Beeld Trouw

ColumnMarijn de Vries

Een aparte ‘oplossing’? Acht kilometer fietsen is een fluteindje!

Soms kan ik me zo ­verbazen over dingen. Waarom één en één ­optellen telkens zo moeilijk blijkt, ­bijvoorbeeld.

In de persconferentie die ­premier Rutte gaf over de opening van de middelbare scholen per 2 juni, zei hij dat het, nu we afstand moeten houden, goed zou zijn als scholieren zich niet meer in het openbaar vervoer begeven, vanwege het beperkte aantal ­plekken. Ze kunnen prima ­vijftien kilometer fietsen, voegde hij eraan toe.

Niet veel later kwam het ­ministerie van OCW met een aanvullend verhaal. Ook zij ­roepen scholieren op zoveel ­mogelijk te fietsen, of zich te ­laten halen en brengen door hun ouders. Bovendien zou voor leerlingen die buiten een straal van (en nu komt het) acht kilometer van school wonen, worden gekeken naar een andere oplossing.

Ik wist niet of ik moest lachen of huilen toen ik dat las. Toegegeven: slechts 12 procent komt met het ov, de rest fietst of loopt al, maar dan nog. Het gaat om het statement. Acht kilometer fietsen zou te ver zijn. Wat voor ­ambtenaren vinden dat nou, dacht ik. Ambtenaren die zelf ­altijd in de auto zitten, blijkbaar. Want ja, dan kun je je niet voorstellen dat acht kilometer fietsen een fluteindje is.

Sommige dingen  moeten nu eenmaal

Makkelijk praten, De Vries: jij bent wielrenner geweest, dus fietsen is jou met de paplepel ­ingegoten – denkt u misschien. Klopt. Ik fietste in mijn middelbare schooltijd elke dag twintig kilometer. En ik had er zo’n hekel aan dat ik pas tien jaar later mijn eerste racefiets kocht.

Maar ja, moet alles in het ­leven leuk zijn? Lijkt me niet. Het naar school fietsen was voor mij een gegeven: sommige dingen moeten nu eenmaal. Fietsen mag voor mijn part best een gegeven worden voor álle scholieren. ­Tenzij je om wat voor reden dan ook niet kunt fietsen, is er geen enkele reden om het niet op alle fronten te stimuleren.

Want ‘we’ zijn gemiddeld al twee coronakilo’s aangekomen, bleek deze week uit onderzoek. Mensen met overgewicht zijn ­extra kwetsbaar bij corona, weten we inmiddels. En dan denkt OCW: weet je wat, scholieren die acht kilometer of verder van school wonen, daar zoeken we een andere oplossing voor dan fietsen. Of we laten ze brengen door paps en mams. Lekker stilzitten in de auto, om het over­gewicht van de toekomst vooral maar niet tegen te gaan.

Elektrisch fietsen biedt nog altijd meer beweging dan stilzitten in een stuk blik

Het is natuurlijk niet netjes om met een megafoon in Den Haag te gaan staan roepen naar ministeries: “Hoe moeilijk kan het zijn!?” Soms krijg ik wel die neiging. Waarom wordt fietsen nu niet enorm gestimuleerd?

Ook voor volwassenen? Het lost zoveel problemen op: het ontlast niet alleen het OV en het snel­wegennetwerk, maar ook nog eens de zorg. Alles wat helpt om gezond en fit te blijven, helpt ­tegen corona.

Leer mensen die het niet kunnen fatsoenlijk fietsen. Gevaar is geen argument: hoe meer mensen fietsen, hoe veiliger het verkeer. Help bij de aanschaf van een goede fiets. Haal de btw eraf, ­subsidieer, maak het linksom of rechtsom betaalbaar voor iedereen. En als we dan toch een oplossing zoeken voor afstanden boven de acht kilometer, omdat dat te ver zou zijn: stel mensen in de ­gelegenheid tegen een zacht prijsje een elektrische fiets aan te schaffen. Daarmee zijn ritjes van vijftien tot twintig kilometer een eitje. En elektrisch fietsen biedt nog altijd meer beweging dan ­stilzitten in een stuk blik.

Misschien dat ik die megafoon toch maar aanschaf, want iemand moet het zeggen. De optelsom is echt niet moeilijk: één en één is twee!

Journalist en voormalig profwielrenner Marijn de Vries fietst u elke maandag door het sportweekend. Lees hier eerdere columns terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden