George Houthuyzen, coureur in toerwagens tussen 1975 en 1985, is nu eigenaar van een garage in Gorinchem. Hij volgde in 1985 de laatste Grand Prix in Zandvoort vanuit de wedstrijdtoren.

Vooruitblik2020

Formule 1-race in Zandvoort: ‘Hopelijk weet Max Verstappen aan de druk te ontsnappen’

George Houthuyzen, coureur in toerwagens tussen 1975 en 1985, is nu eigenaar van een garage in Gorinchem. Hij volgde in 1985 de laatste Grand Prix in Zandvoort vanuit de wedstrijdtoren.Beeld Maikel Samuels

Begin mei is op het circuit van Zandvoort voor het eerst sinds 1985 weer een Formule 1-race. Oud-coureur George Houthuyzen was er 35 jaar geleden bij. Hij blikt terug en vooruit. ‘Alle Nederlanders verwachten van Verstappen dat hij in Zandvoort wel even gaat winnen.’

Dat het in Zandvoort in het weekeinde van 3 mei spektakel zal worden, staat wel vast. De badplaats verwacht een invasie van honderdduizenden raceliefhebbers en dagjesmensen voor de Grand Prix. Intussen wordt het circuit aangepast aan de huidige veiligheidseisen en hoopt de gemeente Zandvoort met een aantal verkeersmaatregelen de stroom bezoekers te kunnen verwerken.

Alle ogen zijn natuurlijk gericht op Max Verstappen, ook die van oud-coureur George Houthuyzen (63). In de jaren zeventig racete hij in toerwagens over het circuit van Zandvoort, en nu is hij benieuwd naar de prestaties die Verstappen hier begin mei gaat neerzetten tijdens de Dutch Grand Prix.

“Verstappen is een goede rijder. De beste die we tot nu toe in Nederland hebben gehad”, vindt Houthuyzen. Hij denkt dat de druk op Verstappen enorm zal zijn. “Alle Nederlanders verwachten van Verstappen dat hij in Zandvoort wel even gaat winnen. Iedereen zal wat van hem willen, dus die man zal zich helemaal moeten afzonderen om een beetje aan de druk te kunnen ontsnappen.”

Manusje-van-alles

Tijdens de laatste Zandvoortse GP in 1985 zat Houthuyzen in de wedstrijdtoren als een soort manusje-van-alles. Hij zorgde ervoor dat alles soepel liep tussen de wedstrijdleiding en de managers van de raceteams. “Als race-enthousiasteling is het heel mooi deel uit te maken van die organisatie”, vertelt hij, staande in zijn autogarage in Gorinchem tussen een aantal fraaie exemplaren van zijn lievelingsmerk Alfa Romeo. “Voor de wedstrijd regelde ik van alles, maar tijdens de wedstrijd was iedereen daarop gefocust en was er tijd om de race goed te volgen.”

Houthuyzen is opgeleid als automonteur en wilde al jong coureur worden. Hij doorliep de rensportschool in Zandvoort en in 1975, op 19-jarige leeftijd, racete de geboren Amsterdammer over het legendarische circuit in een door hem zelf omgebouwde Alfa Romeo, met al even legendarische mannen als Rob ‘Sloot’ Slotemaker en Jan Lammers.

In 1976 trad hij als instructeur in dienst bij Slotemakers antislipschool, die naast het circuit lag. Daar kregen hij en zijn collega’s de ruimte en de tijd om zich op hun grote hobby toe te leggen. “We werkten op de slipschool en daarnaast waren we met de racerij bezig. Dat was standaard, dat deden bijna alle instructeurs toen”, zegt Houthuyzen in zijn garage.

‘De Grand Prix was onze achtertuin’

“Als er belangrijke wedstrijden waren dan ging de slipschool tijdelijk dicht. Dan moesten we met z’n allen gaan racen. Mijn hele leven was daar toen op gebaseerd. De Grand Prix was onze achtertuin, die hoorde er gewoon bij. Het eerste wat iedereen vroeg als er een GP was: ‘Hé George, heb je nog kaarten?’. Nu krijg ik die vraag ook nog wel, maar het is zo strak georganiseerd, dat gaat gewoon niet meer.”

Houthuyzen stopte met racen met toerwagens in 1985, maar het racebloed kruipt nog altijd door zijn aderen. Hij heeft een oude Ford Escort gekocht, een wagen waarin hij vroeger ook een tijdje reed, die hij nu in Groot-Brittannië laat ombouwen. Glunderend: “Eind mei moet ‘ie ongeveer klaar kunnen zijn, en dan ga ik natuurlijk zelf weer achter het stuur zitten.” 

Een uitnodiging om de komende race bij te wonen, heeft de oud-coureur nog niet gekregen van de organisatie, maar op tv zie je het eigenlijk beter, vindt hij. 

Met minder pk’s winnen

Destijds vond Houthuyzen het circuit van Zandvoort ‘perfect’. “Er zaten heel snelle bochten in. Daar zie je dan ook het verschil tussen ‘a boy and a man’. Ook al heb je een auto met minder pk’s, in die bochten kun je het verschil maken en toch winnen.”

Over de huidige aanpassingen aan het circuit is Houthuyzen positief. “De snelheden van de auto’s zijn nu zo hoog, het zou heel slechte publiciteit zijn als er iets zou gebeuren waarbij het publiek betrokken zou zijn. Petje af voor de huidige organisatie, voor wat ze tot nu toe voor elkaar hebben gekregen.” 

Circuit op de schop

“Het meest uitdagende en mooiste circuit van Europa en misschien zelfs wel van de wereld”, zei sportief directeur Jan Lammers afgelopen december over het bochtige parcours in Zandvoort. Het circuit wordt nu volledig gerenoveerd voor de Dutch Grand Prix, zoals het evenement officieel heet, tussen 1 en 3 mei. De baan wordt op dertig punten aangepast, krijgt twee kombochten en diverse andere bochten worden verbreed. Het werk aan het 4,3 kilometer lange circuit moet in februari klaar zijn.

Behalve het verbeteren van de veiligheid hoopt de organisatie ook de inhaalmogelijkheden te vergroten. Het circuit van Zandvoort stond erom bekend dat er niet of nauwelijks kon worden ingehaald, maar Lammers denk dat de renovatie nieuwe inhaalpunten zal opleveren waardoor de races spannender kunnen worden.

Voor bezoekers komen er enkele tunnels onder de baan bij, zodat zij zich gemakkelijker over het terrein kunnen verplaatsen. Er zijn ongeveer een miljoen kaarten aangevraagd voor de GP in Zandvoort, maar op het circuitterrein is per dag plaats voor ruim honderdduizend racefans. De kaartjes zijn via een loting verdeeld.

Lees ook:

Meer dan de helft van het asfalt op het circuit van Zandvoort wordt vervangen

De verbouwing aan circuit Zandvoort is ingrijpender dan tot nu bekend. Maar de bouw ligt op schema.

Verstappen is de op twee na beste coureur ter wereld

Max Verstappen sloot het Formule 1-jaar af met een tweede plek in Abu Dhabi. Resultaten bieden sportief gezien een sprankje hoop voor volgend jaar.

De Formule 1 komt naar Zandvoort, het dorp kan zich alvast opmaken voor een verkeersinfarct

Het circuit van Zandvoort wordt door de Formule 1 race-organisatie volgend jaar weer gebruikt. Er ontstaat dan wel een immens verkeersprobleem bij de badplaats.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden