Groene buitenboordmotor

De duurzame speedboot van de zeilcoaches kruipt langzaam uit de tijdmachine

Een Nederlandse coachboot voor de kust van Palma de Mallorca. Beeld Richard Langdon
Een Nederlandse coachboot voor de kust van Palma de Mallorca.Beeld Richard Langdon

Een duurzame boot voor de zeilcoaches is een stap dichterbij: het prototype van een nieuwe buitenboordmotor draait op waterstof.

Kick Hommes

Stiekem had Jaap Zielhuis al een fotootje gezien, maar vrijdagmiddag in Scheveningen ziet de bondscoach van de olympische zeilers voor het eerst echt de ‘tijdmachine’, zoals hij het noemt. Hij bedoelt het prototype van een gloednieuwe waterstofmotor, die een snelle rubberboot kan voortstuwen.

Anderhalf jaar geleden stelde Zielhuis voor om een dergelijke motor te maken. Het wordt volgens hem tijd dat de zeilsport eens écht duurzaam wordt. Dat de zeilers zelf gebruik maken van de wind, is evident. Daaromheen is de vloot verre van duurzaam. De juryboten, de bootjes voor de media en de rubberboten voor de coaches zijn nog voorzien van een benzinemotor. De Nederlandse ploeg heeft ongeveer vijftien ribs, opblaasbare speedboten voor de coaches. Tijdens een WK varen er wel vijfhonderd rond.

Het benzinegebruik loopt dan al snel op. Er gaat zo’n 100 liter in een tank, waar Zielhuis dan ongeveer vijf keer mee kan varen. Volgens Zielhuis doet het elke keer als hij een buitenboordmotor aanslingert ‘toch een beetje pijn’.

En nu is er dus een prototype van een duurzame buitenboordmotor. Die tijdmachine is niets meer dan een rechthoekige witte box vol water, met ronde raampjes zodat de draaiende schroef kan worden bekeken. De nieuwe rib moet voornamelijk op waterstof varen, een techniek die op dit moment nog volop in ontwikkeling is. Een accu in de boot levert de extra push, die nodig is als plotseling de gashendel wordt opengedraaid.

Er is nog geen varende boot met de nieuwe techniek uitgerust

Het slechte nieuws: nog geen boot is daadwerkelijk uitgerust met het nieuwe aandrijfsysteem, dat wordt ontwikkeld door een consortium van bedrijven. Er is overwogen om de motor achter een bootje te hangen om in de haven te varen, maar dan was het nieuwe systeem bijna niet te zien geweest.

Het goede nieuws is dat het prototype werkt. Wat vermogen betreft wel nog op schaal 1:25. Genoeg om een pleziersloepje voort te stuwen (als iemand daar twaalf- tot dertienduizend euro voor over zou hebben), maar veel te weinig om een coachboot van de benodigde knopen te voorzien.

Want die nieuwe coachboot moet wel kracht hebben, zegt Zielhuis. “Het gaat vooral om veiligheid. Als met een zeilboot iets mis is, moeten wij die soms terugslepen. Daar heb je een sterke motor voor nodig.” Ook gaat het om snelheid. Als Kiran Badloe met 45 kilometer per uur over het water raast, moet zijn coach de windfoiler (een nieuwe vorm van windsuren) wel kunnen bijhouden.

Het eerste doel is om zeker één boot emissieloos te laten varen op het WK in 2022, dat voor de kust van Scheveningen wordt gehouden. De verwachting is dat eind volgend jaar het eerste prototype kan worden getest op het water.

Het duurt dus nog wel een tijd tot de coachboten echt duurzaam zijn. Zielhuis: “We gaan hiermee het klimaatprobleem niet oplossen, maar het is goed om te zien dat een op het oog zo duurzame sport ook echt zonder uitstoot mogelijk is”.

Lees ook:

Groene waterstof als een toekomstbelofte (maar wordt die ook waargemaakt?)

Waterstofgas kan gaan doorbreken, zegt hoogleraar Ad van Wijk van de TU Delft. Kritiek op zijn waterstofdroom is er ook. ‘Het is een transitieremmer.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden