Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Twitter weet wie wint

Samenleving

Joep Engels

Britse economen onderzochten aan de hand van voetbaluitslagen de wijsheid van de massa op Facebook of Twitter. Ze bestudeerden bijna veertien miljoen tweets die gedurende één seizoen van de Engelse Premier League (372 wedstrijden) werden verzonden. Dat zijn ruim vijf berichtjes per seconde. © REUTERS

Sociale media geven een blik op de toekomst, bewijzen economen aan de hand van voetbaltweets.

Dat twee meer weten dan één, wist Francis Galton een eeuw geleden al. De Britse geleerde was op een markt geweest waar bezoekers het gewicht van een os konden raden. Velen zaten er ver naast, maar het gemiddelde van al die schattingen kwam dicht in de buurt van het ware gewicht. Dichter dan wat de experts dachten dat de os woog.

Lees verder na de advertentie
Kennelijk gooien fans er sneller een tweet uit, dan dat ze een gokje wagen

Deze ‘wisdom of the crowd’ is tegenwoordig veel eenvoudiger te oogsten. Op sociale media spuien miljoenen mensen dagelijks hun meningen en verwachtingen. Bedrijven maken al gebruik van die berichtenstroom. Hollywood stemt er zijn filmplannen op af en beurshandelaren laten zich er door leiden. En misleiden soms: na een neptweet vier jaar geleden over een explosie in het Witte Huis kelderden de koersen op de Dow Jones met 136 miljard dollar.

Hoe groot is de wijsheid van de massa op Facebook of Twitter? Britse economen onderzochten dat aan de hand van voetbaluitslagen. Zouden twitterende fans zien aankomen of hun club ging winnen of niet? Daartoe bestudeerden ze de bijna veertien miljoen tweets die gedurende één seizoen van de Engelse Premier League (372 wedstrijden) werden verzonden. Dat zijn ruim vijf berichtjes per seconde.

Daar stond natuurlijk zelden zoiets als “Manchester United gaat vast winnen”, maar eerder een hartekreet als “Fantastic Rooney”. De economen ontwikkelden een computerprogramma waarmee ze dit soort uitingen positief of negatief konden waarderen en zo kregen ze een soort scoreverloop van de wedstrijd. En dat vergeleken ze met de inzetten op Betfair, een site waar gokkers op voetbaluitslagen kunnen wedden.

Tweets zijn geld waard

Ze hebben het niet gedaan, maar áls ze zich met hun twitterprogramma op Betfair hadden gewaagd, zouden ze flink hebben verdiend. Ruim twee procent per weddenschap, schrijven ze in het vakblad Economic Inquiry. Vooral op cruciale momenten, na een doelpunt of een rode kaart, hadden de gezamenlijke twitteraars beter in de smiezen hoe het verder zou gaan dan de gokkers op de site: ruim acht procent winst. “Kennelijk gooien fans er sneller een tweet uit, dan dat ze op zo’n site een gokje wagen”, schrijven de economen.

Het is niet de onderbuik die op de sociale media heerst, concluderen ze. “Als je de uitingen van de fans maar op de juiste wijze bundelt, hebben ze voorspellende kracht.”

Lees meer artikelen over wetenschap op Trouw



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Kennelijk gooien fans er sneller een tweet uit, dan dat ze een gokje wagen