Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zorgen over op de pof kopen in webwinkel

Samenleving

Koos Schwartz

Veel mensen hebben moeite om hun lening bij webwinkels af te lossen. © EPA

Webwinkels moeten minder scheutig zijn met het verstrekken van kredieten, vindt minister Hoekstra van financiën.

Een derde van de mensen met een lening bij een webwinkel of een postorderbedrijf kampt met een betaalachterstand. Minister Hoekstra (financiën) vindt dat 'zorgelijk' en wil dat de branche er wat aan doet. De organisaties van thuiswinkels hebben al toegezegd dat zij bij het verstrekken van leningen dezelfde voorwaarden gaan hanteren als banken en financieringsmaatschappijen. Tot 1 mei hanteerden zij soepeler voorwaarden.

Lees verder na de advertentie

Dat veel mensen moeite hebben om hun lening bij webwinkels en postorderbedrijven af te lossen, bleek afgelopen november uit een rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die deed op verzoek van het ministerie van financiën onderzoek naar de markt voor consumentenkredieten. Basis voor het onderzoek vormden gegevens van het Bureau Kredietregistratie (BKR), de instelling die alle consumptieve leningen boven de 250 euro administreert, hypotheekleningen zitten er alleen bij als de lener in betalingsproblemen zit.

Opvallend is dat er relatief veel be­taal­ach­ter­stan­den zijn bij ver­zend­huis­kre­die­ten

Leningen die worden verstrekt door verzendhuizen, zoals webwinkels en postorderbedrijven, vormen maar een klein deel van de markt voor consumentenkredieten: er staat volgens de AFM voor 1,2 miljard euro aan 'verzendhuiskredieten' bij het BKR geregistreerd. Dat is een habbekrats vergeleken bij het bedrag dat uitstaat aan persoonlijke leningen (21 miljard euro in mei 2017) en aan doorlopende kredieten, inclusief de mogelijkheid om rood te staan (maximaal 29 miljard euro).

Opvallend is dat er relatief veel betaalachterstanden zijn bij verzendhuiskredieten. In 34 procent van de leningen is sprake van achterstand. Bij aflopende kredieten, zoals persoonlijke leningen, is dat 9 procent; bij doorlopende kredieten is in 4,5 procent van de gevallen sprake van achterstanden bij betalingen. Daar komt bij dat verzendhuizen soms stevige rentepercentages rekenen, vaak terugbetaling-in-één-keer eisen (en gespreide terugbetaling niet mogelijk is) en dat zij de uiteindelijke vordering vaak doorspelen aan een incassobureau.

Lenen niet vanzelfsprekend

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Hoekstra dat aanbieders van leningen consumenten niet moeten verleiden tot afsluiten van grote of langdurige leningen. Geld lenen voor consumptieve uitgaven zoals voor een tv, laptop of wasmachine is geen vanzelfsprekendheid en verstrekkers van leningen moeten niet doen als of dat wel zo is, schrijft de bewindsman.

Volgens het BKR neemt het aantal mensen met be­ta­lings­ach­ter­stan­den de laatste twee jaar langzaam af

Aanbieders moeten consumenten ook duidelijk maken dat een lening moet worden terugbetaald - met rente. De waarschuwing die al jaren opduikt in advertenties ('Geld lenen kost geld') is weinig effectief, zeker bij online-aanbiedingen van leningen, vindt Hoekstra. Hij gaat op zoek naar een alternatief.

Hoewel de minister van mening is dat internetwinkels en postorderbedrijven zich beter zijn gaan gedragen en zij strengere voorwaarden stellen voor ze een lening verstrekken, vindt hij toch dat de branche meer werk moet maken van het terugdringen van het aantal betaalachterstanden. Lukt dat niet dan komt hij mogelijk met extra maatregelen.

Betalingsachterstanden nemen af

Uit de studie van de AFM blijkt overigens ook dat betaalachterstanden bij webwinkels en postorderbedrijven relatief snel worden ingelopen. Gemiddeld duurt dat vijf maanden. Bij aflopende kredieten is dat ook zo. Bij doorlopende kredieten duurt dat een stuk langer: vijf kwartalen. Ouderen lossen penibele financiële situaties door de bank genomen sneller op dan jongeren.

Volgens het BKR neemt het aantal mensen met betalingsachterstanden de laatste twee jaar langzaam af. Op 1 juli van dit jaar hadden 674.000 mensen betalingsproblemen, het laagste aantal sinds in 2010 de gevolgen van de financiële crisis goed merkbaar begonnen te worden.

Lees ook:

Makkelijker lenen heeft een schaduwzijde

Het moest een zetje in de rug zijn, maar dat tweeverdienende starters meer kunnen lenen, brengt ze volgens de Rabobank in financieel opzicht niet veel goeds.

Studenten zetten deel van lening opzij

Ruim de helft van de studenten gebruikt een deel van hun studielening om te sparen, blijkt uit nieuw onderzoek van het Nibud. Ze doen dat vooral om na hun studie een reserve achter de hand te hebben (43 procent) of voor de aankoop van een huis (15 procent). 

Deel dit artikel

Opvallend is dat er relatief veel be­taal­ach­ter­stan­den zijn bij ver­zend­huis­kre­die­ten

Volgens het BKR neemt het aantal mensen met be­ta­lings­ach­ter­stan­den de laatste twee jaar langzaam af