Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Mode met jezelf in de hoofdrol: 'gewone' mensen bepalen wat stijlvol is

Samenleving

Catrien Spijkerman

Amanda van Effrink © Maartje Geels
Mijn Stijl

De rubriek 'Mijn Stijl' laat zien dat mode democratischer is geworden. We kijken minder naar de catwalks en bladen, en meer naar opvallende gewone mensen voor inspiratie.

De één gaat iedere dag van top tot teen gekleed in geel, de ander zweert bij een Britse pyjamajas tot over de knieën ('zo één die Scrooge zou dragen'). Bijna twee jaar lang vertelden en toonden mensen in Tijd hun stijl. Er kwamen 'jurkenmeisjes' voorbij, tweedehandsfetisjisten, een skater, bohemians, mensen die enkel handgemaakte kleding droegen, vrouwen die zichzelf liefkozend 'voddenbaal' of 'tuttig' noemden.

Lees verder na de advertentie

De rubriek 'Mijn Stijl', die na dit nummer stopt, ging juist niet over modetrends - althans, niemand besprak welke jassen of broeken er 'in' waren, of wat je moest dragen om erbij te horen. In 'Mijn Stijl' draaide het om de verhalen achter de look. Waarom zie je eruit zoals je eruitziet? Waar haal je je inspiratie vandaan?

Zelden verwees iemand naar de catwalks, de Grote Merken als Versace en Armani, of bladen als Elle en Vogue. Nee, de mensen die we interviewden lieten zich inspireren door hun eigen leven, humeur en ervaringen. En natuurlijk, ook door anderen. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Jonah Norbury. © Maartje Geels

Anderen zoals zij zelf. Anderen op social media, om precies te zijn. Een simpel voorbeeld: Jonah Norbury (21) draagt veel zwarte ringen. "Online zag ik een foto van een sportieve jongen met agressieve deathmetalringen. Ik vond dat er heel tof uitzien, dus ik ben m'n eigen collectie gaan aanleggen", zei hij daarover. 

Waar heb je die vandaan?

En Anıl Özdemir (18) vertelde dat hij vóór hij gaat winkelen een virtueel rondje maakt langs moodboards, vlogs en Instagram, zodat hij precies voor ogen heeft wat hij in de stad gaat zoeken. Hij is lang niet de enige. Op Instagram staat het vol met kreten als: 'Legendary jacket! Waar heb je die vandaan?'

Dat weten de kledingmerken inmiddels ook. Zij bieden zogenoemde social influencers (vloggers en Instagrammers met een grote schare volgers) veel geld om kleding te dragen van hun merk en er eventueel ook nog iets enthousiasts over te zeggen. Toch is het niet zo plat en commercieel als het lijkt, verzekerden de mensen uit onze stijlrubriek. Die social influencers met dikke sponsorcontracten vormen namelijk slechts een heel kleine groep.

De meerderheid zet foto's van hun outfits op Instagram om de doodeenvoudige reden dat ze de wereld willen tonen hoe ze eruitzien. Wie een kek pakje bij elkaar heeft gescharreld voor een feestje, kan genoegen nemen met de feestgangers als enige publiek - maar waarom niet een paar duizend extra toeschouwers laten meegenieten op de sociale media? Zij verdienen er geen geld mee - dat doen ze met een baan van negen tot vijf.

Invloed op Instagram

In die categorie vallen ook AR le Shershaby (32) en Joanna Marlow (33), die eind vorig jaar in Tijd stonden. Net als een hoop andere mensen in de stijlrubriek, plaatsen zij geregeld foto's van hun outfits op Instagram en op een eigen website. 

Tekst loopt door onder afbeelding

AR le Shershaby & Joanna Marlow. © Maartje Geels

Dat zijn niet zomaar kiekjes, maar zorgvuldig gestileerde foto's. Fotografen werken hieraan mee volgens een tfp-afspraak: time for print. "Ze krijgen niet betaald, maar mogen de foto's gebruiken voor hun portfolio. En we vermelden hun naam op Instagram en onze website", legt le Shershaby uit.

