Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Urenlang vermaak voor de hele familie in het partycentrum

Samenleving

Elisa Hermanides

In de overdekte speeltuin Superfun in Amersfoort vermaken de kleintjes zich, maar er wordt ook beachgolf aangeboden. © Hollandse Hoogte / Bram Petraeus

Om de klant zo lang mogelijk te vermaken herbergen partycentra steeds meer activiteiten. Van lasergamen tot glowgolfen. En van kinderspeelparadijs tot escaperoom.

Na het lasergamen met familie en schoonfamilie een uurtje bowlen of een 'escaperoom' induiken. En daarna voor 35 euro per persoon zo veel eten als je wil in het grillrestaurant. Er komen steeds meer partycentra die meerdere activiteiten aanbieden onder een dak. "Het liefst wil je als ondernemer de bezoekers zo lang mogelijk kunnen vermaken", zegt Niek Timmermans, adviseur bij horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. "Wie langer blijft, geeft immers ook meer geld uit in de horeca van het centrum." En het heeft nog een voordeel voor de exploitant om meerdere activiteiten te kunnen aanbieden. "Je spreekt een bredere doelgroep aan en je hebt er minder last van als een activiteit een tijdje wat minder populair is."

Lees verder na de advertentie
LeisureDome in Kerkrade biedt naast bowlen ook Space Jump aan. © Hollandse Hoogte / Roger Dohmen Fotografie

Timmermans verdiepte zich de afgelopen tijd in de partycentra, oftewel 'family entertainment centers', met meer dan twee activiteiten. Dus niet de ouderwetse bowlingbaan waar je na afloop patat met een kroket kunt eten, maar een centrum als De Voltage in Tilburg waar je niet alleen kunt bowlen, maar ook karten, lasergamen, paintballen en ontsnappen uit verschillende escaperooms. Napraten kan tijdens het steengrillen. "Klanten kunnen de activiteiten combineren door allerlei soorten arrangementen te boeken", zegt Timmermans.

Volgens Timmermans spelen ondernemers in op de trend dat mensen hun vrije tijd steeds effectiever willen besteden

In totaal telde Spronsen & Partners in Nederland 27 family entertainment centers, waarvan er vijf echt grootschalig zijn en zes of meer voorzieningen aanbieden. Met voorziening doelt Timmermans op een activiteit die op zichzelf al aantrekkelijk is voor bezoekers om te komen, zoals karten of glowgolf. "Poolen, darten of boogschieten zien wij meer als aanvullende voorzieningen."

Partycentra in Nederland © Trouw

Volgens Timmermans spelen ondernemers in op de trend dat mensen hun vrije tijd steeds effectiever willen besteden. Of het nu gaat om een dag weg met de familie, een vrijgezellenavond of een bedrijfsuitje. "Met karten ben je na een kwartier al weer klaar, dan is het leuk als je op dezelfde plek nog een uur kunt bowlen." Het publiek houdt van gemak. Vandaar dat partycentra zich vaak aan de rand van de stad bevinden, waar je makkelijk kunt komen met de auto. Een andere reden dat het partycentrum veelal niet in de binnenstad te vinden is, is de hoeveelheid ruimte die nodig is voor activiteiten als karten, een overdekt speelparadijs of een trampolinepark. "De centers zijn veelal tussen de 2000 en 12.000 vierkante meter. Het is lastig om dat te vinden in de binnenstad." Activiteiten die al lang bestaan zoals bowlen, lasergamen en karten zijn het meest te vinden bij partycentra. "Ondernemers in deze sector zijn niet de meest innovatieve", zegt Timmermans. "Nieuwe activiteiten worden eerst opgepakt door pioniers. Als het succes bewezen is, volgen de family entertainment centers, zoals onlangs bij de escaperoom en het trampolinepark."

Bij Go Kart in Dordrecht kunnen jongeren karten en lasergamen. © Hollandse Hoogte / Ton Koene

Voor de lol vastzitten

De eerste escaperoom in Nederland werd in 2013 geopend. Een van de grootste ontsnappingsspellen kun je spelen in de koepelgevangenis in Breda, waar je met 300 anderen binnen drie uur moet proberen te ontsnappen, terwijl tachtig bewakers (acteurs) je het gevoel moeten geven dat je echt in het gevang zit.

Deel dit artikel

Volgens Timmermans spelen ondernemers in op de trend dat mensen hun vrije tijd steeds effectiever willen besteden