Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zeeuwse bussen staan stil door tekort aan chauffeurs

Samenleving

Joost van Velzen

Een bus van Connexxion in het Zeelandse Middelburg © Arie Kievit

Omdat busvervoerders te weinig chauffeurs hebben, vallen soms ritten uit. Zeeuwse politici komen in het geweer.

Busreizigers in Zeeland stonden deze week veel langer dan normaal of zelfs voor niks bij de halte. Verschillende ritten vielen geheel of deels uit. De reden: busmaatschappij Connexxion, die Zeeland per bus bedient, krijgt de dienstplanning niet rond.

Lees verder na de advertentie

"De situatie is ontstaan door een combinatie van factoren, zoals uitval door ziekte en de krappe arbeidsmarkt", zegt een woordvoerder van Connexxion. "Op sommige plekken zijn even minder chauffeurs beschikbaar."

Dat vinden de PvdA en de VVD in Zeeland niet kunnen. De twee partijen willen dat de provincie, waarmee Connexxion in 2014 een vervoersovereenkomst heeft gesloten tot 2024, de busmaatschappij op het matje roept: "Wij hebben met grote verbazing kennis genomen van zoveel uitval", zegt PvdA-statenlid Ralph van Hertum. "Het kan niet zo zijn dat mensen niet kunnen vertrouwen op de reguliere dienstverlening. En als er nu een dik pak sneeuw lag.... maar het is 20 graden. De scholen zijn weer begonnen en iedereen is aan het werk. Hier had Connexxion op voorbereid moeten zijn."

Het Nederlandse wegvervoer kampt al enige tijd met een ernstig tekort aan chauffeurs

Ook VVD-collega Hans van Geestbergen is allerminst gelukkig met de uitgevallen busritten in zijn provincie: "Zeeland is dunbevolkt, mensen zijn hier extra afhankelijk van het openbaar vervoer." Hij vindt dat de provincie Connexxion moet aanspreken op zijn verplichtingen. Van Geestbergen: "Als je een concessie aangaat, moet je die ook waar kunnen maken. Connexxion levert nu een wanprestatie. Wij willen graag weten of het bedrijf schadeplichtig is als het zijn passagiers langs de weg laat staan. Dan kunnen ze wel zeggen dat ze een personeelstekort hebben, maar het is de verantwoordelijkheid van Connexxion om dat op te lossen."

Het Nederlandse wegvervoer kampt al enige tijd met een ernstig tekort aan chauffeurs. Verschillende busmaatschappijen voeren campagnes om bestuurders te werven. De hoop is daarbij met name gericht op vrouwen. Busvervoerder Hermes, actief in delen van Gelderland en Noord-Brabant, hield vorige maand een ladies' day om meer vrouwen enthousiast te maken voor een loopbaan achter het stuur.

Nood is hoog

Het tekort aan buschauffeurs leidt niet alleen in Zeeland tot uitgevallen ritten. In het midden van het land meldt vervoerder Keolis: "De nood is dusdanig hoog dat er in de provincie Utrecht de komende weken diensten (en dus ritten) zullen vervallen".

Een woordvoerder van Keolis verwacht dat alle bussen binnen afzienbare termijn weer normaal zullen rijden: "Wij hebben een grote wervingsactie opgetuigd die haar vruchten afwerpt. Binnen een paar dagen hadden we meer dan honderd nieuwe aanmeldingen. Mede daardoor hopen wij snel nieuwe buschauffeurs te kunnen opleiden en in te zetten in Utrecht."

Lees ook:

Zeeuwse Kamerleden: 'Zeeland mag wel iets meer bravoure tonen'

De enige twee Zeeuwse Kamerleden zijn niet van dezelfde partij, maar trekken binnen de coalitie samen op. André Bosman (VVD) en Joba van den Berg (CDA) over de marinierskazerne in Vlissingen, het gevoel een achtergestelde provincie te zijn en problemen die de Randstad niet herkent.

Voor wat Zeeland ons oplevert, vervuilt het relatief veel

Een klimaatscore per provincie brengt opvallende verschillen aan het licht. Al blijven klimaatdoelstellingen vooral een nationale kwestie, geen provinciale.

Deel dit artikel

Het Nederlandse wegvervoer kampt al enige tijd met een ernstig tekort aan chauffeurs