Verder doen le Shershaby en Marlow alles zelf, in de weekends en avonduren, en soms halen ze een nachtje door. Ze kiezen hun outfits, regelen een locatie die past bij de stijl van de kleding, bewerken de foto's, schrijven teksten voor op hun website.

Hun blog Intensemble heeft ruim 21.000 volgers. Geregeld zien ze hun invloed terug, zegt le Shershaby. "Mensen posten bijvoorbeeld een foto op Instagram waarop ze hun kleding mooi hebben afgestemd op hun partner en taggen ons in die post."

Democratischer

Je hoeft geen stylist of modeontwerper te zijn, om een online merk te worden. In zekere zin hebben social influencers zoals le Shershaby en Marlow de modewereld democratischer gemaakt. Toonden catwalkmodellen met hun onmogelijke maten nog willoos de kleding die ze van hun opdrachtgevers moesten dragen, tegenwoordig showen 'gewone' mensen wat volgens hen stijlvol is. Ze zijn zelf stylist, editor én model - en duizenden mensen kijken naar ze.

Het sleutelwoord daarbij is authenticiteit. De meeste social influencers zijn geen beroemdheden, maar mensen met wie hun volgers zich kunnen identificeren. 'Dit is gewoon wie ik ben' - of iets van die strekking, hoorden we in bijna ieder interview voor de stijlrubriek (al schreven we hem lang niet altijd op). 

Veel mensen zeiden bovendien nadrukkelijk er niet te willen uitzien zoals de rest, de 'grijze massa'. Zij zagen hun stijl als zelfexpressie: via je outfit iets overbrengen aan de wereld. Een kunstvorm met jezelf in de hoofdrol.

Stijlpolitie

Geregeld stuitten we dan ook op niets minder dan een levensverhaal, wanneer we doorvroegen waarom mensen eruitzagen als ze deden. Soms hadden ze lang geprobeerd zich aan te passen - aan de meedogenloze stijlpolitie op middelbare scholen, aan de smaak van ouders, of aan wat men zelf dacht dat 'hoorde' - tot het niet meer kon. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Elio Heres. © Maartje Geels

Zo vertelde Elio Heres (27) dat hij moest breken met zijn familie die Jehovah's Getuigen zijn. "Een stijl hebben, is jezelf kunnen zijn", meenden de geïnterviewden. Juist daarom posten ze foto's van hun outfits op internet. Niet om daarmee op te leggen 'dit is hoe je eruit moet zien', maar: 'kijk naar mij, ik doe wat ik zelf wil. Dat kun jij ook'.

Daarom is oprechtheid zo belangrijk. "We hebben van alles afgeslagen, van kleding tot hotelovernachtingen. Soms hadden we er extra geld voor kunnen krijgen als we ermee op de foto zouden gaan", vertelt le Shershaby. "Maar dat deden we niet als het niet bij ons ons en onze doelgroep paste. Dat zou ongeloofwaardig zijn." 

Tekst loopt door onder afbeelding

Ose Cornelisse. © Jorgen Caris

Soms gaat het andersom, vertelde Amanda van Effrink (26). Ze kocht schoenen van het Engelse merk Public Desire, en plaatste een foto ervan op Instagram. Daarna kwam het mailtje van het merk met de vraag of ze ambassadeur wilde worden. Ze mocht gratis schoenen uitkiezen, en koos een roze metallic paar met hakken - helemaal haar stijl.

Volgers herkennen vaak maar al te goed wat bij hun influencers past - zelfs zo goed dat zij hen weer tips geven. Zo stuurde een Instagramvolger Van Effrink een berichtje dat ze een jasje had zien hangen dat écht iets voor Van Effrink was. "Ik ben meteen naar de winkel gegaan om het te kopen." Niet lang daarna stond het op Instagram.

Ikram Aqantos. © Maartje Geels

Deel dit artikel