Interview Wielrennen

Er gaat veel veranderen in het vrouwenpeloton, vakbond The Cycling Alliance staat de rensters bij

Een foto van het erepodium na de Amstel Gold Race. Voor de toppers is veel geregeld, maar voor de rensters daaronder is nog veel aandacht nodig, zegt Iris Slappendel van vakbond The Cyling Alliance. Beeld ANP

Volgend jaar verandert er een hoop in het vrouwenwielrennen. Iris Slappendel, die de vakbond The Cycling Alliance oprichtte, krijgt er veel vragen over. 

Het paste maandag net aan. Het zaaltje dat Iris Slappendel had geregeld voor de eerste algemene ledenvergadering van de wielervakbond ‘The Cycling Alliance’ zat vol. Vijfentwintig rensters en ongeveer hetzelfde aantal online waren een dag voor de Boels Ladies Tour aanwezig bij de bijeenkomst van de organisatie die Slappendel eind 2017 opzette. Een belangrijk punt op de agenda waren de veranderingen die volgend jaar worden doorgevoerd in het vrouwenpeloton.

Vanaf 1 januari wordt namelijk een nieuw systeem ingesteld waarin wordt gewerkt met World Tour-teams en procontinentale teams. Het is hetzelfde onderscheid als bij de mannen. De teams in de World Tour krijgen startrechten voor de grote wedstrijden, maar moeten aan strengere eisen voldoen. Dat heeft voordelen: minimumsalarissen van vijftienduizend euro, zwangerschapsverlof, goede verzekeringen.

Vier jaar zekerheid

Maar Boels-Dolmans, al drie jaar de beste ploeg met onder meer Anna van der Breggen en Chantal Blaak, kwam om die reden deze week in het nieuws omdat ze geen World-Tour-licentie hadden aangevraagd. Het team kan niet voldoen aan de eis dat er voor vier jaar zekerheid moet zijn. Het contract met de sponsor loopt tot eind 2020 en niet tot 2023, zoals de UCI eist.

Niet alles verloopt zo vlekkeloos. De hervormingen zorgen voor veel vragen bij rensters, merkte Slappendel maandag. De vakbond (een vies woord, vindt de oud-renster) is gegroeid van drie naar 140 leden. “Het is als een vliegwiel. Rensters moeten zien wat je kunt doen, dan gaat het verhaal rond in het peloton en kun je groeien.”

Slappendel merkt dat de vragen vooral gaan over basale zaken: onkostenvergoedingen, professionaliteit in de begeleiding. Maar de vakbond geeft vooral advies over contracten. De ‘grote’ rensters hebben wel zekerheid, maar als je geen topper bent ‘zit je veel meer in onzekerheid’. Slappendel: “Overeenkomsten worden opengebroken. In de nieuwe regels kan iemand niet langer een factuurtje sturen, zoals nu wel gebeurt. Rensters moeten solide afspraken maken want ze worden volwaardig personeelslid. Dan krijg je ineens met belastingen te maken. Voor bijvoorbeeld een Australische renster in Franse dienst is dat moeilijk.”

Sowieso zijn contracten een punt van zorg. Slappendel: “Wij merken wel dat er ploegen zijn die daarmee proberen te spelen. Laatst werd een renster niet betaald omdat ze ziek was. Dan laten wij onze jurist een mailtje sturen en dan is het opgelost. Dat was volgens mij zelfs een team dat in de top-acht van de UCI-ranking staat dit jaar.”

Stap vooruit

Desondanks is het invoeren van de nieuwe regels een stap vooruit. Acht teams hebben inmiddels een verzoek liggen om ingeschreven te worden als World-Tour-team, onder meer de teams van Annemiek van Vleuten (Mitchelton-Scott) en Marianne Vos (CCC). Een verrassend grote groep, vindt Slappendel. “De eisen zijn veel zwaarder, ook financieel. Dat de wil er is, is heel goed. Wielrennen moet een gezonde carrièremogelijkheid bieden en er zijn teams die dat proberen.”

Dan is er nog het sportieve aspect: “Ik vind het goed dat je twee categorieën krijgt. Je hebt nu dat bijna amateursporters en heel professionele topsporters in één wedstrijd tegen elkaar rijden. Dat vertekent ook het beeld van het vrouwenwielrennen. Strengere regel­geving is goed.” 

Deze week wordt de Boels Ladies Tour gereden, de grootste meerdaagse wedstrijd voor vrouwen in Nederland. Slappendel heeft een dringend advies: “Geef er wel aandacht aan. Dat is juist nu belangrijk: dat er niet alleen verhalen worden geschreven als er iets mis is, maar dat ook mooie teksten over vrouwenwielrennen zijn. Veranderingen beginnen als mensen de sport leren kennen. Dan kan de sport groeien.”

Klein klopt Pieters in Ladies Tour

De Duitse wielrenster Lisa Klein heeft de derde etappe van de Boels Ladies Tour op haar naam geschreven. De wielrenster van Canyon SRAM won in Nijverdal na 156,8 kilometer de sprint van een kopgroep van vier. Ze versloeg medevluchters Amy Pieters, Elizabeth Deignan en Amanda Spratt.

De Duitse, die dit jaar ook al het eindklassement won in de Healthy Ageing Tour en de BeNe Ladies Tour, neemt  de leiding in het algemeen klassement over van Lorena Wiebes, die de voorgaande twee etappes had gewonnen. Wiebes won de sprint van de achtervolgende groep op negen seconden van Klein.

Lees ook
Waarom Iris Slappendel een vakbond voor wielrensters begon: ‘Het is geen luxe, maar een noodzakelijk kwaad’

Slappendel begon haar vakbond vorig jaar. “Er is nog heel veel mis in het wielrennen", vertelde ze maart vorig jaar in Trouw. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden