ReportageTour de France

De streek Béarn profiteert volop van de Tour

Het is mistig in de bergen in de regio Béarn, waar het toerisme toeneemt.Beeld AP

De regio Béarn kende relatief gezien de grootste toename van Franse toeristen deze zomer. Een gevolg van de coronacrisis, maar koning Henry IV wil graag geloven dat het ook deels door de Tour komt.

Voor iemand die al ruim vierhonderd jaar dood is, kan koning Henry IV nog altijd levendig vertellen over hoe hij werd neergestoken. De oude koning, geboren in Pau, is net uit zijn rijdende kasteel gestapt en wil graag vertellen over zijn geboortestreek, de Béarn. “Maar daar werd ik niet doodgestoken. Dat was in Parijs.”

In zijn huidige leven heet Henry IV Bernard Monforte. Hij is een van de vijftien mensen die in de Tour de Béarn promoot, de regio die grofweg van Pau in een rechthoek naar het zuiden loopt en waar zondag bijna de hele dag in werd gereden. Voor het vijfde jaar heeft de regio Béarn auto’s die meerijden in de reclamekaravaan. Ze gooien allerlei goodies naar buiten, van gele vlaggen (de kleur van de regio) tot een blikje met niks erin. Nou ja, wel iets, aldus Montforte: “De lucht van de Pyreneeën”.

Elke Béarn-wagen heeft een kasteel op het dak (de geboorteplek van Henry IV), een waarop de sauce béarnaise wordt gepromoot en een waar een berg op prijkt. Het zijn eigenschappen die bij de Fransen inmiddels bekend moeten zijn. De Béarn is het gebied dat relatief gezien het meest herondekt is in de coronacrisis. Terwijl het aantal buitenlandse toeristen afnam met 45 procent ten opzichte van vorig jaar, nam dat van Fransen zo erg toe dat er deze coronazomer 16 procent meer toeristen naar de bergstreek kwamen, meer dus nog dan in een normaal jaar. ‘Ongelooflijke getallen’, zo stond in het persbericht van de regio.

Flinke subsidies voor toerisme

Goed nieuws, aldus Montforte, alias Henri IV. Hij merkt zelf dat de regio populair wordt. “Dat komt ook wel deels door de Tour, merk ik. Vijf jaar geleden kende niemand ons. Nu staan ze al te wijzen voordat we aan komen rijden. Kijk, de Béarn.”

Dat het toerisme toeneemt, merkt men eveneens op de top van de Col de la Hourcère, die de renners in de Tour zondag halverwege hun etappe opreden. In de uithoek van de Béarn ligt het skistation Issarbe, een van de vier skistations in de omgeving waar onlangs 24 bedden voor wandelaars en fietsers zijn gekomen. Kosten: één miljoen, waarvan 75 procent werd gesubsidieerd.

Het is er zondag tien graden, en hoewel het niet regent vormen zich kleine plasjes op het wegdek. Het zicht is maar honderd meter. Niet ideaal als de Tour langskomt, en dan blijkt ook nog eens het water op. Zo kan er geen koffie worden gemaakt en worden de toiletten niet meer doorgespoeld. “Ja, het is hier opvallend complet geweest deze zomer”, wil de serveerster kort kwijt, voor ze achter het gebouw verdwijnt om de wateraansluiting te zoeken. Ze wijst op de muur, waar een artikel hangt. “Daar kan je alles vinden.”

‘We bieden Fransen hoop’

In het artikel, verwijzend naar een uitzending van France Bleu, staat dat het station in 2014 de gemeente is toegekomen. “We willen de mensen naar de hoogte brengen, en niet in hun huizen laten”, aldus de burgemeester van de gemeente, Lydie Campello. Iets wat in de coronacrisis is gelukt. 

Bernard Montforte heeft er ook nooit over gedacht om in de coronacrisis de Tour aan zich voorbij te laten gaan. De reclamekaravaan is ingekort van 160 tot 100 auto’s, maar de groupe-Béarn is nog even groot. “Wij vinden het juist nu belangrijk. We bieden Fransen ook hoop. Onze streek is altijd mooi.”

Lees ook:

Hoe bescherm je de natuur, als de Tour voorbijkomt?

Een alpenboktor geplet onder de wielen van een vrachtwagen. De Tour doet een aanslag op de natuur. Vooral door het publiek langs de route.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden