Dramatische start van Formule 1-seizoen voor Max Verstappen en Red Bull

Max Verstappen na afloop van de dramatische race in gesprek met teambaas Christian Horner. Beeld ANP
Max Verstappen na afloop van de dramatische race in gesprek met teambaas Christian Horner.Beeld ANP

Door constante problemen met zijn wagen heeft Max Verstappen de finish in Bahrein niet gehaald. Het team van Red Bull moet terug naar de tekentafel.

Fred Buddenberg

De eerste race van Max Verstappen als wereldkampioen met de rode 1 op de neus van zijn wagen is in een drama geëindigd. Twee ronden voor het einde van de Grand Prix van Bahrein op het circuit van Sakhir verloor zijn Red Bull snelheid en moest hij de strijd staken. Het uitvallen van zijn ploeggenoot Sergio Perez, in de slotronde, maakte de catastrofe voor Red Bull compleet.

Het verdriet bij het team van Verstappen stond in schril contrast met de vreugde bij Ferrari. Twee jaar lang had de eens zo vermaarde Italiaanse renstal in volledige anonimiteit rondjes gedraaid op de circuits van de Formule 1. Maar met de nieuw ontworpen bolide opende Ferrari het seizoen met een dubbeslag. De Monegask Charles Leclerc zegevierde voor zijn Spaanse teamgenoot Carlos Sainz. De vorig seizoen door Verstappen onttroonde Britse wereldkampioen Lewis Hamilton werd derde.

Meedoen om de prijzen

Voor het eerst sinds 2019 klonk weer het Italiaanse volkslied na een race in de koningsklasse van de autosport. In dat jaar boekte Ferrari in Indonesië de laatste triomf, met de in Bahrein afwezige Duitser Sebastian Vettel (corona) achter het stuur. Voor Leclerc, de 24-jarige leeftijdsgenoot van Verstappen en sinds 2016 onder contract bij Ferrari, betekende het zijn derde zege. “Dit voelt geweldig”, zei Leclerc na zijn zege. “Een beloning voor iedereen in ons team die de laatste tijd zo hard hebben gewerkt.”

Eindelijk hebben de ontwerpers van de Italiaanse renstal weer een auto ontwikkeld die kan meedoen om de prijzen. In de laatste kwalificatie op zaterdag had Leclerc Verstappen achter zich gehouden. Voor het eerst sinds tijden startte de coureur uit Monaco vanaf pole position en in de race over 57 ronden leidde hij van start tot finish. Verstappen kon hem twee keer inhalen, maar een bocht later moest de Nederlander de voorsprong weer prijsgeven.

Na een voortdurend gevecht met Leclerc leek Verstappen op de tweede plaats af te stevenen na, zoals hij na afloop zei, een ‘extreem lastige race’. De problemen met zijn wagen stapelden zich op. Hij mopperde constant over de boardradio over de mankementen waarmee hij te maken kreeg. Met een complete anticlimax voor Red Bull als gevolg. “Dat wij hier met twee auto’s nul punten halen is voor ons natuurlijk dramatisch.”

De problemen met de Red Bulls van Verstappen en Perez kwamen na een week waarin tijdens de trainingen alles prima verliep voor het team. Maar in de openingsrace van het seizoen ging alles mis wat mis kon gaan. Eerst klaagde Verstappen erover dat er geen balans in de wagen zat. Later meldde hij te hete remmen en na de derde pitstop weigerde het stuurhuis dienst. Uiteindelijk moest hij met de wagen naar de kant omdat er geen benzine meer in de motor kwam.

Verstappen had ook, en niet voor de eerste keer, moeite met de strategie van zijn team. Hij had volgens eigen zeggen twee keer de leiding kunnen nemen, maar kreeg op die momenten geen toestemming van teambaas Christian Horner. Het vorig seizoen zo succesvolle team moet in ieder geval terug naar de tekentafel. Volgende week is alweer de tweede wedstrijd in Saoedi-Arabië en daar moeten Verstappen en Perez in de punten rijden om de achterstand op Ferrari niet te groot te laten worden.

Controversiële ontknoping

In de aanloop naar de eerste race van het nieuwe seizoen in Bahrein ging het ook nog veelvuldig over de wedstrijd van bijna honderd dagen geleden in Abu Dhabi, waar Verstappen ten koste van Hamilton de wereldtitel veroverde. De autosportfederatie Fia stelde een onderzoek in naar de controversiële ontknoping op de slotdag van het WK en kwam tot de conclusie dat wedstrijdleider Michael Masi weliswaar verkeerd, maar wel ‘naar beste weten en te goeder trouw’ had gehandeld.

Naar aanleiding van de veelbesproken afloop van de strijd om de wereldtitel besloot de Fia een videoscheidsrechter in te voeren in de Formule 1. Meer dan 140 video- en audiobronnen worden ingezet ter ondersteuning van Niels Wittich en Eduardo Freitas, die de plaats hebben ingenomen van de weggestuurde Masi. De VAR kan op verzoek van de wedstrijdleider kijken of procedures en regels goed zijn toegepast bij incidenten tijdens de race.

Lees ook: Verstappen en Hamilton zijn klaar voor een nieuw titanengevecht

In Bahrein begint dit weekend het nieuwe seizoen in de Formule 1. Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn opnieuw favoriet voor de titel, al is er veel veranderd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden