Tour de France

De wind scheurt het peloton aan flarden

Het beslissende moment in de etappe. Mikal Kwiatkowski scheurt het peloton aan stukken. In de achtergrond de groep van Mollema. Beeld AFP
Het beslissende moment in de etappe. Mikal Kwiatkowski scheurt het peloton aan stukken. In de achtergrond de groep van Mollema.Beeld AFP

De wind deed het peloton in de Tour de France in stukken breken. Onder meer Bauke Mollema verloor tijd.

Kick Hommes

De Vent d’Autan, zo heette de grote boosdoener in de zevende etappe in de Tour de France. Deze wind, die vanuit het zuidoosten over het platte land oostelijk van Toulouse blaast, was vrijdag niet eens zo heel hard, maar wel stevig genoeg om het gehele peloton aan stukken te scheuren. Onder meer Bauke Mollema verloor in Lavaur meer dan een minuut op winnaar Wout van Aert: 81 seconden om precies te zijn.

Het was de hele ochtend al over de wind gegaan in de startplaats Millau. Als de wind schuin in de rug staat, begint het peloton te bibberen. Er is kans op waaiers. De regio in midden-Frankrijk staat er om bekend. Het is een wind die volgens de overlevering gek maakt en die vorig jaar in de Tour Thibaut Pinot tot tranen van boosheid dwong, nadat hij een topklassering verloren zag gaan in een waaieretappe richting Albi.

Anderen, zoals Peter Sagan, houden van de wind. Het was diezelfde Sagan die deze vrijdag wederom een boud plan had bedacht. De wedstrijd was tien kilometer ver toen zijn hele ploeg van Bora-Hansgrohe op kop ging rijden. Het gevolg was dat veel renners een voor een moesten lossen: Giacomo Nizzolo, Cees Bol, Sam Bennett. Alle sprinters, waardoor Sagan ‘zijn’ groene trui kon terugwinnen.

Pinot had zijn ploeg paraat

De hele dag bleven er meerdere groepen over de weg rijden, omdat Bora-Hansgrohe maar op kop bleef rijden. Slechts zestig renners gingen daardoor in het peloton het vlakke land in, dat op 36 kilometer voor de finish in Lavaur begon. Pinot, de les geleerd van vorig jaar, had zijn ploeg paraat. Ook Astana had nog zeven van de acht teamgenoten in de voorste groep.

Het breekpunt lag bij Castres, en vooral bij het uitrijden van die stad. Daar lag de plek waar Team Ineos en Jumbo-Visma van wisten dat de wind een grote factor was. Zij reden daar alert, met vooral Mikal Kwiatkowski die de snelheid optrok tot meer dan zestig kilometer per uur. Omdat hij aan de rechterkant van de weg reed, met wind van links, was er voor anderen amper ruimte om te schuilen.

“Dat is waaierrijden”, zo vatte Mollema het na afloop bondig samen. Opvallend was dat zij juist niet hadden gedacht dat het buiten Castres gevaarlijk was. Die info hadden ze niet meegekregen vanuit de volgauto’s. “Dan zit je daar toch alerter”, aldus Mollema, die ook medekopman Richie Porte in zijn groep terugvond. “Maar als er dan een gaatje komt, krijg je het nooit meer dicht. Zelfs als je supergoede benen hebt, en ik had zelf wel meegekund met de eerste groep.”

Overmacht waar niet tegenop te fietsen was

In plaats daarvan zag Mollema langzaam maar zeker het peloton wegrijden, onder leiding van Jumbo-Visma, Astana en het Groupama-FDJ van Pinot. Het was overmacht waar niet tegenop te fietsen was. Richard Carapaz, de ‘schaduwkopman’ van Team Ineos, was met een lekke band pechvogel en werd nog uit het peloton gelost.

Ook Tadej Pogacar zat in de tweede groep. Dat was erg naar de zin van Tom Dumoulin, die de jonge Sloveen ‘hoog had zitten’ voor het klassement. “Anderhalve minuut is misschien niet onoverkomelijk, maar het is toch veel. De laatste jaren is de Tour met minder verschil gewonnen.”

Voor Dumoulin zelf was het een dag geweest waarin alles perfect was verlopen. “We zijn nooit in de problemen geweest. Het was goed dat Bora zo hard reed in het begin, want daardoor was het veel minder stressvol richting het punt waar we wisten dat het ging breken.”

Het was dus geen lange klim, maar de wind die ervoor zorgde dat er voor het eerst verschillen ontstonden tussen de favorieten, iets wat in de ‘zwaarste eerste Tourweek ooit’ tegen de verwachting in nog niet was gebeurd. Toch staan nog steeds elf renners binnen vijftien seconden van elkaar, met Dumoulin daar als nummer vijf tussen.

Voor Mollema was het even flink balen, maar zijn ambitie om hoog in het klassement te eindigen blijft hetzelfde. “Er komen twee ritten in de bergen aan”, aldus de nieuwe nummer achttien van het klassement. “Daar worden ook meer verschillen gemaakt. Op de rustdag kijk ik wat de standen zijn.”

Lees ook:

De gele trui is in de eerste week een hete aardappel

De gele leiderstrui is voor de meeste ploegen in het peloton momenteel meer een last dan een geschenk. En dat zorgt vooralsnog niet voor een spectaculair koersbeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden