Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Moeten we onze dochter zeggen dat ze geen geboren actrice is?

Samenleving

Maaike Bezemer

© Fadi Nadrous
Opvoedvraag

Als ouders het niet eens zijn met de studiekeuze van hun dochter, moeten ze haar dan toch steunen of moeten ze haar behoeden voor een mislukking?

Onze kleindochter zit in de examenklas en wil heel graag aan het toneel, schrijft een lezer. “Al haar tienerjaren heeft ze gespeeld, met veel plezier en niet onverdienstelijk, maar wij en ook haar ouders zien dat ze geen natuurtalent is. Ze is goed in teksten leren – en daar is ze trots op – maar haar uitvoering blijft hakkelig, niet doorleefd.”

Lees verder na de advertentie

Ze wil per se naar de toneelschool, volgens opa. “Ze heeft vorig jaar al eens auditie gedaan en werd toen te licht bevonden. Maar zij hoorde alleen ‘nog niet rijp’ en concludeert dat ze dus nog een jaar de tijd heeft. Ze weigert na te denken over een plan B.” 

Misschien zijn ouders bang voor het toe­komst­per­spec­tief: een harde wereld, veel concurrentie?

Adine de Planque, studiecoach

De ouders geloven niet dat die rijping nog kan komen. Moeten zij zeggen dat ze twijfelen aan haar talent en haar zo behoeden voor afwijzing op afwijzing? Of haar op zijn minst dwingen na te denken over een alternatieve studie?

Studiekeuzecoach Adine de Planque vindt het geen optie dat de ouders tegen hun eigen kind zeggen dat ze geen talent heeft. “Bovendien vraag ik me af of zij – en de grootouders – dit kunnen beoordelen. Misschien zijn zij wel bang voor het toekomstperspectief: een harde wereld, veel concurrentie?” De kans is groot dat de dochter zelf ook zo reageert op kritische opmerkingen: jullie weten er niets van!

Niet zo gek

De Planque heeft zelf lang gewerkt als decorontwerper. Ze was dramadocent en mentor op een internationale school in het buitenland. Nu adviseert ze jongeren bij hun studiekeuze. Ze treft regelmatig meisjes die actrice willen worden. Bij een studiekeuze is doorzettingsvermogen bepalend: “Ik vind het al ongelooflijk leuk als iemand iets echt heel graag wil. En het is positief dat dit meisje toneellessen heeft gehad en graag op een podium staat.”

De Planque vindt het slim om een alternatief te bedenken, want het is moeilijk om op de acteursopleiding te komen. Ze kent verschillende jongeren die meermalen zijn afgewezen en toch iets anders moesten kiezen. Een lange en pijnlijke weg, zegt de coach. Wel één die de kleindochter zelf moet afleggen. “Je wil niet dat ze later zegt: door jullie heb ik de toneelschool nooit gedaan.”

Remco van Zandvoort is theaterdocent en artistiek leider van Jeugdtheater Garage TDI in Drenthe. Hij kent jongeren die drie keer auditie moesten doen en wél werden aangenomen. Hij vindt het ook niet zo gek dat een meisje van 16 of 17 jaar te licht wordt bevonden. Ze is nog heel jong.

Groot woord

Rebecca van Leeuwen, oprichter en directeur van theaterschool Rabarber in Den Haag, is het met hem eens. Ze vindt talent hoe dan ook een groot woord. “Van mijn 1200 leerlingen zijn er misschien drie die echt heel talentvol zijn. Er zijn altijd mogelijkheden om te groeien. Als dit meisje er zoveel plezier in heeft: gun haar dan die droom.”

Van Zandvoort komt allerlei ouders tegen. Velen zien meer talent in hun kind dan er daadwerkelijk in zit. Er zijn nuchtere types en ouders die op de rem staan. “Die laatsten hebben nog al eens vooroordelen.” De theaterwereld is hard, beaamt hij. De toneelscholen doen aan voorselectie op basis van ingestuurde filmpjes en dan volgen vaak nog drie rondes. Van Zandvoort: “Eenmaal geslaagd is er grote kans op werk, maar het blijft ellebogenwerk. Je moet kwetsbaar durven zijn, veel uren maken, constant auditie willen doen. Sommige mensen zijn te sociaal voor het acteurschap.”

Bij binnenkomst willen alle jongeren acteren, maar sommigen blijken beter in schrijven of regie

Rebecca van Leeuwen, directeur theaterschool Rabarber

Toch heeft dit meisje volgens hem meer aan mensen die haar verder willen helpen. “Neem extra lessen, zorg dat je bij de beste vooropleiding in de provincie komt. Luister naar feedback.”

Sterk in je schoenen

Zowel Garage TDI als Rabarber biedt een breed tussenjaar; dat kan meteen ook alternatieve studies aanreiken. Van Leeuwen: “Bij binnenkomst willen alle jongeren acteren, maar sommigen blijken veel beter in schrijven, regie of camera. Er zijn ook heel fysieke vormen van toneel, zoals mime of muziektheater.”

De Planque bekijkt met leerlingen vaak wel 25 verschillende studies. “Misschien vindt dit meisje vooral de performance leuk, of staat ze graag voor een groep mensen. Dan zou ze ook nog aan het onderwijs kunnen denken, of de advocatuur.” Een tussenjaar op een theaterschool vindt ze hoe dan ook een goed idee. “Dan is ze bij de volgende auditie ook weer een jaar ouder. Bij het toneel geef je je helemaal, maar je kunt ook helemaal afgekraakt worden. Dan moet je sterk in je schoenen staan.”

Lastige pubers, dreinende tieners of krijsende kleuters? Elke week behandelt Trouw een opvoedvraag van lezers. 

Zelf een kwestie indienen? Mail naar opvoedvraag@trouw.nl

Deel dit artikel

Misschien zijn ouders bang voor het toe­komst­per­spec­tief: een harde wereld, veel concurrentie?

Adine de Planque, studiecoach

Bij binnenkomst willen alle jongeren acteren, maar sommigen blijken beter in schrijven of regie

Rebecca van Leeuwen, directeur theaterschool Rabarber