Extreme E-Race

Elektrische rallyrace vraagt aandacht voor klimaatcrisis - maar niet iedereen is overtuigd

De Spark Odyssey 21, een van de auto’s die gaan deelnemen aan de rally Extreme E, met Timmy Hansen en Catie Munnings als chauffeurs.  Beeld Charly Lopez/Spacesuit Media
De Spark Odyssey 21, een van de auto’s die gaan deelnemen aan de rally Extreme E, met Timmy Hansen en Catie Munnings als chauffeurs.Beeld Charly Lopez/Spacesuit Media

Extreme E, een nieuwe autorace door kwetsbare natuur, wil klimaatverandering en gendergelijkheid onder de aandacht brengen.

Vijf weekenden verspreid over het jaar gaan elektrische SUV’s op exotische locaties een rallyrace rijden. Deze locaties hebben één ding gemeen: ze zijn aangetast door de klimaatcrisis. Op deze manier wil de organisatie van Extreme E aandacht vragen voor klimaatverandering. Nog niet iedereen is ervan overtuigd dat zo’n rally de beste manier is.

De woestijn van Saudi-Arabië, de met plastic bezaaide kustlijn van Senegal, de smeltende ijskap op Groenland; waarom moeten uitgerekend daar dikke auto’s rond gaan scheuren? Ook een deel van Brazilië dat ooit nog onderdeel was van het amazone­gebied en de ontdooiende permafrost van de eilandengroep Tierra del Fuego in Argentinië zullen dit jaar het decor vormen voor één van de wedstrijden in Extreme E. Voor deze plekken is ­bewust gekozen, omdat de impact van klimaatverandering hier pijnlijk duidelijk wordt.

De organisatie claimt dat het een klimaatneutrale race wordt. Sterker, ze streeft naar een positieve nalatenschap op de racelocaties. Volgens initiatiefnemer en CEO Alejandro Agag wordt er alles aan gedaan om de rally zo duurzaam mogelijk te maken. Zo rijden deelnemers in een elektrische SUV, de Odyssey 21, om de uitstoot van broeikasgassen te beperken en ­tegelijkertijd elektrisch rijden te promoten. Het opladen van de SUV’s gebeurt emissieloos, door middel van een waterstof-brandstofcel. Met die techniek worden water en zonlicht gebruikt om energie te genereren.

Een miljoen mangroven in Senegal om uitstoot te compenseren

Daarnaast verplaatsen de betrokkenen zich per schoon schip. De St. Helena heeft in twee jaar een volledige renovatie ondergaan, om het zo schoon en efficiënt mogelijk te maken. Volgens de organisatie is deze manier van reizen zo’n 65 procent schoner dan vliegen. De uitstoot die Extreme E niet kan voorkomen, wordt gecompenseerd. Zo ligt er een plan om honderd hectare verdwenen regenwoud in Brazilië te herbebossen en worden een miljoen mangroven geplant in Senegal. Hiervoor wordt samengewerkt met een team wetenschappers van de universiteiten van Oxford en Cambridge, dat aan boord meereist.

Al enkele jaren worden over reguliere circuits in de wereld de snel in populariteit groeiende Formule E-races verreden, met elektrische race-auto’s. De rallyvariant is een volgende stap. Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders, heeft er grote bedenkingen bij. “Ook racen met een elektrische auto heeft impact op de natuur. De aanwezigheid van mensen kan al zorgen voor verstoringen op die locaties, laat staan dat je er met auto’s gaat rondrijden. Hoewel de motoren geen geluid ­maken, doen de banden dit wel. Dit kan ook overlast veroorzaken. Daarnaast gaan die races dwars door het landschap heen, wat kan zorgen voor meer schade aan de natuur.”

De acht deelnemende SUV's.  Beeld Charly Lopez/Spacesuit Media (spacesuitcollections.com)
De acht deelnemende SUV's.Beeld Charly Lopez/Spacesuit Media (spacesuitcollections.com)

Hoewel Van Biezen volledig achter de missie van Extreme E staat, moeten we volgens hem de exotische locaties vooral met rust laten. “Het is belangrijk dat de autosport verduurzaamt, maar de Formule E racet ook elektrisch. Dat vind ik een beter alternatief.”

Onder diverse prominente coureurs is de race in elk geval al wel populair. Onder anderen de (ex-)Formule 1-coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton steunen het initiatief actief. Hoewel zij niet zelf meedoen, hebben zij beiden een team opgezet dat vanaf het eerste raceweekend, zaterdag en zondag in Saudi-Arabië, zal meedingen om de titel. De uitgesproken veganist Hamilton en Rosberg maken al langer gebruik van hun bekendheid om klimaatverandering onder de aandacht te brengen.

Ook de Nederlandse coureur Beitske Visser vindt de race een goed initiatief. Dat alle negen teams racen in tweetallen, bestaande uit één man en één vrouw, kan rekenen op de goedkeuring van Visser. “Ik ben zelf geen rallyrijdster, anders had ik graag meegedaan. Het is goed dat ook vrouwen meer kansen krijgen in de auto- en motorsport. Hopelijk kunnen we door deze aandacht voor gelijkheid toewerken naar een wereld waarin je gender niet uitmaakt als coureur.”

Lees ook:

Een schone race bij 300 km per uur

Eindhoven wil een Formule E-race, de snel groeiende elektrische variant van Formule 1. “De auto van de toekomst is een ipad op wielen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden