Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Speelgoedwinkels hard geraakt door de populariteit van online winkelen

Samenleving

Elisa Hermanides

Een traditionele speelgoedwinkel, zoals er steeds minder zijn. © Herman Engbers

De fysieke speelgoedwinkel heeft het moeilijk, omdat steeds meer speelgoed online wordt verkocht. De branche wordt veel harder geraakt door concurrentie op internet dan andere winkels.

Van de economische groei lijken speelgoedwinkels vooralsnog weinig te profiteren. De branche, online bedrijven uitgezonderd, zag de omzet in de eerste zeven maanden van het jaar dalen met bijna 14 procent. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro.

Lees verder na de advertentie
ABN Amro ziet kansen voor de verkoop van speelgoed aan opa’s en oma’s

Het is de afgelopen jaren steeds lastiger geworden voor speelgoedwinkels om het hoofd boven water te houden. De verkoopvolumes dalen al sinds 2008. En sinds 2005 sloot bijna 30 procent van de winkels de deuren. Zowel zelfstandige speelgoedwinkels als filialen van grote ketens verdwenen uit het straatbeeld. Sonny Duijn, econoom bij ABN Amro, is geschrokken van de neergang in de speelgoedbranche. “In de detailhandel is het een van de sectoren die het het slechtst doet. In de afgelopen zeven maanden daalden de verkoopvolumes met 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”

Pijlsnelle opkomst

De neergang in de speelgoedwinkelbranche van afgelopen decennium komt voor een deel door de economische crisis, maar nu de economie floreert hebben speelgoedwinkels het nog altijd moeilijk. Dit heeft te maken met de pijlsnelle opkomst van online winkelen. “De online groei is verrassend groot”, zegt Duijn. “Bijna de helft van de uitgaven aan speelgoed wordt gedaan op internet. Dat was in 2014 nog bijna een kwart. Ik had echt niet kunnen voorspellen dat het zo snel zou gaan.” De uitgaven op internet blijven groeien. In de eerste helft van dit jaar besteedden klanten 152 miljoen euro aan speelgoed, wat bijna 18 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar.

Speelgoedwinkels ondervinden daarnaast ook nog concurrentie van drogisterijen en supermarkten. Zo hebben drogisterij Kruidvat en budgetketen Action schappen vol goedkoop speelgoed in de winkel.

Voor de branche breekt binnenkort de belangrijkste tijd van het jaar aan. De periode rond Sinterklaas en Kerst levert al sinds mensenheugenis een piek in de verkopen op. Zo lag in 2016 de totale verkoop in november en december hoger dan in de eerste zes maanden van 2018. De eindspurt is voor veel speelgoedwinkels essentieel om het hoofd boven water te kunnen houden. 

Opa's en oma's

ABN Amro ziet wel wat mogelijkheden voor speelgoedwinkels om het tij te keren. Zo zouden samen een webshop voor speelgoed kunnen oprichten, zoals Topshoe dat eerder deed voor schoenen. De bank ziet ook kansen voor de verkoop van speelgoed aan opa’s en oma’s. 65-plussers kopen nu relatief weinig speelgoed en besteden er minder geld aan dan mensen van andere leeftijden. Bij deze doelgroep moet nog wat te winnen zijn met cadeaus voor kleinkinderen.

Een andere tip aan de speelgoedverkoper is om in de winkel zo veel mogelijk interactie te organiseren. Als voorbeeld noemt Sonny Duijn de winkel van Hamleys in Praag. “Dat is een pretparkachtige winkel met een nepraket, een glijbaan en een draaimolen.” Duijn beseft dat niet iedere speelgoedverkoper ruimte heeft voor dit soort zaken, maar het kan ook in het klein, bijvoorbeeld door speelgoed uit te stallen om mee te spelen of met het organiseren van activiteiten.

Lees ook:

Speelgoedwinkels zijn nog veel te conservatief

Stereotypen van jongens en meisjes vieren nog altijd hoogtij in de folders van Bart Smit en Intertoys, stelt Els den Butter. Zij roept de ketens op om af te stappen van dit rolpatroon.

Deel dit artikel

ABN Amro ziet kansen voor de verkoop van speelgoed aan opa’s en oma’s