Tour de France

Chris Froome rijdt weer in de Tour, in de stilte die hoort bij de achterhoede

Chris Froome, hier tijdens de rit van zondag. De Brit is zwaar gevallen en staat daarom laag in het klassement. Beeld AFP
Chris Froome, hier tijdens de rit van zondag. De Brit is zwaar gevallen en staat daarom laag in het klassement.Beeld AFP

Viervoudig Tourwinnaar Chris Froome is er na twee jaar weer bij in de Tour. Niet als kopman, dat kan hij nog niet. Hij is wegkapitein, maar na zijn val van zaterdag is hij vooral bezig om te herstellen. Dat bleek ook in de tijdrit van woensdag.

Om 12.31 uur, vier uur en negentien minuten voordat Mathieu van der Poel aan zijn tijdrit begint, staat een viervoudig Tourwinnaar op het startpodium voor zijn tijdrit. Chris Froome draait zijn pedalen achterwaarts, als tic om de tijd te doden. De hand is geklemd om de fietscomputer, om de tijd op te nemen op het moment dat de startklok is afgeteld. Eenmaal onderweg is duidelijk dat Froome zeker niet snel gaat. Het is geen toeristisch ritje, maar het scheelt niet veel, is de analyse op de Franse televisie.

Na twee jaar is Froome (36) er weer bij, in de Tour. En dat is nog steeds een medisch mirakel. De naweeën van zijn zware crash in de verkenning van de Dauphiné-tijdrit in 2019 zijn er nog steeds. Froome brak toen zijn dijbeen, elleboog en enkele ribben. De Brit herstelde, maar zijn hoge niveau is nog niet terug. Vorig jaar nam Ineos hem niet mee naar de Tour en dit jaar, na zijn overstap naar Israel Start-Up Nation, dreigde hij door zijn matige vormpeil wederom de Tour te missen. En dat terwijl hij was gehaald om de Tour te winnen. Na veel wikken en wegen mocht Froome toch naar Frankrijk, alleen dan om ‘anderen in de ploeg te helpen’.

Maar ook voor zijn teamgenoten kan hij voorlopig weinig betekenen. Froome viel zaterdag in de eerste etappe en lag lang op de grond. Toen hij weer stond, pakte een arts hem bij de heupen, om hem enigszins weer in normale positie te krijgen en om te kijken of er niks was gebroken. Dat bleek het geval, maar de impact was desondanks groot. Froome stond voor de tijdrit op elf na laatste.

De wonden moeten helen

In Laval doet Froome het om die reden rustig aan. Na afloop, als hij nog nahijgt van zijn inspanning, komt de Franse televisiemotor langszij rijden. Achterop oud-renner Thomas Voeckler, die alle Tours die Froome won zelf ook in het peloton reed. “Chris, Chris. Hoe gaat het?” Froome kijkt op, en verbastert een Franse zin. Hij wil zeggen dat het iets beter gaat, maar zegt dat het iets minder ging. Later zegt hij in het Engels dat hij moet herstellen. “De wonden moeten helen. Dat kost energie. Maar het was fijn om na alle stress een eigen tempo te rijden. Als je alleen bent, voel je je lichaam meer.”

Froome vertelt het in alle rust, tegen een kleine groep media. Om hem heen drentelt dit keer niet de beveiliger die jarenlang met hem mee rende (of stepte als het na de finish omlaag ging), om hem zonder problemen naar de teambus te loodsen. Hij kan deze dagen gewoon over straat, anoniem in het dagelijks leven en in de Tour. Bovendien laat hij zich uit over kanshebbers van de dag (“Van Aert is in goede vorm, en ik denk dat Pogacar het ook goed kan”). Het is een vreemde gewaarwording, want nog niet heel lang geleden zeiden anderen dat over hem.

Toch is hij blij dat hij weer meedoet. “Dit is de wedstrijd waar je wordt gemeten. En dat heb ik twee jaar moeten missen.” In de tijdrit werd hij woensdag 121, op ruim vier minuten van Tadej Pogacar. Maar het klassement, daar maakt hij zich nu niet druk om.

Lees ook:

Mathieu van der Poel kan toch ook echt tijdrijden, beleeft ‘een van zijn beste dagen ooit’

Mathieu van der Poel behield de gele trui in de Tour, nadat hij ‘een van zijn beste dagen ooit’ op een fiets kende. Op een tijdritfiets deze keer, een machine waar hij bijna nooit op rijdt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden