Autosport

De Vries krijgt bij AlphaTauri begeerde plek in Formule 1

Autocoureur Nyck de Vries Beeld Pro Shots / Michael Potts
Autocoureur Nyck de VriesBeeld Pro Shots / Michael Potts

Nyck de Vries is volgend jaar naast Max Verstappen de tweede Nederlandse autocoureur in de Formule 1. De 27-jarige Friese autocoureur heeft een vast stoeltje gekregen bij AlphaTauri, heeft het zusterteam van Red Bull bekendgemaakt.

Redactie Trouw

Hij tekent een contract en wordt de vervanger van Pierre Gasly, die vanaf 2023 de plek inneemt van Fernando Alonso bij Alpine. De Vries wordt bij AlphaTauri teamgenoot van de Japanner Yuki Tsunoda.

Nyck de Vries ziet met zijn vaste zitje bij AlphaTauri een jongensdroom in vervulling gaan. Dat zegt hij in een verklaring die zijn nieuwe renstal naar buiten heeft gebracht. De Vries stelt “ontzettend blij en dankbaar” te zijn voor de kans. Ook zegt de 27-jarige coureur dat hij “een lange weg” in de racewereld heeft moeten afleggen om hier te komen.

Vlekkeloos optreden

De Nederlander is al jaren in beeld bij de Formule 1, maar hij had nooit echt zicht op een wedstrijdzitje. Tot in september bij de Grote Prijs van Italië in Monza, toen hij mocht invallen bij het team van Williams als vervanger van de zieke Alexander Albon. De Nederlander maakte grote indruk door meteen in zijn eerste grand prix in de punten te rijden. Hij eindigde als negende.

De reacties vanuit de koningsklasse op zijn vlekkeloze optreden waren lovend. Teambaas Jost Capito van Williams was in elk geval overtuigd van de kwaliteiten van De Vries en stelde hem nadrukkelijk kandidaat voor een plek bij de Britse renstal, maar De Vries kon zich ook verheugen in de belangstelling van Alpine.

Twijfel

Teambaas Franz Tost zegt dat met de komst van De Vries een nieuw hoofdstuk aanbreekt voor AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull. “Hij is een zeer bekwame coureur, hij heeft in alle categorieën waarin hij meedeed gewonnen”, aldus Tost, die onder meer de wereldtitel van De Vries in de Formule E aanhaalt. “Dat is duidelijk bewijs dat hij een zeer competitieve coureur is. Hij verdient een stoeltje in de Formule 1.”

AlphaTauri was aanvankelijk niet bijzonder geïnteresseerd in De Vries. Red Bull, dat de bezetting van het zusterteam bepaalt, zette in op de komst van de Amerikaan Colton Herta. Maar toen bleek dat de kampioen van de IndyCar niet genoeg punten had voor de vereiste Formule 1-licentie en de internationale autosportfederatie FIA geen dispensatie wilde verlenen, twijfelde topman Helmut Marko niet langer. Hij nodigde De Vries uit voor een gesprek en daaruit volgde het contract met AlphaTauri.

Carrière

De Vries maakte evenals Max Verstappen in zijn jeugd furore in het karten. Hij stapte vanuit het karten over naar het autoracen en kwam in 2017 terecht in de Formule 2. In 2019 veroverde hij de titel in de talentklasse, maar de begeerde overgang naar een Formule 1-team bleef achterwege. De Vries liet zich niet van zijn stuk brengen en timmerde rustig verder aan zijn carrière, die in 2021 een nieuw hoogtepunt kende met de wereldtitel in de elektrische autoraceklasse Formule E. Hij fungeerde vanaf dat jaar tevens als reserve bij het team van Mercedes.

Dit jaar mocht De Vries in de Grote Prijs van Spanje al zijn eerste vrije training rijden. Hij bestuurde de Williams van Albon. In de Grote Prijs van Frankrijk kreeg hij weer wat Formule 1-tijd; hij reed in de eerste vrije training in de Mercedes van Lewis Hamilton. In de Grote Prijs van Italië kreeg hij in de eerste vrije training de beschikking over de Aston Martin van Sebastian Vettel. De dag erna hoorde hij 1,5 uur voor de derde training dat hij Albon zou vervangen bij Williams. De Vries greep de kans met beide handen aan en bewees in de race op Monza dat hij klaar is voor een volwaardig bestaan als Formule 1-coureur. Hij is de zestiende Nederlander in de Formule 1.

Lees ook:
Wat maakt ‘tovenaar’ Verstappen zo oppermachtig?

“Zoals een supertalent in het voetbal niet hoeft te kijken naar de bal aan zijn voet, maar al bezig is met de volgende beweging.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden