Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Onderzoek na ongeluk in Oss leidt tot verbod op de stint

Samenleving

Redactie Trouw

Een stint is volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport een potentieel gevaar op de weg. © Joop Hermans

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur heeft besloten dat de stint, de elektrische bolderkar, met ingang van dinsdag niet meer de weg op mag.

De stint, de elektrische bolderkar waarmee op 20 september in Oss een ernstig ongeval plaatsvond, heeft ernstige gebreken. De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) concludeert uit voorlopig onderzoek dat de stint een potentieel gevaar op de weg is. Minister Van Nieuwenhuizen besloot daarop dat de bolderkar met ingang van dinsdag niet meer de weg op mag.

Lees verder na de advertentie

Van Nieuwenhuizen kwam tot haar beslissing op grond van voorlopige bevindingen van het onderzoek naar de toedracht, waaraan ook de politie en het Nationaal Forensisch Instituut aan meededen, maandagmiddag bekend.

De kabel van de gashendel kan breken en een acceleratie van de bolderkar tot maxi­mum­snel­heid veroorzaken

Nog geen twee weken geleden kwamen vier kinderen van de voorschoolse opvang om het leven, toen de stint waarin zij zaten op een overweg in botsing kwam met een trein. De begeleidster en een meisje van elf, zusje van twee van de slachtoffers, raakten ernstig gewond. Van Nieuwenhuizen besloot onmiddellijk daarop onderzoek te laten doen naar de technische deugdelijkheid van de stint. Naar de exacte toedracht van het ongeluk in Oss wordt nog onderzoek gedaan.

Mankementen

De stint blijkt tal van mankementen te vertonen. De kabel van de gashendel kan breken en een acceleratie van de bolderkar tot maximumsnelheid veroorzaken. De aanwezige handrem is daarbij niet krachtig genoeg om het apparaat tot stilstand te brengen. Alleen als het contact wordt uitgezet, is de kar tot stilstand te brengen, maar de onderzoekers achten dit geen ‘natuurlijke handeling in een noodsituatie’.

Uit het voorlopige onderzoek blijkt verder dat aan de stint veranderingen zijn aangebracht, die niet aan het ministerie zijn doorgegeven.

De fabrikant van de kar weigerde de al rijdende stints terug te roepen en wilde ook niet ingaan op het verzoek van het ILT om een oproep uit te laten gaan om voorlopig de stint te laten staan.

Voor de publieke ­omroep stelde de fabrikant de daaropvolgende beslissing van de minister te betreuren. “Een ramp voor kinderdagverblijven en een beetje voor ons”, aldus de woordvoerder.

Lees ook:

Overheid ontving al eerder kritiek op de stint

De stint, de elektrische bakfiets die betrokken was bij het treinongeluk in Oss afgelopen donderdag, kon rekenen op kritiek in het verleden. De overheid legde die naast zich neer.

Deel dit artikel

De kabel van de gashendel kan breken en een acceleratie van de bolderkar tot maxi­mum­snel­heid veroorzaken