Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zeeuws-Vlaams reddingsplan kost openbaar onderwijs de kop

Samenleving

Petra Vissers

© Hollandse Hoogte

Een tekort aan leerlingen bedreigt het voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen. De oplossing: een fusie van de laatste openbare school met een christelijke.

De strijd om het voortbestaan van het voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen duurt voort. Het plan dat nu op tafel ligt, zou het einde betekenen voor het openbaar onderwijs in deze regio. Ongrondwettelijk en nergens voor nodig, vindt Hans Teegelbeckers van VOS/ABB, de vereniging van openbare scholen. Maar volgens wethouder Cees Liefting van Terneuzen is dit de enige oplossing.

Lees verder na de advertentie

Om het voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen te redden, is vorige maand een plan gepresenteerd door een taskforce. Zonder ingrijpen zouden drie van de vier middelbare scholen in de komende vijf jaar hun deuren moeten sluiten vanwege dalende leerlingenaantallen.

Probleem

De oplossing ligt volgens het reddingsplan in een fusie van De Rede, nu de enige openbare school, met het christelijke Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen, en in een bestuurlijke fusie van die nieuwe school met de overige twee scholen, in Oostburg en Hulst. Het probleem van dit plan is, zegt directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB, dat de gefuseerde school in Terneuzen een christelijke school wordt en dat de nieuwe stichting er een wordt op algemeen bijzondere grondslag.

Tekst gaat door na afbeelding.

© Trouw

Daarbij is nadrukkelijk afgesproken dat de nieuwe school recht moet doen aan de oorsprong van beide scholen, zegt Kete Kervezee van de taskforce. "Er komt een identiteitscommissie om daar vorm aan te geven. Ook mag de nieuwe school geen leerlingen weigeren. Onze opdracht was om goed onderwijs te waarborgen voor alle kinderen in de regio. Dit is de oplossing waarmee iedereen kon instemmen."

De overheid heeft de plicht om te zorgen voor openbare scholen in de regio

Hans Teegelbeckers

Volgens Teegelbeckers klopt er 'in juridische zin' helemaal niets van die oplossing. "De overheid heeft de plicht om te zorgen voor openbare scholen in de regio. Dat staat in artikel 23 van onze Grondwet. Ik constateer een blinde vlek voor het belang van openbaar onderwijs." Een oplossing is volgens hem voorhanden. "Als je kiest voor een samenwerkingsschool, kun je recht doen aan zowel de openbare als de christelijke identiteit. Dat gebeurt elders in het land ook."

Maar ja, reageert wethouder Liefting, "na veel onderhandelen is dit eruitgekomen. Het openbaar onderwijs wordt kleiner en kleiner, terwijl de christelijke school groeit." Het Zeldenrust-Steelantcollege is de enige school in de regio waarmee het goed gaat. In de zomer was nog onduidelijk of die instelling überhaupt wilde meewerken aan een reddingsplan.

Zorgen

Liefting maakt zich geen zorgen over juridische problemen, omdat het openbaar onderwijs verdwijnt. "Ik denk dat het wel goed komt. Het plan is gecheckt door juristen. Welke denominatie je ook kiest, iedereen moet inleveren. Ook het bijzonder onderwijs."

Volgens hoogleraar onderwijsrecht Paul Zoontjens van Tilburg University is weliswaar niet te zeggen dat de wet een op een stelt dat het verplicht is om te zorgen voor voldoende openbare middelbare scholen, maar wel dat de wet duidelijk aanspoort tot het waarborgen van openbaar voortgezet onderwijs.

De medezeggenschapsraad van De Rede, die moet instemmen met een fusie, wil nog niet reageren. "We zijn hierover nog in gesprek met onze bestuurders", zegt voorzitter Hugo Staelens. "Het lijkt me niet verstandig om er al iets over te zeggen."

Openbaar, bijzonder, algemeen bijzonder: wat is het verschil?

Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle leerlingen en leraren en het onderwijs is er niet gebaseerd op een godsdienst of levensovertuiging. De overheid, vaak een gemeente, moet een school oprichten en onderhouden. Bijzondere scholen geven les vanuit religieuze overtuiging, algemeen bijzondere scholen geven les vanuit een onderwijskundige visie. Dat zijn bijvoorbeeld daltonscholen en montessorischolen. Bijzondere scholen mogen niet discrimineren, maar kunnen wel eisen stellen aan leraren of leerlingen. Een bijzondere school mag bijvoorbeeld hoofddoekjes verbieden, een openbare niet. In Nederland krijgen openbare en bijzondere scholen evenveel geld. Er zijn meer bijzondere basis- en middelbare scholen dan openbare.

Deel dit artikel

De overheid heeft de plicht om te zorgen voor openbare scholen in de regio

Hans Teegelbeckers