Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Leerlingen moeten leren dat ze een werk in uitvoering zijn

Samenleving

Karin Sitalsing

© ANP XTRA

Als er toch eens een manier was om tieners beter voor te bereiden op de toekomst als volwassene. Om betere burgers van ze te maken, die weloverwogen beslissingen nemen en zich niet op latere leeftijd hoeven te wenden tot zelfhulpboeken en therapeuten.

Het klinkt idyllisch, maar de oplossing is nabij: neem psychologie op in het curriculum van middelbare scholen. Dat vinden althans de vier sprekers op de TEDxHyperion die vandaag over dit onderwerp wordt gehouden. De avond wordt georganiseerd rondom de verschijning van het boek Grote Gevoelens van Janny van der Molen. Het gaat er niet zo zeer om dat de leerlingen de theorie van psychologie uit hun hoofd leren, betoogt Jelle Jolles, universiteitshoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, en schrijver van het boek Het Tienerbrein. ''Het gaat om vaardigheden waar ze de rest van hun leven baat bij hebben. Ze moeten leren dat ze een werk in uitvoering zijn.''

Lees verder na de advertentie
In veel buitenlanden is psychologie al een onderdeel van het school­cur­ri­cu­lum

Jolles is ervan overtuigd dat kinderen die een beter idee hebben over wie ze zijn en hoe de wereld werkt, minder snel zullen ontsporen of anderszins in de problemen zullen komen. ''Bij bepaalde vormen van ADHD is er een gerede kans op grensoverschrijdend gedrag dat van kwaad tot erger gaat. Die leerlingen kunnen we helpen door te zorgen dat ze zichzelf en de wereld beter leren kennen. En hetzelfde geldt voor kinderen die ingetogen en braaf en vlijtig zijn: het is voor hun ontwikkeling goed dat ze ook leren ondernemend te zijn.''

Psychologie 

In veel buitenlanden is psychologie al een onderdeel van het schoolcurriculum. In Nederland was het lange tijd voorbehouden aan schooltypen als dalton en montessori, maar de laatste jaren wordt er ook op reguliere scholen mee geëxperimenteerd. Op Cartesius 2 in Amsterdam bijvoorbeeld: daar geeft filosofiedocent Jasper Beckeringh de eerstejaars een module identiteit en subjectiviteit. Zo liet hij leerlingen onder meer groepjes vormen op basis van hun zwakke en sterke punten en het groepsproces analyseren: welke conflicten waren er, wat was mijn rol, wat deed ik en wat had ik ook kunnen doen?

Het viel hem op, zegt Beckeringh, dat de leerlingen na afloop veel beter in staat waren op zichzelf te reflecteren. ''Dat kan alleen maar voordelen hebben voor de manier waarop ze beslissingen nemen over hun toekomst.''

In het algemeen wordt vaak te zwaar gedacht over tieners

Jelle Jolles, universiteitshoogleraar neuropsychologie

Ook op scholen waar Beckeringh eerder werkte nam hij elementen van psychologie mee in zijn lessen. Dat is volgens hem beter en effectiever dan het introduceren als los schoolvak: de economieleraar kan aandacht besteden aan slimme keuzes maken en de biologieles kan gaan over hersenontwikkeling. Jolles is het hierover met hem eens, maar voegt toe dat er wél een vakdisciplinair docent moet rondlopen. Violaine Veen, voorzitter sectie GGZ bij het Nederlands Instituut voor Psychologen, heeft nog wel een aandachtspunt. ''De lessen moeten zich focussen op hoe menselijk gedrag en sociale interactie werken. Het moeten geen lessen worden over persoonlijke problemen. Als er problemen worden gesignaleerd, moet de leerling daarmee naar de schoolpsycholoog.''

Kan psychologie op scholen geen narigheden oprakelen bij kwetsbare leerlingen? Natuurlijk maken sommige kinderen traumatische dingen mee, beaamt Jolles. ''Maar dan is toch het standpunt ze weerbaarder te maken, hun taal te versterken zodat ze het beter in woord kunnen gieten. In het algemeen wordt vaak te zwaar gedacht over tieners. Ze stellen filosofische levensvragen, en dan denken we meteen dat ze suïcidaal zijn - maar die vragenstellerij hoort bij de leeftijd, bij de tienertijd.'' 

Lees ook: Psychologie helpt de valkuilen van het denken te herkennen



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
In veel buitenlanden is psychologie al een onderdeel van het school­cur­ri­cu­lum

In het algemeen wordt vaak te zwaar gedacht over tieners

Jelle Jolles, universiteitshoogleraar neuropsychologie