Rapport

Betaald voetbal verbindt 8 miljoen mensen en heeft 2 miljard waarde, maar is nog niet erg duurzaam

Voetballiefhebbers kijken in een café naar een Champions League-wedstrijd van Ajax. Beeld Joris van Gennip
Voetballiefhebbers kijken in een café naar een Champions League-wedstrijd van Ajax.Beeld Joris van Gennip

Het betaald voetbal in Nederland heeft een groot economisch en maatschappelijk belang. Aldus een onderzoek dat de KNVB en de clubs zelf lieten uitvoeren.

Met grote regelmaat leeft de discussie op of er overheidsgeld in het profvoetbal moet worden gestoken. Als clubs in financiële nood zijn, maar ook in deze coronatijd. De KNVB en de 34 clubs stellen daar op basis van een onderzoek van bureau PricewaterhouseCoopers (PwC) nu een boodschap tegenover.

Uit het onderzoek, dat overigens is gefinancierd door de clubs en de KNVB zelf, blijkt dat het betaalde voetbal in Nederland miljoenen mensen boeit en verbindt, duizenden banen oplevert en ruim 2 miljard euro bijdraagt aan de economie. Die bijdrage aan het Bruto Nationaal Product is enorm gestegen; in 2015 lag die nog 60 procent lager. Mensen zijn onder meer meer geld gaan uitgeven voor het kijken naar live-voetbal via betaalzenders. Het voetbal ­levert zo’n 3.200 voltijdsbanen op en aan de clubs zijn vooral vanuit de eigen regio ruim twaalfduizend bedrijven en organisaties verbonden.

Ruim 200.000 fans bezoeken – in normale tijden – wekelijks een stadion

Volgens PwC zijn wekelijks in totaal 8,2 miljoen mensen uit alle lagen van de bevolking in meer of mindere mate met het betaalde voetbal bezig. Ruim 200.000 fans bezoeken – in normale tijden – wekelijks een stadion. Het overgrote deel kijkt naar voetbal op televisie (3,4 uur gemiddeld per week) en/of praat erover met gezinsleden, vrienden of collega’s. Gemiddeld is de liefhebber elf uur per week met voetbal bezig; dat is 26 procent van de vrije tijd. Wekelijks kijken 2 miljoen mensen livewedstrijden, 4 miljoen zien iets van een samenvatting.

Bij de 34 profclubs lopen verder allerlei projecten met een maatschappelijk doel. Bij Sparta Rotterdam worden bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer naar werk begeleid. Ook zijn er projecten voor kinderen met leerachterstanden. Bij Willem II komen elke twee weken mensen met dementie of Alzheimer samen om aan de hand van foto’s herinneringen aan het voetbal van vroeger op te halen. Met al die initiatieven bij clubs worden ruim 283.000 mensen bereikt. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2015.

37 procent van de profvoetballers heeft een niet-Nederlandse nationaliteit

PwC is ook op een aantal punten kritisch. Op het veld zit het wel goed met de diversiteit – 37 procent van de profvoetballers heeft een niet-Nederlandse of een dubbele nationaliteit – maar in de directiekamers en raden van bestuur overheersen de witte mannen. Slechts 5 procent is daar een vrouw. Eric Gudde, directeur betaald voetbal van het KNVB, zei in een reactie dat de bond hier in de eigen organisatie hard mee aan de slag is gegaan. “Alleen, het is een containerschip, dat kun je niet zomaar even draaien. Het kost tijd.”

Eveneens blijkt dat duurzaamheid bij veel clubs nog een ondergeschoven kindje is. Slechts iets meer dan een derde (36 procent) van de clubs heeft een concreet duurzaamheidsbeleid. Jan de Jong, directeur van de organisatie van eredivisieclubs ECV, zegt ook ‘niet vrolijk’ te worden van de zee aan plastic bekertjes die hij in en rond stadions na wedstrijden ziet. “Maar, we moeten het ook relativeren. Ecologisch zijn wij niet de grootste vervuiler. Wat ons niet ontslaat van de plicht om te kijken wat er wel kan.”

Gudde hoopt dat het rapport ‘De maatschappelijke impact van betaald voetbal’ de ogen in Den Haag opent over het belang van sport en voetbal in zijn algemeenheid. “Dit moet in Den Haag op de juiste bureaus belanden zodat er ook iets meer gebeurt. Want sport en voetbal in Den Haag zijn daar nog volstrekt ondergeschikt. Nog steeds mogen kinderen van zes tot twaalf jaar geen wedstrijden spelen, terwijl alle onderzoeken aangeven dat er geen gevaar is in in de buitenlucht. En heb je Mark Rutte één keer het woord sportverenigingen horen gebruiken?”

Lees ook:

Met een voetbalclub op zoek naar de moordenaar van Sem

Wie heeft de pasgeboren Sem vijftien jaar geleden vermoord? Voetbalclub De Graafschap vroeg onlangs aandacht voor die coldcasezaak. Een voorbeeld van de maatschappelijke rol die clubs vervullen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden