WK baanwielrennen

De Nederlandse baanwielrenners rijden nu op de beste fiets ter wereld

Harrie Lavreysen (voor) en Roy van den Berg op de nieuwe fiets tijdens de kwalificatie voor de teamsprint in Apeldoorn. Beeld ANP, Vincent Jannink

De Nederlandse baanwielrenners hebben een nieuwe racemachine tot hun beschikking. Aan alles is gedacht.

Tegen een hek op het middenterrein van de wielerbaan in Apeldoorn stonden woensdagavond ietwat weggestopt twee fietsen. Gloednieuwe fietsen, de beste ter wereld zelfs, als tenminste de Nederlandse teamsprinters moeten worden geloofd.

Harrie Lavreysen, Jeffrey Hoogland en Matthijs Büchli mochten voor het eerst rijden op splinternieuwe fietsen, die speciaal voor de Spelen van Tokio zijn ontwikkeld. Lichter, stijver – op sommige plekken zijn daarvoor twintig lagen carbon aangebracht – en vooral aero­dynamischer. Er is maar één doel: tijdwinst. Op de WK, eind februari in Polen, won de ploeg met meer dan een seconde verschil goud. Met een nieuwe fiets kan dat verschil alleen maar oplopen, hoopt het Nederlandse team.

Er wordt voorzichtig rekening ­gehouden met een tijdwinst van een tiende van een seconde per rondje. Met een verbeterde houding van een renner kan die winst misschien wel oplopen naar vier tienden. In een sport die soms op duizenden van een seconde wordt beslist, is dat verschil vergelijkbaar met een lichtjaar. “Wij hebben de beste fiets van allemaal”, zei Hoogland vorige week al.

Het is niet de eerste keer dat er voor de baanwielrenners een geheel nieuwe fiets is ontwikkeld. Fietsfabrikant Koga deed dat al voor Theo Bos in 2008. De Kimera van toen werd de fiets van een half miljoen, van­wege alle ontwikkelingskosten.

Dat prijskaartje hangt ook aan de nieuwe baanfiets, die nog geen naam heeft en waaraan ruim twee jaar is gewerkt. Kende de Kimera rondere vormen, de nieuwe baanfiets voorziet in rechte lijnen. Over alles is nagedacht. De carbonvezels zijn zwart, waardoor ook de fiets zwart gelakt is. Dan hoeft er minder op. En minder lak is minder gewicht. Hoogland was de eerste die op de nieuwe fiets mocht rijden. “De fiets zwabbert niet meer, wil echt meteen vooruit. Bizar hoe de ontwikkelaars het zo stabiel hebben gekregen.”

‘Vergelijk het met een vrachtwagen van 1000 pk die nu een Ferrari is geworden’

Bij Hoogland speelt meer. Zijn houding was van alle sprinters het slechtst. De nieuwe fiets is langer, zodat Hoogland minder ‘als een bolletje’ hoeft te fietsen. Met knieën die naar buiten uitweken om de armen ruimte te geven, ploegde hij voorheen te veel door de wind. “Nu ga ik vooral in de bochten harder.”

Een ander sprintkanon, Harrie Lavreysen, zit op de nieuwe race­machine drie centimeter verder naar voren. Ook de voormalig student natuurkunde merkt veel minder luchtweerstand. Maar, zo zegt hij: er moet nog steeds wel op pedalen worden getrapt. “Je moet het vergelijken met een vrachtwagen van 1000 pk die nu een Ferrari met dat vermogen is geworden.”

De nieuwe fiets hoeft niet alleen voor de Nederlanders voordeel te bieden. In de (nieuwe) reglementen van de internationale wielerunie UCI staat dat de fiets te koop moet zijn. Daarom komt het racemonster vanaf april op de markt, voor ongeveer tienduizend euro.

Het enige probleem voor de sprintploeg in Apeldoorn? Er zijn nog maar twee nieuwe fietsen geleverd (de rest volgt in november) en dat terwijl op de teamsprint drie renners moesten fietsen. Starter Roy van den Berg werd daarom ‘gedwongen’ nog op de oude Kimera rijden. Maar ach, grapte Hoogland: “Die hoefde toch maar één rondje”.

Lees ook:
De Nederlandse baanwielrenners domineren en dat belooft wat

De Nederlandse baanwielrenners domineerden op de WK in Polen. Dat belooft wat, met de Olympische Spelen van Tokio in het vooruitzicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden