Wielrennen

Het nut van de veilige, nieuwe boarding in het wielrennen blijft onderbelicht door solo van Asgreen

Kasper Asgreen komt solo aan, waardoor de boarding niet echt functie heeft. Toch is het een veilige oplossing voor een gevaarlijk moment in de sport. Beeld AFP
Kasper Asgreen komt solo aan, waardoor de boarding niet echt functie heeft. Toch is het een veilige oplossing voor een gevaarlijk moment in de sport.Beeld AFP

In de E3 Saxo Bank Classic werd gebruikgemaakt van meerdere nieuwe veiligheidsmaatregelen. De Deen Kasper Asgreen won in Harelbeke, tussen een veilige boarding.

Een man met een rood-wit kruis op zijn borst schreeuwde het uit en maakte met twee armen in de lucht een zegegebaar. Kasper Asgreen won de E3 Saxo Bank Classic, een van de belangrijkste Belgische voorjaarskoersen. Hij kwam alleen aan, wat zijn zege fraai maakte, maar waardoor de boarding eigenlijk geen functie had.

Die boarding is namelijk bedoeld om de renners te beschermen, als zij in volle sprint aankomen op de finish. Zeker sinds de zware valpartij Fabio Jakobsen, afgelopen augustus in de Ronde van Polen, is veiligheid in het wielrennen een belangrijk onderwerp. In Polen reed het peloton tussen niet goed vastgezette hekken, waar Jakobsen bovendien dwars doorheen viel. De internationale wielerunie UCI heeft inmiddels nieuwe regels aangekondigd, waarin staat dat de dranghekken aan de finish veiliger moeten.

Een veiligheidstotem in de vorm van een pinguïn

Een eerste aanzet gaf de E3 Saxo Bank Classic vrijdag. De wedstrijd, met start en finish in de Belgische plaats Harelbeke, heeft een sponsor die zich inzet voor veiligheid in het wielrennen. De afgelopen maanden kwamen er twee noviteiten bij. De eerste was een zogenoemde ‘veiligheidstotem’. Een groot geel kunststof obstakel, 2,4 meter hoog, in de vorm van een pinguïn, bedoeld om gevaarlijke verkeerseilanden aan te geven. Het tweede object was het vierhonderd meter lange dranghek aan de finish, ook felgeel, volgens de organisatie veilig voor sprintende renners.

Niet het hele parcours is vooralsnog afgezet, of voorzien van veiligheidstotems. Dat was ook in de E3 niet zo. Na dertig meter stond er eentje, maar daarna waren er ongeveer 185 kilometer zonder grote gele waarschuwingsborden. Desondanks waren de kronkelige Belgische wegen overzichtelijk, ook omdat er vanwege de coronapandemie wederom amper publiek stond. Bovendien waren de renners zelf technisch zo vaardig om af en toe het zandrandje naast de betonplaten op te wippen als ze een bocht iets te ruim namen.

Van der Poel en Van Aert weer in een hoofdrol

Er werd hard gereden in de E3, wat samen met Gent-Wevelgem de belangrijkste voorbereidingswedstrijd is voor de Ronde van Vlaanderen. Wederom reden Mathieu van der Poel en Wout Van Aert in een hoofdrol, al werden ze door een ijzersterk blok van in het blauw geklede renners van Deceuninck-Quick-Step in het defensief gedrukt. Asgreen, Deens kampioen, was op 65 kilometer voor de finish gedemarreerd. Hij bleef tot twaalf kilometer buiten bereik van een selecte groep van zeven renners, waar vooral Van der Poel aan het werk moest.

Maar toen alles bij elkaar was, viel Asgreen nog een keer aan. Op vijf kilometer voor de finish, toen het zestal links van een verkeerseiland reed en Asgreen zelf de rechterkant pakte. Daar stond wel weer een totem, al was dat niet de enige reden dat de tegenstand te laat reageerde. Dat kwam ook door de tactische slimheid van de Deen.

Als er iets te zeggen is over de kansen voor de Ronde van Vlaanderen, zondag 4 april, dan is het dat de Belgische ploeg heeft laten zien hoe het Van der Poel kan verslaan. En is het te hopen dat organisatoren van andere wedstrijden de finishstrook ook bekijken en voor veilige dranghekken kiezen. Bij de NOS vertelde de maker dat het dranghek voor de Belgische wedstrijden gratis wordt geleverd. Veiligheid in ruil voor publiciteit. Al is het altijd veilig als iemand alleen over de finish komt, zoals vrijdag. Maar dat is aan de renners zelf.

Lees ook:

De ‘grote drie’ in het enige moment van chaos afgetroefd in Milaan-San Remo

In Milaan-San Remo duurde de aanloop wederom lang, maar dit keer werden de favorieten verrast op dat ene punt waar altijd chaos is. Jasper Stuyven troefde het toptrio Van der Poel – Alaphilippe – Van Aert tactisch af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden