Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Taaldocenten hebben forse kritiek op inburgeringsexamen

Home

Jenda Terpstra

© ANP

Er is veel mis met de inburgering, zeggen taaldocenten. Examenonderdelen zijn te moeilijk, van fouten kan niet worden geleerd.

De inburgering gaat niet goed. Dat zeggen taalscholen, docenten Nederlands als tweede taal (NT2) en de beroepsvereniging NT2 in een rondgang van Trouw. Examenonderdelen zijn te moeilijk. Inburgeraars krijgen geen inzage in hun fouten. Er zijn lange wachttijden voor examens. Het examen toetst vooral taal en bereidt inburgeraars te weinig voor op meedoen in de samen­leving.

Lees verder na de advertentie

Een op de drie inburgeringsplichtigen uit 2013 – het jaar dat de wet inging – heeft het examen nog niet gehaald, maakte het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid vandaag bekend. Dat zijn zo’n 3000 mensen. Vorige week meldde DUO, de Dienst uitvoering onderwijs, nog dat 500 van hen een boete hebben gekregen. Dat blijken er nu 1500 te zijn. Een boete kan oplopen tot 1250 euro. Komend jaar moeten nog 9000 inburgeraars hun diploma halen om een boete te ontlopen.

Het systeem deugt niet

Onterecht, vinden veel docenten, want het systeem deugt in hun ogen niet. Monique Schoorl van de beroepsvereniging NT2, voor docenten die Nederlands aan inburgeraars geven, verwoordt de kritiek: “Vroeger deed men opdrachten buiten de deur: naar de woningbouwvereniging, een gesprek bij de arts, vrije dagen vragen aan de werkgever. Nu is het vooral theorie achter de computer. Nieuwkomers die wij nu afleveren zijn veel minder assertief, mondeling minder vaardig en minder voorbereid op meedoen in de maatschappij dan voorheen.” Van de 1100 docenten die bij de vereniging zijn aangesloten hoort Schoorl vaak vergelijkbare geluiden.

Zonder onderzoek of het wel werkt is deze wet ingevoerd. De inburgeraar wordt gebruikt als proefpersoon

Martijn van der Linden van Vluchtelingenwerk

Vooral op het leesexamen is veel kritiek. Het is één van de zes onderdelen waarvoor inburgeraars moeten slagen. “De vragen zijn veelal suggestief”, zegt Schoorl. “Ze testen of iemand zinnen snapt, niet of iemand zich kan redden in de taal.” De meeste inburgeraars zakten bij de eerste poging voor het leesexamen. Het ministerie, dat erkende dat er iets misging, verlengde in 2015 de examentijd voor dat onderdeel. “Maar de vragen werden in eerste instantie niet aangepast. Dat gebeurt nu pas”, aldus Schoorl. “Dat is te laat voor de inburgeraars die al een boete hebben gekregen.”

Ook Martijn van der Linden van Vluchtelingenwerk , één van de grote aanbieders van inburgeringscursussen, deelt de kritiek. Hij noemt het ‘zuur’ dat er boetes worden uitgedeeld. “Zonder onderzoek of het wel werkt is deze wet ingevoerd. De inburgeraar wordt gebruikt als proefpersoon.”

Inburgeraars die zakken, krijgen volgens docenten geen eerlijke kans om het volgende keer beter te doen, omdat ze hun fouten niet mogen inzien

Geen eerlijke kans

Inburgeraars die zakken, krijgen volgens docenten bovendien geen eerlijke kans om het volgende keer beter te doen, omdat ze niet te zien krijgen wat ze fout hebben gedaan. Dat is volgens het ministerie te duur: het telkens vervangen van de examenvragen zou in de miljoenen lopen, zei minister Lodewijk Asscher al in 2015 in een brief aan de Kamer. “Maar nu kunnen mensen niet van hun fouten leren”, zegt Marc van der Schouw, oud-docent Nt2 en jarenlang verbonden aan de Nt2-opleiding van de Hogeschool Rotterdam. Hij kent voorbeelden van inburgeraars die tien keer voor het leesexamen zakten. Ze begrepen niet wat ze fout deden. Volgens Wilma Vogels, NT2 docent bij onder andere Vluchtelingenwerk, wisten docenten de afgelopen jaren niet wat ze moesten behandelen om inburgeraars­­ klaar te stomen voor de ‘geheime’ examens.

Ook het onderdeel ‘Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt’ wekt ergernis. Vogels noemt het vak ‘absoluut onrealistisch’. Cursisten moeten vragen invullen over hun gewenste werk, diploma’s, competenties en sollicitaties.

In een reactie erkent het ministerie dat er problemen zijn. Zo wordt gewerkt aan het verkorten van de wachttijd.

Vluchtelingenwerk wacht liever de evaluatie van het huidige stelsel af, dan het systeem nu weer op de schop te nemen.“Weer een nieuw systeem, daar heeft de grote groep die in 2015 en 2016 inburgert niets aan”, aldus Van der Linden. 

Deel dit artikel

Zonder onderzoek of het wel werkt is deze wet ingevoerd. De inburgeraar wordt gebruikt als proefpersoon

Martijn van der Linden van Vluchtelingenwerk

Inburgeraars die zakken, krijgen volgens docenten geen eerlijke kans om het volgende keer beter te doen, omdat ze hun fouten niet mogen inzien