Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederlandse huiskamers worden in rap tempo slimmer

Samenleving

Joost van Velzen

Nederlanders hebben steeds meer slimme apparaten in huis, zoals een thermostaat waarmee op afstand de kamertemperatuur is te regelen. © ANP

In een snelgroeiend aantal huishoudens zijn slimme apparaten te vinden. Vooral mannen zijn dol op deze snuggere snufjes, blijkt uit een onderzoek onder 4700 Nederlanders door Multiscope. 

Volgens het marktonderzoeksbureau staat er inmiddels voor 1,7 miljard euro aan slimme apparatuur in Nederlandse huiskamers. De markt groeide in iets meer dan een jaar tijd met 70 procent. “Na de internetgolf en de mobiele golf is nu de huiskamer aan de beurt”, zegt John Kivit van Multiscope. “We hebben dit onderzoek nu voor de derde keer uitgevoerd en steeds zien we een sterkere groei. De markt voor slimme apparaten is de innovatieve fase bijna voorbij en wordt in hoog tempo mainstream.”

Lees verder na de advertentie
Gemak en comfort zijn de belangrijkste drijfveren om slimme apparaten te installeren, maar ook kos­ten­be­spa­ring speelt een rol

Mannen

Uit de enquête komt naar voren dat 18- tot 49-jarigen het meest enthousiast zijn over de nieuwe snufjes voor in huis, en dan met name de mannen. Op dit moment zijn volgens het onderzoek  2,8 miljoen huishoudens in het bezit van één of meer smarthome-producten. Volgens Kivit wordt daarmee bedoeld:  “Alle apparaten met een stekker, die kunnen praten met het internet”. 

Die apparaten dringen door in de huiskamer en in toenemende mate ook in de keuken en de badkamer. Het populairste smarthome-apparaat is de slimme thermostaat, die vaak wordt geleverd door elektriciteitsbedrijven. Daarmee kan bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur worden geregeld. Ruim een kwart van de respondenten oordeelt positief over zulke toepassingen, zoals bijvoorbeeld ook het bedienen van wasmachine of droger met een app,of een koelkast waarmee je via een scherm je boodschappen kunt bestellen. 

Ook  bij verlichting is het mogelijk om lampen draadloos te dimmen of in en uit te schakelen met een afstandsbediening, een app of bewegingssensor. “Denk ook aan beveiligingscamera’s, die met internet verbonden zijn. Of rookdetectie”, zegt Kivit. Gemak en comfort zijn de belangrijkste drijfveren om deze apparaten te installeren, maar ook kostenbesparing is net als in voorgaande jaren een belangrijke reden. 

Privacy

Belemmeringen voor een huis vol slimme techniek zijn er ook. Kivit: “Een wasmachine of koelkast is een behoorlijke investering en gaat doorgaans lang mee. In die categorie duurt het even, voor mensen die vervangen met een slimmer exemplaar, al geven veel mensen ook aan dat ze van bijvoorbeeld een slimme koelkast de toegevoegde waarde niet zien.”

Los van de vraag wat je aan zo’n slim apparaat hebt, speelt er bij ongeveer 15 procent van de ondervraagden nog een argument mee om terughoudend te zijn met deze zogenoemde domotica: zorgen over de privacy. Niet alle consumenten willen privégegevens delen met de Samsungs en de Google’s van deze wereld, zo geven ze in het onderzoek aan.

Toch zijn we daar volgens robotica-expert Randall van Poelvoorde nogal dubbel in: “Wij accepteren vrij klakkeloos allerlei services van vaak dezelfde bedrijven, terwijl wij daarmee ook een deel van onszelf weggeven: onze data.”

Verleiding

Data waarop het verdienmodel van de techreuzen als Facebook, Amazon en Google drijft. “Nogal wiedes dus dat die bedrijven de allerbeste mensen in dienst nemen om ons te verleiden die data af te staan. Ze maken het leuk voor ons en gemakkelijk. En het is ook leuk en gemakkelijk.”

Toch is het volgens Van Poelvoorde van het grootste belang dat consumenten de regie houden. En een sterke overheid moet mensen daarbij helpen, vindt hij. “Je zult een overheid moeten hebben die het probleem ziet en er iets aan wil doen, bijvoorbeeld door die bedrijven transparantie op te leggen en aan regels te binden over wat zij met onze data kunnen doen.”

Lees ook:

Slimme auto’s nemen ons leven over met de data die ze verzamelen

Snuggere software in auto’s is handig, commercieel aantrekkelijk en gaat levens sparen. Maar het levert ook risico’s op voor onze privacy. ‘De auto wordt dé grote databron.’

Deel dit artikel

Gemak en comfort zijn de belangrijkste drijfveren om slimme apparaten te installeren, maar ook kos­ten­be­spa­ring speelt een rol