Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Mensen vallen mij op het werk in de rede, hoe voorkom ik dit?

Samenleving

Beatrijs Ritsema

© Nanne Meulendijks
moderne manieren

Beatrijs Ritsema beantwoordt elke week prangende vragen over hoe het hoort - of juist niet hoort.

Beste Beatrijs,

Lees verder na de advertentie

Ik (vrouw van 29) ben werkzaam als receptioniste bij een vakantiepark. Ik sta mensen altijd met veel enthousiasme te woord, wanneer ik hen informeer over praktische zaken tijdens hun verblijf. Ik denk dat ik met mijn gastvriendelijke houding soms wat onderdanig overkom, want gasten vallen mij vaak in de rede terwijl ik hen aan het helpen ben. 

Niet zelden word ik later door dezelfde persoon om de informatie gevraagd die ik daarvoor had willen geven, toen hij mij niet uit liet praten. Ik heb zelfs al eens het verwijt van een gast gehad dat ik hem niet goed op de hoogte had gesteld, terwijl hij mij even daarvoor de gelegenheid niet gaf. Dit is soms best frustrerend. Is er een elegante manier om een gast op zijn onbeleefdheid te wijzen? Of is dit niet professioneel en moet ik me te allen tijde dienstbaar opstellen?

Ik word steeds onderbroken!

Beste Ik word steeds onderbroken,

Ik vermoed dat de valkuil zit in uw eigen enthousiasme, wanneer u mensen informeert. En misschien praat u ook te snel, althans voor ouderen. Veel ouderen vinden dat jongeren te snel spreken. Wanneer u uw vrolijke riedel afsteekt, zijn er altijd mensen die in gedachten bij hun eigen vraag zitten en daardoor niet opletten en u gaan onderbreken. Ik denk niet dat u met uw manier van doen onderdanig overkomt, maar juist te veel erbovenop (overheersend dus).

Ik raad u aan om ietsje langzamer te spreken, oogcontact te maken en af en toe een pauze te laten vallen

Ik raad u aan om ietsje langzamer te spreken, oogcontact te maken en af en toe een pauze te laten vallen, zodat mensen hun prangende vraag kunnen stellen. Het geeft niet als dat een vraag is naar informatie die u toch al zou geven of die u net gegeven hebt. Vaak vinden mensen het fijner om zelf hun (voor de hand liggende) vragen te stellen dan om passief te luisteren naar enthousiast geratel. 

Als u het rustiger aanpakt en mensen de gelegenheid geeft om hun vragen tussendoor te stellen, is het minder eenrichtingsverkeer en verloopt zo’n gesprek prettiger. De klanten hoeven u dan niet in de rede te vallen en u raakt uw informatie toch wel kwijt, al is het misschien in een andere volgorde. Er zijn natuurlijk ook mensen die geen vragen hebben en alleen maar van u de belangrijke informatie willen horen. Dat merkt u vanzelf, wanneer ze de pauze die u laat vallen niet gebruiken. Dan kunt u rustig doorgaan met uw verhaal.

Heeft u vragen over de omgang met buren, collega's, familie, vrienden en kinderen? Mail ze naar beste@beatrijs.com.

Alle eerder gestelde vragen aan Beatrijs zijn terug te lezen in het dossier 'Moderne Manieren'.

Deel dit artikel

Ik raad u aan om ietsje langzamer te spreken, oogcontact te maken en af en toe een pauze te laten vallen