Tour de France Rotondes

Aantal ‘moeilijk punten’ in de koers stijgt, wordt de Tour ook gevaarlijker?

Pagina uit het routeboek van de Tour de France met alle waarschuwingen.

Het aantal ‘moeilijke punten’ op de Franse wegen stijgt elk jaar. Wordt de koers daardoor ook gevaarlijker?

Het is een mooi beeld voor de helikopter: wielrenners die van twee kanten een rotonde pakken en daarna in elkaar ritsen als een kleurrijke slang in het landschap. Maar eigenlijk is het een heel gevaarlijk punt, waarvan er steeds meer in het parcours terecht komen.

Franse wegen gaan tijdens de Tour zeker niet rechtdoor door oneindig laag- of hoogland. Gedurende de 3481 kilometer van de Tour dit jaar moeten de renners navigeren rond 1712 ‘moeilijke punten’, zoals ze door de organisatie worden genoemd: 404 Rotondes, 308 versmallingen, 28 zeer scherpe bochten, 334 verkeersdrempels, 599 middenbermen en 39 overwegen. Een stuk meer dan in 1996, het moment waarop de Franse departementen de cijfers gingen bijhouden, toen er 189 rotondes en 123 versmallingen in de route zaten.

Wereldrecordhouder Frankrijk

Het aantal obstakels stijgt niet ieder jaar, want dat hangt ook af van de vraag of de koers in zijn geheel in Frankrijk wordt gereden. Twee dagen Brussel, zoals dit jaar, betekent toch weer een flink aantal rotondes minder in de berekening. Wel duidelijk is dat het aantal knelpunten over de lange termijn stijgt.

Neem de rotondes. Was er in 1996 nog één rotonde per twintig kilometer, in 2018 (voorlopig het jaar met het rotonderecord) was dat één rotonde per vijf kilometer. Dat is niet gek. Nergens zijn de rotondes zo zichtbaar in het landschap als in wereldrecordhouder Frankrijk. Het is een symbool geworden. Zo vond het eerste grote ‘gele-hesjes’-protest op zeventien november veelal plaats op rond points.

In de koers hebben wegmeubels als de rotonde invloed op het wedstrijdverloop. Thibaut Pinot verloor maandag 1.40 minuut op andere favorieten, onder andere omdat hij een rotonde aan de verkeerde kant nam. Hij ging linksom, terwijl rechtsom veel sneller was. Van positie twintig viel hij door die ene bocht terug naar plek zeventig in het peloton.

Tot in detail uitgetekend

Teams gaan inmiddels gedegen om met de veranderingen van de weg. In het routeboek staan de laatste vijf kilometer tot in detail uitgetekend. Maar de kilometers daarvoor moeten vaak worden verkend door de teams zelf. Bij Jumbo-Visma is ploegleider Grischa Niermann soms twee uur per etappe bezig om de finale te verkennen met Google Maps of applicaties als Veloviewer.

Veel teams laten op de wedstrijddag een auto vooruitrijden, die kan doorgeven wat belangrijke punten zijn. Luke Roberts is de ‘scout’ van Team Sunweb. Hij heeft ervaring: donderdag voorspelde hij op de kilometer precies waar de kopgroep zou wegrijden. De weg is wel veranderd, zegt hij. “Dat krijg je nu eenmaal als er meer auto’s komen. Dat moet worden gereguleerd. Dat merk ik al in mijn eigen woonplaats.”

Gevaarlijker vindt Roberts het niet geworden in het peloton. “Zolang de organisatie er maar alles aan doet om op de momenten waar het peloton op het hardst rijdt, de obstakels probeert weg te werken. Meestal gebeurt dat in de laatste kilometers, als er een sprint aankomt.”

Penibele plekken

André Bancalà, namens de departementen verantwoordelijk voor het parcours, zegt dat er dit jaar meer wordt gefocust op de bewegwijzering. Een elektronisch bord wordt nu op penibele plekken geplaatst. Er hangen ook 3576 borden die aangeven wat de renners te wachten staat. De koersradio geeft dat ook door.

Bovendien worden obstakels ook weggehaald. Bancalà: “Een verhoging in het midden van de weg is in een massasprint niet handig. Daarom halen we dat weg en vervangen dat door nieuw asfalt. Zo houden we de weg vlak.”

Dat neemt niet weg dat rotondes, versmallingen en drempels punten zijn, waar het bijna per definitie gevaarlijk is. Daar kon uitvaller Tejay van Garderen over meepraten. Hij brak afgelopen week zijn hand, na een val op het moment dat de twee delen van het peloton ritsten na een rotonde.

Lees ook:
Hoe groen is de Tour de France? De fans zijn de grootste vervuilers

De Tour de France is een van de vervuilendste evenementen in de wereld. Wat wordt er aan gedaan?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden