Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Vloedgolf aan toeristen in Nederland zorgt voor 'ongelooflijk veel last'

Samenleving

Elisa Hermanides

Aziatische toeristen bekijken Giethoorn (en hun telefoon). © Youtube

De stroom van toeristen wordt een vloedgolf. Waren er in 2017 nog 42 miljoen toeristische bezoekers in Nederland, in 2030 zijn dat er mogelijk 60 miljoen. Een toename van ruim 40 procent.

De toename is goed nieuws voor de toeristische sector, maar minder goed nieuws voor de bewoners van drukbezochte plekken, zoals het centrum van Amsterdam of het Overijsselse Giethoorn. Het ‘overtoerisme’ op dit soort plekken leidt ertoe dat bewoners soms zelfs meemaken dat toeristen van buiten bij hen de keuken binnengluren.

Lees verder na de advertentie
Meer bezoekers is niet beter en zeker niet overal

Jos Vranken, NBTC

Uitgesplitst gaat het om 29 miljoen buitenlanders en 31 miljoen Nederlanders in 2030 ten opzichte van 18 miljoen buitenlanders en 24 miljoen Nederlanders in 2017, zo meldde het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) woensdag.

Verleiden

“Mensen hebben er ongelooflijk veel last van”, zei staatssecretaris Mona Keijzer tijdens een toespraak op de allereerste nationale Toerisme Top in Deventer. “Dat moeten we niet vergeten.’ De staatssecretaris van economische zaken vreest dat het steeds erger wordt als toeristen alleen maar blijven gaan naar de huidige populaire plekken. Maar ze weet dat het niet zo makkelijk is om dat te veranderen. “We hebben het vaak over spreiden, maar dat doe je niet zomaar even.”

Keijzer wijst er op dat Nederlanders bij een trip naar Engeland of Frankrijk ook in eerste instantie aan Londen en Parijs denken. Volgens haar moet de toeristische sector aan de slag om mensen te verleiden naar andere plekken te gaan. “We moeten niet spreiden, maar verleiden. Amsterdam Beach (Bloemendaal en Zandvoort, red.) , Amsterdam Castle (het Muiderslot, red.): het blijkt te werken. Amsterdam bezoeken, Holland zien.”

Lonely Planet

Als ander voorbeeld van een goede verleidingstactiek noemde Keijzer Leeuwarden, dat dit jaar culturele hoofdstad is van Europa. “Zo heeft de stad aandacht gekregen van Lonely Planet. Een campinghoudster vertelde mij dat ze daardoor veel meer bezoekers heeft.”

De sector ziet zelf ook dat toerisme op sommige plekken tot te veel overlast leidt. “We moeten de lusten en lasten van toerisme met elkaar in balans brengen”, zei Jos Vranken, directeur van het NBTC. Volgens Vranken moeten toeristische bezoekers gaan bijdragen aan het welzijn van bewoners. “Bewoners zijn én maken Nederland. Draagvlak bij bewoners is daarom cruciaal.” Vranken gaf toe dat de belangen van bewoners nu vaak nog achtergesteld zijn. “Dat verdient een inhaalslag.”

Toeristenstromen

De sector is naar aanleiding van het debat over de drukte in Amsterdam gaan denken over de toekomst van het toerisme in Nederland. “Amsterdam is nu een knelpunt, maar in 2030 zijn er waarschijnlijk meer knelpunten", zei Vranken. "We moeten andere steden en bestemmingen ontwikkelen zodat ze bezoekers kunnen verleiden." Vranken gelooft wel dat het gaat lukken. "We hebben al Nederland waterstromen verlegd, nu moeten we toeristenstromen verleggen.”

Volgens Vranken valt er heel wat te halen bij de toeristen uit buurlanden België en Duitsland. “Zij vormen 50 procent van de buitenlandse bezoekers en kennen het land al goed.” Deze mensen moeten worden verleid om naar nieuw toeristische plekken te gaan. “Nederland heeft nieuwe iconen nodig die het erfgoed van morgen worden.” De sector moet keuzes maken, zei Vranken. “Meer bezoekers is niet beter en zeker niet overal. We moeten stimuleren dat er andere bezoekers komen op andere plekken.”

Infrastructuur

Deze aanpak vraagt echter wel om een betere infrastructuur. Vranken ziet dat er nu te weinig capaciteit is. Bij de verdere ontwikkeling van het toerisme moet ook verduurzaming niet uit het oog worden verloren. 

De toeristische sector draagt voor 4,3 procent bij aan de Nederlandse economie. Oftewel: er wordt in de sector 82 miljard euro verdiend. De sector kent 761.000 banen. 

Lees ook:

Campers vliegen de winkel uit 

Het jaar is nog niet eens om en toch zijn er in Nederland al meer kampeerauto’s verkocht dan ooit tevoren. Waarom de camper zo populair is.

Deel dit artikel

Meer bezoekers is niet beter en zeker niet overal

Jos Vranken, NBTC