

“It’s coming home”, was de reactie van het museum na afloop, een verwijzing naar de strijdkreet die verwijst naar onder meer het moment dat de Engelse voetbalvrouwen afgelopen zomer in eigen land de Europese titel ‘mee naar huis namen’. Directeur Julia Fawcett van het museum: “We moesten er veel voor doen, maar we geloven dat dit schilderij voor iedereen gratis te zien moet zijn.”

Lees ook:

Dit schilderij is het bewijs: Van Gogh was mentaal ziek, zeggen onderzoekers

Onderzoek wijst uit dat een zelfportret van Van Gogh toch echt is en geen vervalsing. De wereldberoemde schilder maakte het tijdens een zware psychose, mogelijk als een therapeutisch werk.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden