Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederlands onderwijs is slechter geworden

Samenleving

Laura van Baars

Vmbo-leerlingen in Spijkenisse nemen deel aan een examentraining. © anp

De praktische kennis en vaardigheden van 15-jarige kinderen op het gebied van wiskunde, lezen en natuurwetenschappen, is verslechterd. Het niveau van de 15-jarigen is wereldwijd achteruit gegaan, maar in Nederland (dat nog wel bij de goede subtop hoort) nog wat sterker dan elders.

Dit blijkt uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). Op het gebied van wiskunde staat van de EU-landen Nederland nog wel op een tweede plaats, maar volgens de onderzoekers 'kan die goede positie niet verhullen dat de wiskundeprestaties van 15-jarige kinderen stelselmatig achteruit gaat'.

Voor taal staat Nederland op de zesde plek van EU-landen, en op de zevende plek voor natuurwetenschappen. Betrek je ook de andere Oeso-landen erbij, 71 in totaal, dan staat Nederland zesde voor wiskunde, vijftiende voor taal en zeventiende voor natuurwetenschappen.

Wie het meest zijn weggezakt in Nederland, zijn de vmbo'ers. Zij zijn minder goed geworden in natuurwetenschappen, lezen en wiskunde ten opzichte van 2012.

Lees verder na de advertentie

Zorgelijk

Het aantal laaggeletterde leerlingen dat zoveel moeite heeft met het gebruiken van schriftelijke teksten dat zij niet kunnen functioneren in de maatschappij, is sinds 2003 toegenomen van 11,5 tot 17,9 procent van de kinderen.

Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) vindt de neerwaartse trend zorgelijk. "We kunnen en mogen hier geen genoegen mee nemen", reageert de bewindsman. "Het gaat hier immers om basisvaardigheden, vaardigheden die iedere jongere nodig heeft."

Aangezien de OESO in het onderzoek geen verklaringen voor trends noemt, wil Dekker de resultaten de komende maanden met hulp wetenschappers docenten en ambtenaren verder analyseren. In totaal deden meer dan een half miljoen leerlingen mee aan het onderzoek.

Ook de Algemene Onderwijsbond (AOB) is bezorgd. De bond wijst er op dat de prestaties in de klas voor een belangrijk deel gedrukt worden door onbevoegde docenten voor de klas.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie